Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av Mindmapper »

>>så tycker jag fortfarande mycket om webbsidan där den killen dokumenterat och kommenterat sitt bygge bra.

Jag antar du menar Tuxgraphics nätdelsbygge. Vill du inte ha den processorstyrd så borde det gå att byta ut DA-omvandlaren mot en analog styrning av utspänningen. Att sätta in analoga instrument istället för LCD-instrumentet är väl heller inte omöjligt. Du skulle ju senare kunna byta ut detta mot det digitala orginalet och få en jämförelse mellan de olika teknikerna.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av überfuzz »

Ditt resonemang kring dokumentering känns aningen konstig. Internet är översolkat med info om hur rör-/transistor-förstärkare fungerar. Vidare finns det många trevliga forum med hjälpvilliga medlemmar, testa tex www.http://elektronikforumet.com. ;-) Om jag vore dig skulle jag kolla med på vad som eftertraktas, stereo; Watt, rör/transistor, klass A AB D osv.

För övrigt håller jag helt med soundbrig, en förstärkare är ett prefekt projekt. Ett varningens finger dock, det är beroendeframkallande.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av Castello »

Om du vill bygga enklare kretsar kan jag rekomendera http://www.gadgetronicx.com/p/electronics-section.html. De har en hel del kul, och varje krets förklaras på ett bra sätt.

Här till exempel är en länk till en "square wave generator", typisk byggdel i funktionsgenerator.
http://www.gadgetronicx.com/2013/09/squ ... ng-ic.html

Mer ingående data på IC-kretsarna hittar du i datablad, men det är du ju bekant med :)

Edit: Oscilloskop är bra att ha förstås, men om du konstruerar dem för att svänga i det hörbara området kan du ju bara koppla in en högtalare/hörlurar och lyssna. Det är lätt att lära sig "höra olika vågformer".
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av idiotdea »

Jag skall göra lite smygreklam för mitt laddarbygge. Innan jag började var jag i ungefär samma sits som du är, mikroprocessorer och sånt (på grundläggande nivå) var inget problem, men analogelektronikkunskaparna var det sämre med. Bygget är baserat på LM317, och det finns det mycket information om på nätet, av vilket en liten del till och med är bra. Men det är sist och slutligen rätt så enkelt att förstå hur det fungerar när man verkligen sätter sig in i det. Även om det inte är en byggbeskrivning så har jag förklarat mina funderingar i tråden, både för att få feedback om något är helt galet, men också för att hjälpa andra.

En blybatteriladdare och ett labbaggregat är rätt lika. Om du inte har ett labbagg (eller behöver ett till), så föreslår jag att du bygger ett sådant. Med risk för att det är för enkelt för dig...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av TomasL »

Magnus, du kan ju bygga en microDisCray ihop med mig :lol: :wink:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av Magnus_K »

kirlu2 skrev:Vissa av alternativen låter alldeles ypperliga!
Förstärkare och signalgenerator kan däremot vara lite svåra att utföra speciellt utan ett oscilloskop. Det finns rätt så enkla förstärkare att bygga, sen är det ju bara att multiplicera med två. :wink:
AM-radio är ett fullt möjligt projekt men ett oscilloskop kan vara till stor fördel.
FM-radio skulle jag inte rekommendera, de är svåra att få bra eller ens fungera, dessutom är de rätt så tråkiga. :doubt:
Om du ska bygga en "kondensatormätare" så skulle jag nog rekomendera att du bygger en enkel kapacitansmätare till att börja med och sedan bygger en lös ESR-mätare.
En mycket bra sida är den här: http://www.techlib.com/
Lycka till! :tumupp:

Jag har ett äldre 25MHz-skop som fungerar ganska bra. Tack för länken!
Det fanns mycket kul att läsa på den sidan så ska kika lite mer innan jag bestämmer mig men en pryl för att verifiera skicket på kondensatorer står högt upp på listan.
Det finns en chans att jag funnit ett projekt vilket jag skriver mer om sist i detta inlägg.


Mindmapper skrev:>>så tycker jag fortfarande mycket om webbsidan där den killen dokumenterat och kommenterat sitt bygge bra.

Jag antar du menar Tuxgraphics nätdelsbygge. Vill du inte ha den processorstyrd så borde det gå att byta ut DA-omvandlaren mot en analog styrning av utspänningen. Att sätta in analoga instrument istället för LCD-instrumentet är väl heller inte omöjligt. Du skulle ju senare kunna byta ut detta mot det digitala orginalet och få en jämförelse mellan de olika teknikerna.

Jo precis, var lite otydlig där. Jag tror det kan sluta med någon slags analog/digital mix i slutändan. Har inte bestämt mig än men som jag skrev i ovan svar till kirlu2 så har jag hittat ett annat intressant projekt, mer om det nedan.


überfuzz skrev:Ditt resonemang kring dokumentering känns aningen konstig. Internet är översolkat med info om hur rör-/transistor-förstärkare fungerar. Vidare finns det många trevliga forum med hjälpvilliga medlemmar, testa tex www.http://elektronikforumet.com. ;-) Om jag vore dig skulle jag kolla med på vad som eftertraktas, stereo; Watt, rör/transistor, klass A AB D osv.

För övrigt håller jag helt med soundbrig, en förstärkare är ett prefekt projekt. Ett varningens finger dock, det är beroendeframkallande.

Det var ju synd att du tycker mitt resonemang är konstigt. Jag är mycket medveten om att internet är packat av information om förstärkare och mycket mer men på ett sätt så bad jag alltså om hjälp om att finna lämpliga sidor för en nybörjare.
Inte en tvekan om att detta forum har mycket kunskap och det ifrågasätter jag absolut inte, men det är inte riktigt vad jag söker just nu.


Castello skrev:Om du vill bygga enklare kretsar kan jag rekomendera http://www.gadgetronicx.com/p/electronics-section.html. De har en hel del kul, och varje krets förklaras på ett bra sätt.

Här till exempel är en länk till en "square wave generator", typisk byggdel i funktionsgenerator.
http://www.gadgetronicx.com/2013/09/squ ... ng-ic.html

Mer ingående data på IC-kretsarna hittar du i datablad, men det är du ju bekant med :)

Edit: Oscilloskop är bra att ha förstås, men om du konstruerar dem för att svänga i det hörbara området kan du ju bara koppla in en högtalare/hörlurar och lyssna. Det är lätt att lära sig "höra olika vågformer".

Väldigt bra tips Castello. Tack för det! Ser ut som en väldigt bra start för att senare kanske börja kombinera och sammanfoga funktioner.
Jo tack, nu för tiden känns det som att man läser mer datablad än nyheter!
Som jag skrev ovan så har jag ett äldre som får fungera ett tag till men å andra sidan så är det ett bra tips med ljud. Idag använder jag LED:s för att få en snabb indikering vad det är för data som kommer ut men ljud ger ju ytterligare en dimension.. Ja som sagt, ytterligare ett bra tips på sida.


idiotdea skrev:Jag skall göra lite smygreklam för mitt laddarbygge. Innan jag började var jag i ungefär samma sits som du är, mikroprocessorer och sånt (på grundläggande nivå) var inget problem, men analogelektronikkunskaparna var det sämre med. Bygget är baserat på LM317, och det finns det mycket information om på nätet, av vilket en liten del till och med är bra. Men det är sist och slutligen rätt så enkelt att förstå hur det fungerar när man verkligen sätter sig in i det. Även om det inte är en byggbeskrivning så har jag förklarat mina funderingar i tråden, både för att få feedback om något är helt galet, men också för att hjälpa andra.

En blybatteriladdare och ett labbaggregat är rätt lika. Om du inte har ett labbagg (eller behöver ett till), så föreslår jag att du bygger ett sådant. Med risk för att det är för enkelt för dig...

Du behöver inte göra smygreklam, följer varje inlägg i din tråd :wink:
När man kommer till just labbagg så har jag en grov idé om vad jag vill göra men har länge insett att jag inte besitter kunskap nog för att förverkliga den. Däremot hade jag från början inte riktigt tänkt att just detta projekt skulle bli labbagget men det kan mycket väl sluta så ändå.
Den första tanken var nog någon slags äldre (läs gammal) design där jag kunde lära mig lite "analogt tänk" och även hur det såg ut då jämfört med idag. Jag märker nu att mer och mer grundläggande information kommer fram efter vad jag verkligen söker vilket kanske gjort att det inte rekommenderats den där guldklimpen som jag söker efter.
Jag kommer fortsätta följa din tråd med stort intresse och vem vet, jag ändrar mig en femtiotolfte gång... Magnus säger JA till egenreklam!


TomasL skrev:Magnus, du kan ju bygga en microDisCray ihop med mig :lol: :wink:

Nja du Tomas, svårt att läsa ironi eller allvar fastän ett par glada gubbar. Oavsett vad så ska du få ett seriöst svar tillbaka.
Din tråd är en i mängden som jag blir riktigt inspirerad av utan jag fattar ett skit. Ungefär 85% av innehållet dina inlägg i den tråden förstår jag inte, men på något låter det som ett förbannat roligt projekt.
Självklart hade jag viljat hjälpa till på något hörn (varit på G att PM:a dig om det) men känner att jag inte har något att bidra med. Nej det får bli att knäppa en kall, luta sig tillbaka och bevittna ett fruktansvärt intressant projekt.
Om du nu skulle behöva hjälp att linda ferriter så får du höra av dig så kanske jag kan göra några stycken mellan alla blöjbyten :wink:


I mts:s labbaggstråd så tipsade han om EEVblog-Dave som hade en serie med ett aggbygge. Första filmen tyckte jag var intressant så ca 7 timmar senare (eller hur lång tid nu alla 13 avsnitt tog) så insåg jag att han gjorde precis det jag önskat, men bättre. Inte bara förklarat hur kretsen fungerat utan byggt upp den från grunden och förklarat varför vissa delar inte blev bra och ersattes och förfinat andra.
Nu är det en del av kresten jag känner att jag inte behöver och vissa delar jag vill lägga till men det kan nog sluta med en kombo av analogt/digitalt bygge. Med tanke på hur bra han förklarade hur allt låg till så känner jag rätt stort mod att även modifiera Dave:s krets en aning.
Vi får se vart det slutar men så går tankarna nu. Ska dock gå igenom alla förslag en gång till innan beslut.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av agfamatic »

Angående kondensatortestaren så är det åtminstånde rent teoretiskt ett enkelt projekt dock är vissa komponenter lite svåra att få tag på tex vridomkopplaren som enbart finns på två ställen inom landet (monacor och conrad) men en ännu svårare del är ju trafon som skall vara en 250v historia.

I mitt fall råkade jag ha just en sådan trafo i skrotlådan så om man som mig har en relativt vällfyld skrotlåda är det ett projekt jag skulle rekomendera annars kan man ju förstås linda trafon själv om man har någon form av lindrings rigg

dock kan det kräva att man får experimentera med lite olika motståndsvärden och olika glimlampor innan man får den att funka helt som man vill.
Länkar till kondensatortestaren finns i i denna tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=72783
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av JohnGalt »

Med risk för att det inte alls är vad du tänkt dig och/eller alldeles för låg nivå för dig, får jag föreslå en stereoförstärkare byggd på LM1876 eller 2 x LM3886?
Mycket av den analoga konstruktionen finns iofs färdigt i kretsen, men det krävs ändå en del analogt tänk för att få helheten bra.
Databladet är en bra bygginstruktion med resonemang om val av kringkomponenter, bra att behöva tänka till och inte få allt serverat.
Billigt och användbart är det också.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av Magnus_K »

@agfamatic: Så länge vridomkopplaren ändå går att köpa så det bra nog och det projektet skulle också "tvinga" mig göra en djupdykning i transformatorlidningsteknik och dess mörka värld, vilket också är bra!
Mmm, ska kolla igenom dina länkar igen men blir det för mycket modiferande så finns chansen att jag inte har kunskapen nog och projektet kan rinna ut i sanden.

JohnGalt: Det finns nog inget som är för låg nivå. Jag vill bara få bra vägledning.
Om jag inte missminner mig så är det någon här som ganska nyligen gjort en förstärkare baserade på LM3886 men kan ha fel. Ska i alla fall ta ner databladet och läsa lite. Ibland är ju faktiskt databladen väldigt bra skrivna med mycket bra noteringar, exempel-applikationer med mera.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av stenD »

Jag kan tipsa om tyska ELV http://www.elv.de som i många år gjort byggsatser och dessutom har en tidning där man beskriver olika byggen. Köper man en byggsats får man med dokumentationen från tidningen som innehåller funktionsbeskrivning och instruktion för att bygga ihop den. Detta är nog det närmaste heathkit man kan komma idag. En sak är ju att texten är på tyska men bör inte vara så svår och google finns ju. Dom säljer en massa andra tekniska grejjer också och har en fet katalog.

Länkar på vettiga byggen (som jag byggt också)
ESR meter http://www.elv.de/esr-messgeraet-esr-1- ... usatz.html
Nätagget jag byggt har dom slutat med verkar det som :(

Om du kollar runt i "Bausätze" så finns det lite att kolla på.
Många gånger finns dokumentationen nerladdningsbar så man kolla vad man får innan köp.
putto
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 augusti 2014, 09:13:04

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av putto »

Porttelefon? Varvräknare? Tändförstärkare? Fladdermusdetektor? Metallsökare?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av Magnus_K »

Ber om ursäkt stenD, hade helt missat ditt inlägg!

Det var mycket intressant. Speciellt med ett sånt ESR-mätar-bygge.
Tyvärr blir nog inte detta aktuellt för min tyska är lika bra som min japanska (läs obefintlig) och sitta och googla eller köra google-translate på en byggbeskrivning det är nog inget för mig.

Ja jag vet, låter kräsen men svenska eller engelska förblir nog ett önskemål.

@putto: Jovisst, bygga en fladdermusdetektor kanske hade varit roligt men vet inte vad jag skulle med den till. Nej mitt önskemål om helst något labbtillbehör eller något inom audio kvarstår.
putto
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 augusti 2014, 09:13:04

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av putto »

Dåså
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av stenD »

Magnus_K skrev:Ber om ursäkt stenD, hade helt missat ditt inlägg!

Det var mycket intressant. Speciellt med ett sånt ESR-mätar-bygge.
Tyvärr blir nog inte detta aktuellt för min tyska är lika bra som min japanska (läs obefintlig) och sitta och googla eller köra google-translate på en byggbeskrivning det är nog inget för mig.

Ja jag vet, låter kräsen men svenska eller engelska förblir nog ett önskemål.
Du behöver nog inte vara så orolig för den tyska som används. Den är enkel egentligen då det är "elektronik" tyska och dom enstaka ord som skulle kunna vara tveksamma kan googlas. Leta upp några byggsatser som har byggbeskrivning nedladdningsbar och kolla.

Kom på att jag byggt denna http://nixiekits.eu/NixieTherm.htm. Byggbeskrivning på tyska och engelska. Lyser vackert !
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förslag till analogt bygge för en nybörjare

Inlägg av Magnus_K »

Ja se där, dom hade några manualer på engelska också.
Har sparat addressen för framtida bruk men just nu behöver jag bättre beskrivning av vad och varför kresten ser ut som den gör.

Tack stenD!
Skriv svar