Sortering av gåva från cosmox

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag köpt mig lite vägglera, som jag kallar det.

Dom skrattade dock åt mig på Järnia och sa att det hette häftmassa :)

Nu är i alla fall det köpt och jag kan drömma om att ha råd att köpa 3st Raaco förvaringslådor med löstagbara askar modell Assorter 55 4X8-17 (176:- per tom låda på ELFA) som jag lätt kan hantera i samband med själva sorteringen.

Tycker f.ö att en Raaco sortimentlåda med fasta askstorlekar suger för hur skall dom alltid kunna passa?

Så det kan bli över 300 spänn per sortimentlåda, det är dyrt att sortera saker :D

Nu skall jag bara beställa dessa sortimentlådor som jag nätt och jämt hittade på ELFA's hemsida för som vanligt suger hemsidor (trots att jag hade exakt benämning så gick först inte sortimentlådan ens att hitta), eftersom jag kommer köra samma ask-storlek så blir sedan ekvationen 32stX3 ganska lätt att lösa (värre hade det varit med olika askstorlekar).

Sen blir det alltså "transistor-fasmiljer" på lapparna som tillfälligtvis kommer fästas inuti de små askarna med vägglera.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu halvfärdig med mitt datablads-letande.

Hittar dock inte datablad på ett flertal kretsar, känns tråkigt för då blir dom värdelösa.

Såhär är i alla fall status just nu innan sängdags.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av MattisLind »

Tror du läst DS8641 som PS8641. http://pccomponents.com/datasheets/NATI-ds8641.pdf

HD46504 = MC6844 http://bitsavers.trailing-edge.com/comp ... a_Book.pdf SIdan 8.

100151 Fairchild ECL 100k serien. http://bitsavers.trailing-edge.com/comp ... a_Book.pdf Sid 3-88

Harris 7681 http://bitsavers.trailing-edge.com/comp ... y_Vol1.pdf Sid 2-62

Bitsavers har väldigt mycket databöcker. Kolla där också. Går inte att googla, men vet man lite eom tillverkar och nummerserier är det inga problem att hitta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar dig MattisLind för detta!

Sökning via databöcker verkar vara ett bra databladstrick!

MVH/Roger
PS
Bifogar nuvarande lista.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått fatt i några datablad till.

Sex stycken kvar att leta efter (förutom alla "Not Found").

Detta avser jag göra i morgon för jag tycker databladssökande är ganska jobbigt.

Kul när man hittar kretsen och kan läsa lite om den, mindre roligt om man sitter med typ 25st som man inte kan hitta datablad på.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Något menlös uppdatering:

Jag kom på att istället för "vägglera" kan man nyttja maskeringstejp som dessutom är superb med avseende på tillfällig vidhäftningsförmåga, jag har räknat ut att jag typ behöver 2X0.5m men faktum är att jag har 0,5X0,5m Aluminium-plåt som man kan klistra på lite maskeringstejp i två kolumner, sen kan man skriva och skära med mattkniv så om jag till exempel får plats med 40 transistor-familer på höjden så räcker det med två kolumner för mina knappa 80 transistor-familjer, bara att tejpa, skriva och skära.

Såhär ska jag göra.

MVH/Roger
PS
Tre burkar ravioli kvar att äta :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ska köpa fyra stycken sådana här: https://www.elfa.se/sv/sortimentlada-ra ... ggest=true

sen ska jag köpa 128 (4X32) sådana här småfack: https://www.elfa.se/sv/ladinsats-raaco- ... ggest=true

Själva lådornas pris tycker jag är okej (runt 130 spänn styck) men småfacken hade gått upp en del sedan 2014-katalogen dvs till lite knappt 6 spänn styck, rabatten på många var sedan urusel.

Nåväl, detta går att få tag i och kommer kosta c.a 4X130+128X6=1300 spänn.

Det är dyrt att sortera men jävlar vad bra det blir :)

MVH/Roger
PS
Jag köper fyra lådor (32 askar per styck) fastän jag egentligen bara behöver tre, jag gör detta för att det finns en minimal chans att alla typnummer får plats i fyra lådor för tänk er själva att ni sorterar efter typ 80 familjer och att det i varje familj finns tre unika nummer i snitt, då är ni uppe i 240 askar som behov, 32X4=128 dvs inte riktigt ända framme men då finns reservplanen om ett till Raaco-skåp med 240 fack, får trissorna plats i fyra lådor ja då är min plan att eventuellt köpa en halvdyr "Handy-Box" av Raaco där jag alltså kan förvara alla mina transistorer i ett bärbart set med fyra lådor, får trissorna inte plats ja då är planen ett till Raaco-skåp (240 fack max).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Längre än såhär kommer jag inte i mitt databladssökande.

Men jag tackar både lillahuset och MattisLind för hjälpen med extra svåra kretsar.

Nu vore det extra roligt om jag fick fatt i resterande 11 datablad också.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av cosmox »

Den 316e33147, Kan det vara ett resistor nät månne?

LDP16-01-224G är nog också det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej cosmox!

AB vet jag inte vad det är för märke men det sista du räknar upp kommer från Dale och dom är kända för motstånd vilket gör att jag tror att 224 står för 220k, vad tror du?

Om det är ett motståndsnät så är det inte så svårt att klura ut konfigurationen samtidigt som den normalt är "DIL", värre är det att få fatt i kretsen nu när jag buntat ihop allt och preliminär-sorterat efter kapsel.

Jag tycker vi satsar på att 224:an är ett motståndsnät, fast datablad vill jag helst ha.

MVH/Roger
PS
MattisLind lärde mig nyligen att man hellre skall slå i databöcker än söka på internet när det tryter, kanske jag således kan hitta en databok över alla Dale's motstånd och däri hitta datan?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill så gärna ha löstagbara askar men titta på det här priset: https://www.elfa.se/sv/sortimentsbox-ra ... simi=86.63

134 spänn (X4=536 spänn dvs nära en tredjedel av ovan).

Fasta fack är så dåligt när det kommer till sånt här för ponera att du har sorterat in alltihop och att det sedan dyker upp fler typnummer, hur gör du då?

Vill man fortfarande ha i kronologisk ordning ja då får man snällt riva loss alla etiketter OCH gräva ur trissorna ur VARJE ask i permutativ ordning!

Det funkar inte.

Dock är risken att jag skall få fler trissor inte stor men konceptet lockar inte.

En annan sak som underlättas med lösa fack är själva sorteringen, jag har alltså tänk börja sortera ALLT familjevis lite brutalt och sen när jag är klar börjar jag om och tar tag i familje-askarna en och en och så inventerar jag samtliga nummer i familje-asken OCH både skriver ner dom och skriver en etikett för en ask som jag sen klistrar på asken, här får man alltså situationen att askarna tillhörande familjen kommer få helt stokastiska nummer för jag har ingen koll på vad jag greppar för nåt, i fallet lösa askar spelar detta dock ingen roll för jag kan t.ex sortera ett helt gäng AC-transistorer och BARA lägga dom på rad i sortimentlådan, efter att hela familjen är sorterad kan jag sedan bara göra rokad på askarna så att jag får dom i den ordning jag vill, detta går alltså INTE med fasta askar.

Men frågan är om priset är värt det.

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av ToPNoTCH »

Du skall i vilket fall inte beställa 4 sådana.

Det blir 10:- billigare att beställa 5 istället.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det blir det inte.

4X134=536

5X122=610

eller du kanske menar dom tidigare med "ett" fack?

Vi testar:

4X132=528

5X122=610

Nej, det stämmer inte.

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av ToPNoTCH »

Fraktfritt över 600:-

Lägg grejorna i varukorg så ser du...

Priser är ju utan moms dessutom men det vet du gissar jag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill anteckna en sak.

Dom TO3 jag så tacksamt fått av cosmox dom har jag inte tänkt skaffa nån särskild plats, låda eller skåp för annat än just den trevliga sortimentlåda dom kom i (uppblandat med småsignal-trissor).

Detta mest för att dom är stora och jag känner faktiskt inte ens till nåt bra förvaringssätt för stora grejer av multipel art.

Så jag kommer nyttja den fina lådan från cosmox.

Lådan har sju fack av lika storlek (om man vill) och jag tänker nyttja dom på följande sätt:
1) 2SJ/2SK (MOS)
2) MJ2955
3) 2N3055
4) A/Ge
5) B
6) 2S
7) 2N

Där jag i fallet 2N bara har en enda TO3 såvitt jag vet :D

2955 har jag dock ett flertal av och 3055 har jag ännu fler av samtidigt som dom är "standard".

MVH/Roger
Skriv svar