PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Inlägg av YD1150 »

Radiolaboratoriet har under hösten gjort detta bygge :)

Har nu provkört en ny PLL som ska vara en lokaloscillator till en heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.
Mellanfrekvens blir 86,5125MHz, varför denna udda frekvens? Jo jag har några begagnade kristallfilter
till gamla NMT900 telefoner + passande kristalloscillator till 455kHz MF.

Bild på ovansidan:
PLL up.jpg

Bild på undersidan:
PLL dn.jpg

PLL:ens blockschema som visar hur de olika slingorna påverkar varandra.
PLL blockdiagram.jpg

Största delen är dessutom begagnade delar, så bygget har inte kostat många kronor typ < 100kr.
PLL_IC är 2st LMX2306, en PLL-krets som fungerar till 550MHz. Som (tyvärr) inte tillverkas längre
Har lyssnat på den nerblandade signalen som finns mellan 23-53MHz och den låter rent som en
kristalloscillator på 10MHz. Projektet har tagit en hel del tid men nu fungerar den bra.
Den andra VCO:n saknar JFET + oscillatorspolar, annars är den så gott som färdig.
Strömförbrukning ca 330mA @ 12V. MMIC (RF förstärkare) är de största strömförbrukarna
resten av kretsarna drar förhållandevis lite ström.

För att kunna få åtminstone en stabil frekvens för test så sitter det två PIC 12F683 som styr var sin PLL.
Syns på sidan av kortet och längst ner på sista kretskortsfotot.
Vita "blocken" som syns mitt i bilden är kristallfilter på 62,940MHz, plockade från skrotade
Ericsson mobiltelefon (GSM?) basstationer. Tillverkade ca 1994-1995.
Aktiva blandare (8-pin IC) är av typen IAM81008, de tål inte några extrema signalnivåer men här är signalnivåerna
så gott som konstanta och under kontrollerade former, då fungerar de riktigt bra. Lokaloscillatornivån till dem är -5dBm.

Det finns två "PLL-slingor", en hoppar med 25kHz steg i frekvensområdet typ 86,5-116,5MHz (utelämnar decimaler :) )
Den andra slingan ger 100Hz steg efter frekvensdelning med 64. Ut kommer 1,4875-1,5125MHz = Ett 25kHz stort område.
Vilket är mellanrummet på den andra slingan, stegstorleken är just 25kHz. Lilla slingan "fyller ut den större" så att säga.
100Hz slingan hoppar alltså med 6,4kHz steg vid en frekvens av 96MHz ±0,8MHz. Med frekvensdelningen så ska
fasbruset minska "log X" gånger och det är bra för "spektral renhet".

10Hz stegen eller helt kontinuerlig avstämning sker genom att rucka på en kristalloscillator ±50Hz med en kapacitansdiod.
Kristallen svänger med 20,480MHz som senare tredubblas till 61,44MHz och ut kommer det ca 1mW / 0dBm
från ett kapacitivt kopplat bandpassfilter. värt att nämna är att kopplingskondensatorerna mellan
resonanskretsarna är på låga 0,47pF. En halv pF alltså.
Kapacitansdioden ska antagligen styras av en X-antal bitars D/A, men antagligen 8-bit. Är ju bara 10 steg som behövs,
så 256 steg som 8-bit D/A ger borde uppfylla kravet tycker jag.
Det får bli en manuell uppmätning av vilket digitalt värde på D/A som ger en viss frekvens som sedan blir en tabell
i PIC18FXXXX mjukvara som styr det hela. Håller på med koden till den med det är inte färdigt riktigt än.

Mätinstrument som har använts till detta bygge är:
En RF effektmeter för mW-området (hemmabygge med log-IC AD8703),
gammal spektrumanalysator från tidigt 1970-tal (!) med begränsad dynamik på ≈ 70dB.
100MHz oscilloskop HP1741 årgång 1979 och en hemmabyggd Griddip-meter använd främst för
lindning av spolarna (bl.a. kontaktlös induktansmätning) till de olika filtrena LPF, BPF m.m som krävdes för bygget.
Och frekvensräknare och multimeter förstås.
Sist men inte minst en hel del funderande och TID förstås. :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Inlägg av mankan »

Hur sker själva bygget? Små moduler som testas för sig först eller simulerar du allt i Spice? Eller big bang, fräser kort direkt och patchar lite där det behövs?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Inlägg av hcb »

Mycket tjusigt :tumupp:
Det skall bli kul att se litet mätresultat när det blir dags för det.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Inlägg av 4kTRB »

Kul projekt. Har ett liknande projekt här där jag ska ta in lite olika hf-band på en 27MHz komradio. Det är intressant att se olika kretslösningar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Inlägg av YD1150 »

Jag brukar göra ett block i taget och testa det rent fysiskt innan jag bestämmer mig för om den är
bra nog eller inte. Sen kan man alltid göra lite anteckningar om mätresultat m.m. för framtida bruk.
Ett exempel på ett block är 20,48MHz kristalloscillatorn + frekvenstripplaren med BP-filter,
den innehåller två transistorer + passiva komponenter. Det testade jag som ett separat block och den fungerade bra.
Spicesimulering har jag bara gjort till LP och HP-filter för att kontrollera att elementvärdena i filtret är rätt.
Sen testas det på riktigt och upptäcks att filtret inte var riktigt så bra som simuleringen visade. :wink:

61,44MHz signalkällan, kristallen är en vanlig frekvens på 20,480MHz.
20480kHz.jpg
Blandaren IAM81008 har fördelen att det är 50Ω in/ut direkt. Funderade ett tag på om jag skulle använda NE/SA612
men den har mycket högre utgångsimpedans typ 1,5kΩ men då måste man bygga om vissa bitar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Inlägg av RADIOT »

Snyggt bygge.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Inlägg av Marta »

Intressant projekt. Kommer definitivt att följas.

Ovanligt låg referens för utgående PLL. Är det helt egen design, eller har Du haft någon förebild.

Har Du några foton från spekan?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Inlägg av cosmox »

Tjusigt bygge! :tumupp:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: PLL till heltäckande kortvågsmottagare 0-30MHz.

Inlägg av ELTompa »

:tumupp: Instämmer med övriga, snyggt bygge!
Skriv svar