Bygga vakuumkammare.

Berätta om dina pågående projekt.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Tjena. Går i tankar på att bygga en vakuumkammare för att eliminera luftbubblor i silikon och pulyuretanharts.
Först och främst behöver jag en vakuumpump, men jag vet inte vilken styrka jag behöver. Förutom just till att avgasa hartser så vill jag även använda den till att så småningom bygga saker i kolfiber och göra så kallad "resin infusion" så den bör vara stark nog att klara det också. Vet inte vilket tryck som krävs riktigt och om det är någon skillnad mellan dessa två användningsområden.

Till min vakuumkammare så hade jag tänkt mig ett tryckkokarkärl, men de kostar ju ganska mycket och finns inte många begagnade så jag tänkte, borde inte en begagnad gjutjärnsgryta fungera? Den borde klara att stå emot det tryck som skapas? Till lock så hade jag tänkt mig 2 cm tjockt plexiglas och sedan en tätningslist av silikon som jag tänkte gjuta själv. Nipplar , slang och liknande ska nog inte vara så stora problem att få tag på, men ge mig gärna tips om prisvärda nätbutiker.

Var hittar jag plexiglas till rimligt pris. Googlat och det ser ju ut att vara skitdyrt. =/
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av MadModder »

Plexi är dyrt. Dock skulle jag nog valt polykarbonat istället då det är segare och spricker inte. Mycket lättare att borra och såga i utan att det går ur flisor, vilket det mycket lätt gör i plexi/akrylplast. Men det är minst lika dyrt.
Jag hade tänkt föreslå Julas vakuumpump som skulle klara detta trots lite billig kvalitet, men den har tyvärr utgått ur sortimentet såg jag nyss.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Tack.
Mmm, ja. Det ser ut som att pengarna kommer springa iväg hur jag än gör så jag kollar vad de har för kompletta system på alibaba också, men det är svårt att veta vad man får för pengarna och vad som är en tillräcklig vakuumpump.
Men jag tänkte plexiglas då det kan laserskäras och jag kommer snart ha tillgång till en sådan maskin.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av MadModder »

Skulle inte polykarbonat (även kallat för dess olika varumärken Makrolon, Lexan, Polycasa, Marlon, Impex mm) gå att laserskära?
Lite gult kan det bli av värme dock, och gasen som blir kan man ju vädra ut. ;)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Gizmo »

Hur vaccumkammare behöver du?
Jag vet inte om det är rätt sätt, eller passar dina behov, men jag skulle svetsa ihop en låda, och sedan köra plexiglas på ovansidan (så att man kan kika in), alternativt bara nöja mig med ett mindre tittfönster av plexiglas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av grym »

jag hadde inte tagit gjutjärn, dom är inte bra då dom går sönder i bitar,

ett rör passar bättre och göra ett lock per sida
runt rör är mycket bättre på att ta upp tryck än platta saker
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Tack. förstår, trodde bara att en redig gjutjärn med tanke på om man kan få ett kärl för en billig peng hade varit bra, annars är en tryckkokare mer passande då de är gjorda för tryck, men det säljs inte mycket begagnade och de kostar ju mer.
grym skrev: ett rör passar bättre och göra ett lock per sida
runt rör är mycket bättre på att ta upp tryck än platta saker
Vad för typ av rör rekommenderar du?

Och har ni något bra tips på var jag får tag på plexiglas i större tjocklek? 15 mm borde räcka?
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Gizmo skrev:Hur vaccumkammare behöver du?
Jag vet inte om det är rätt sätt, eller passar dina behov, men jag skulle svetsa ihop en låda, och sedan köra plexiglas på ovansidan (så att man kan kika in), alternativt bara nöja mig med ett mindre tittfönster av plexiglas.
Tack, har dock ingen svetskunskap eller tillgång till svets, men kan ju kolla in andra material. Såg på youtube att någon hade byggt en låda av plywood, men det känns som att jag hellre köper en tryckkokare i så fall.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Krille Krokodil »

Yttre tryck är dock inte alls samma sak som inre tryck, yttre tryck kan buckla ihop apparaten på långt längre tryck än vad apparaten hade tålt innifrån.

Genigalningen jag jobbade för förr byggde egna 1100 graders vakuumugnar på 8 m^3 inre volym.

Jag renoverade fläktlådan på en av dem och det var bara en simpel ihop-MIG:ad 500 mm kub av 10 mm svartplåt. En sida var utskuren som en fläns och så slängde man upp hela lådan i fräsen och planade av den för att få en packningsyta för o-ringen. Ingen jättedyr sak att tillverka.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av CPMS »

Sök på "vacuum bell" i AliExpress, kanske blir billigare och bättre än att bygga själv.
Användarvisningsbild
Transistorn
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 oktober 2018, 19:45:14
Ort: Göteborg

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Transistorn »

Hej,

Detta är mitt första inlägg här på forumet.

Det bästa är ett runt kärl, typ stor syltburk, eller kanske en gammalt tryckkärl, eller varför inte en öltunna från ett bryggeri som du skär av locket på, de är bättre lämpade att täta och står emot trycket bättre. Som lock kan du ha en fet plexiglasskiva. Montera på en tryckindikator och skaffa en vakuumpump. Det är viktigt att plexiglasskivan kan stå emot trycket.

Eller så skaffar du den största rostfria kastrull (kanske på 20 liter eller så) som du kan hitta och använder en fet plexiglasskiva och monterar en tryckindikator eller så även här. Och det är trevlig att kunna se genom vakuumkammaren, så att inte det "pyser över" harts i hela kammaren.

Om du skall infusa större saker typ kolfiber och annat så kanske du kan använda plastpåsar, liknande klädpåse med någon form av munstycke på. Lite tips bara.

/Transistorn
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Hej @Transistorn
Absolut bra råd, men just det med rostfria kastruller så har jag just sett detta hända iom att väggarna ofta är för tunna:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av MadModder »

Ja plåten i färgburkar är ganska tunn. :lol:
Små kastruller funkar jättebra. Men går man upp till kanske 4 liter och större, ja då börjar det hända saker.
Har kastrullen bara en rak kant upptill så går inte ens en liten. Man bör ha en ganska bred fläns som håller mot.
Användarvisningsbild
Transistorn
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 oktober 2018, 19:45:14
Ort: Göteborg

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Transistorn »

Hej,

Ja precis, om det är för tunna väggar så blir det inte så bra. Såg länken. Kom på att du kanske kan använda en gammal gasoltunna eller brandsläckare, och bygga något, men det kräver lite kapning och svetsning och kan bli bökigt. Hoppas du finner någon lösning, skall bli kul att se vad du kommer på. Jag har hållit på med hartser och diverse plaster i flera år. Och en skiva i plexiglas kan bli rätt dyr.

se typ länk
https://www.plastvaror.se/shop/klar-akr ... 9335p.html
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av metric »

På mitt förra jobb gjorde jag en för samma ändamål som du ska ha det till.
Jag använde en muff till avloppsrör och en plugg till röret i ena änden som botten.
På ovansidan hade jag bara en lagom tjock plexiglasskiva (rund) med en luftnippel i mitten.
Tar man av låsringen på muffen finns där en fin packning som tätar mot plexiskivan.
1589482.jpg
1.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar