Bygga vakuumkammare.

Berätta om dina pågående projekt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av xxargs »

Vakumpumpen är samma 'design' som julas tidigare - alla som ser ut ungefär på det sättet under en rad olika 'brands' har samma kinesiska tillverkare och ger duglig men ingen exeptionell vakum för enklare uppdrag. - enstegare av kinestyp går ned lite under 1 mBar absoluttryck, dock de utlovade 0.1 mBar (10 Pa) i sluttryck på märkplåten är lite väl optimistiskt och skulle nog säga att man får vara nöjd om man kommer under 0.5 mBar absoluttryck.

Vakumpumpar från mer seriösa tillverkare (och annan prislapp) kan komma både 1-2 tipotenser lägre även med en enstegare medans skall man säkert under under 0.01 mBar så krävs tvåstegs-vakumpump.


När du tycker att oljan behöver bytas (den blir grumlig och mjölkigt pga utfälld vatten för att man inte kört pumpen varm ordentligt innan man börja vakumpumpa ned inte helt torra och vattenfria objekt) så kan du använda kompressorolja för tryckluftskompressorer som utbytesolja.

Biltema hade en riktigt bra sådan innan de bytte olje-leverantör (var troligen statoil) men nu stinker oljan mer och därmed risk för inte riktigt lika låg sluttryck då iom. att det luktar starkare så gasar oljan mer lättare kolväten och gör det svårare att nå lågtryck. - detta har nog mindre betydelser för dig med enstegare och din användning men jag som jagade låga vakum och med tvågstegs pump så var sådana detaljer helt plötsligt viktiga!

---

För lågvakum (1 - 0.1 mBar absoluttryck) använde jag vanliga tryckluftskomponenter med kopplingar etc. - där hade biltema också dugliga komponenter tills de åter igen bytte leverantör och O-ringarna blev sämre och börja läcka samt ventilen i snabbkopplingen som innan höll tätt även med full vakum bakom - började läcka för att fjädern bakom var för klen och inte riktigt orkade hålla stängt - kanske i kombination med de sämre O-ringarna där också...

Att tänka på att armerad tryckluftslang fungerar inte så bra för vakum med gränsfall av batch med slang att kollapsa om du kör 12 mm och de ännu större kollapsar och bli platta - medans de mindre i 9 och 6 mm håller men flödet straffas ordentligt när man närma sig 1 mBar och lägre i vakum. Med andra ord inga långa slangar om de är smala...

När det gäller gängtätningar - glöm teflontejpen - använd istället loctite gängtätning typ 561 och låt det få tid att härda (något dygn) innan vakumsättning. - föreslagna numret är med låg häftstyrka och förbandet kan skruvas upp igen, men vet av egen erfarenhet att den håller tätt! detta gäller också på nipplarna när du kränger på slangen - smörj nippeln med sagda ovan innan du drar ihop det hela med slanglämmor. - det är faktiskt märkvärdigt svårt att få hemtillverkade vakumdelar riktigt täta (dvs. hålla vakum över tid), då även extrem liten läcka gör att att trycket höjer sig snabbt eller att man inte når önskad låg vakum oavsett hur länge man pumpar...

Slutligen https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016980 med ett T-stycke så att du har hum om vilken vakumnivå det är, du kan dock inte avgöra de sista 20-30 mBaren (och nålen ligger över och nästa till 3/4-del förbi höger om den högra skruvskallen i visaren, når det inte mer än den vänstra skruvskallen hur länge du än pumpar så är det mycket läckor kvar att jaga...) då det är för trögt i mekaniken samt punkten vandrar fram och tillbaka beroende på för dagen rådande barometerståndet - jo, barometerståndet märks mer än man tror...

Skall man mäta mer noggrant i området enstaka mBar och nedåt så behöver man annan typ av mätare.

slutligen - vakumpumpen skall spendera den mesta tiden med sin insug med vakum lägre än 0.5 Bar absoluttryck, det är för att dess interna smörjning skall fungera då den använder sin egen vakum för att dra in olja in i pumphuset genom små hål. Tomkör aldrig vakumpumpen med öppen insug utan vid uppvärmningskörning skall vara helt stängd eller med mycket liten luftläcka (lagom så att det börja ryka oljedimma på dess utgång - för ryker kommer det att göra...) - Vid nedsugning till vakum i ett utrymme/kammare under 0.5 Bar absoluttryck bör kunna göras inom någon minut - annars får man stänga till insuget under några sekunder per minut för att pumpen skall kunna dra sig in ny olja i pumphuset - kort sagt man får det man betala för när man köper kinapumpar då mer 'proffesionella' vakumpumpar har oljepumpar som säkrar smörjningen även när pumpen drivs utan undertryck på sin ingång.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Pen »

Jag är lite nyfiken på varför TS måste komma ner i så låga tryck som mBar. Jag tänker i min enkelhet att de luftbubblor som ska elimineras har ett tryck på 1 Bar eller mer och den drivande kraften är då skillnaden mellan denna Bar och vakuumtrycket. Då blir mervärdet av 10mBar vs 0.1Bar endast 10%.

Men det kanske är något jag missat - därav nyfiken på hur det verkligen förhåller sig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av MadModder »

Många på youtube jag sett som avluftar diverse vätskor har använt vad som ser precis ut som en sådan billig pump, och det räcker mer än väl. Många förstår inte heller varför bubblorna aldrig tar slut i vattenbaserade blandningar... :lol:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av xxargs »

Pen skrev:Jag är lite nyfiken på varför TS måste komma ner i så låga tryck som mBar. Jag tänker i min enkelhet att de luftbubblor som ska elimineras har ett tryck på 1 Bar eller mer och den drivande kraften är då skillnaden mellan denna Bar och vakuumtrycket. Då blir mervärdet av 10mBar vs 0.1Bar endast 10%.

Men det kanske är något jag missat - därav nyfiken på hur det verkligen förhåller sig.
---

Vatten har över sin yta ångtrycket 23.4 mBar vid 20 grader, och skall ned på 10% Rh i ett material med vatten i sig (utan sorbent-egenskaper som håller vattnet extra hårt) så måste man pumpa till 2.3 mBar, 1% Rh 0.23 mBar osv.

Skall man torka material med sorbentegenskaper (dvs. har porer som med sin kapillärkraft håller kvar vatten extra hårt (kapillärkondensering), hårdare ju tätare det är mellan ytorna i porerna), trä, matvaror, svart kopparoxid (mörknande koppar inne i kylrör för att det inte förvarats förslutet med ren kväve) etc. så måste man pumpa ned ännu lägre innan ångan börja krypa ur materialet - inte sällan att man måste värma det innan det händer något med någon större takt.

Det är därför kylnissar inte vill hålla på vakuumpumpa uteliggande rör utomhus vintertid då det spelar ingen roll hur bra vakumpumpen är då fukten inte rör på sig om rören är för kalla, även om det är 0.02 mBar, och framförallt om det dessutom är bundet i kristallstrukturen på kopparoxiden som kan finnas på ytorna på mindre noga förvarade kopparrör...


Skall man torka sorbenter som silikagel och olika zeoliter så behöver man värma uppemot 200 grader C för att få ut den sista % av vatten ur dess kapillärkondenserade porer, och ur zeoliter avsedd för kylmaskiner, ja över 300 grader C

torkad 'vit' kattsand (silikagel-kross) på det sättet med vakum och het ugn är inte alls trevlig att hantera med naken hand efteråt - silikagelen bokstavligen sliter fukten ur skinnet och gör den spröd och har man greppa en näve sådant en kort stund (och man känner hur hela innehållet blir hett av den uppsugna fukten från handen) så har man en massa vitgula fläckar på skinnet av stel och hård skinn och man man får vara försiktig att inte få hudsprickor om man öppna handen för snabbt... - ja, ja har provat... - detta återgår till det normala efter en kort stund, men man blir lite sådär att 'vanlig' kattsand plötsligt blir lite vass i kanten när det är riktigt ordentligt torrt...

Skall man dehydrera saker så skall man göra det i en desiccator som är till stor del fylld med ordentligt torkad silikagel (tex kattsand enligt ovan - förvarad i glasburk med tät och väl tilldragen plåtlock - annars är den snart inte torr längre...) - desiccator har överdel som passas in och så vakumsuger man så bra vakum man kan - helst under enstaka mBar.

Observera att det är inte vakumpumpen som torkar då dess torkningskapacitet är väldigt liten (det är kubikmeter med pumpvolym per gram vatten som skall torkas...) utan man tar bort luften som hindrar vattenånga att pysa ut objektet man skall torka och söka sig till den torra silikagelen med mycket låg ångtryck på sin yta - utan luft så går den här processen mycket fortare (och somliga kommer att upptäcka att objektet som skall torkas - bli kall - vid lite högre vattenhalt så blir det ett antal minusgrader om vakumpumpen klarar en bit under 1 mBar och fortfarande tillräckligt torr silikagel kvar i behållaren...

---

Skall man avgasa ej ännu härdade plaster, eller olja - som också innehåller fukt och luft i balans med omgivningen (om det inte är förvarad i glas och plåt-dunk när det gäller fukthalten), så behöver man ned ganska lågt i tryck innan det börja hända något alls, men när det väl sätter igång så man nästan samma jäsning av bubblor och skum som när mjölk håller på att koka över....

Med andra ord se till att inte vakumpumpen börja glupa i sig ej ännu härdad plast om du inte vill limma ihop hela pumpen, det hela går på sekunder... - ha en mellanbehållare som skummet kan landa i innan det sugs vidare mot vakumpumpen. - fråga inte hur jag vet det... (ok, då det var 'bara' olja...) - att ha en kulkran för snabb avstängning mot vakumpumpen är högst rekommenderbart, detta bör man ha ändå vid pumpen i alla lägen så man bara vill ha mycket lite läcka av luft när man tex. varmkör pumpen innan användning (pumpdelen kan bli uppemot 80 grader och det är avsiktligt - för att inte få vattenutfällning i oljan onödigtvis...)
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Pen »

Aha, det är vatten som ska gasas och torkas ut... Ja, jag tror jag begriper ungefär vad du skriver. Tack för kursen!
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Mateo_swe »

Kan du inte använda en brandsläckare eller en gammal dyk/gastub om du kan hitta någon kasserad.

Min far har gjort en enklare variant av en stor kastrull, plexilock och en vacuumpump som han gjuter polyuretan detaljer i.
För det ändamålet behöver det inte vara överdrivet trycksäkert då det inte behöver vara så högt vacuum.
Finns massor av sådana set på ebay som inte är jättedyra.

Men det bubblar massor, man måste ha god plats över så skummet inte kommer in i pumpen.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av GFEF »

Trycket i en gasolbehållare bestäms av temperaturen.

Om det är butan som säljes som gasol är trycket lika med normalt lufttryck vid 0 C°.

Därför måsten en gasolbehållare för butan vara dimensionerad för undertryck om den kan utsättas för minusgrader.

Om inte någon mer svårkondenserade ämnen i gasform tillförts.

Är standar för gasol järnvägsvagnar.

Måste därför fylls/tömmas med två anslutningar en gasfas till topp och välske fas pumpas in i botten.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

xxargs, tusen tack för det gedigna inlägget!
Mycket uppskattat.

Jag har nu kollat runt efter komponenter och eftersom jag kollat youtube videos på hur andra har byggt har jag kollat mycket på NPT(kopplingar från USA). Frågan är bara, är det att föredra. Att kopplingarna är avsmalnande för tätare passform?
Kollat på kopplingar inom vvs här i Sverige också, men det verkar vara bra mycket dyrare än ebay.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Dagobert »

Mateo_swe skrev:Kan du inte använda en brandsläckare eller en gammal dyk/gastub om du kan hitta någon kasserad.

Min far har gjort en enklare variant av en stor kastrull, plexilock och en vacuumpump som han gjuter polyuretan detaljer i.
För det ändamålet behöver det inte vara överdrivet trycksäkert då det inte behöver vara så högt vacuum.
Finns massor av sådana set på ebay som inte är jättedyra.

Men det bubblar massor, man måste ha god plats över så skummet inte kommer in i pumpen.
Tack! Men av det jag sett så kostar det en slant mer än vad jag hade tänkt med tanke på frakten också. Du får gärna länka om du hittat någon billig.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Mickecarlsson »

https://www.tradera.com/item/301935/259 ... s-50-l-min

759 kr ink frakt, vet inte om det är billigt dock.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Henry »

Rätt normalpris får väl sägas och samma grunduppbyggnad som Jula pumpen, här är dock annars en lite billigare från Tjeckien som jag rek på förra sidan.

https://www.ebay.com/itm/Refrigerant-Va ... rk:48:pf:0

Hade en Jula pump gång i tiden som jag bytte ut allt vad packningar hette till egna tillverkade efter att jag blev trött på den då den inte kom i närheten av några 10 Pa. Kunde med detta nu skrämma ner den till och hålla mellan 0.2 - 0.1 Torr vilket är runt 26 - 13 Pa, tror dock att jag även bytte ut oljan till en högkvalitativ variant men kommer inte helt ihåg då det var en bra tid sedan.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av cosmox »

Lurar på om man kan kolla med en rörfirma.
De som jobbar för industrierna och har vettiga flänsar och packningar.
Kanske värt att fråga om man får titta i skrotbingen..

Jag vill minnas att järnskrotcontainern på ett gammalt jobb hade drivor med rörstumpar i 200-300mm diameter. I järn/rostfritt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Henry »

Har sedan för mig att PVC slang inte gasar så mycket och det används rätt friskt för grovvakuum och avgasning av diverse grejer på nätet och säljer de största vakuum företagen det så är det inte skit. Men visst, de kollapsar om de har för stor diameter även om det finns special som har en härdad ståltråd ingjuten i sig för att förhindra just det.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av xxargs »

PVC ala tryckluftslang så går fukten ganska fort igenom slangväggen, så mycket att om man har lång slangsträcka på säg 5 meter och gör ett litet U-vattenlås vid pumpen och tillräckligt med olja för att precis stänga vattenlåset - så kommer man finna att det konstant bubblar i vattenlåset och takten stannar på en platå i bubbeltakt och det går aldrig lägre även om man vakumpumpar i obegränsad tid, det även om man är _helt_ säker på att det är tätt i bortre ändan (typ att man smält ihop plasten i bortre ändan och kollar att inget läcker med U-vattenlås med olja även på den sidan).

Skall man ha hög och hållbar vakum under 1 mBar utan konstant aktiv pumpning hela tiden så går det inte att köra med slangar i någon form - det har kostat min bra många antal timmar för att konstatera detta... - fukten (och även olika gaser ur luften med olika hastigheter) hittar alltid in mha. diffusion genom slangväggen och trycket höjer sig...

PVC kan ha uppemot 8-12% vatten i plasten (det är detta som gör den mjölkaktig i tex luftslangar som är i vatten hela tiden i tex. akvarier...) vilket också fuktar upp insidan av slangen och ångar av när det är under högre vakum. Använder man plaster som inte tendera suga vatten så mycket som PVC faktiskt gör, som tex. teflon, så kommer ändå fukten att sakta diffundera genom slangväggen, vattenmolekylen är så liten gentemot många andra molekyler att det är nästan omöjlig att stänga ut när det inte är helt metallbaserad rördragning med hårdlödning i skarvarna eller kniväggs-skarvar med kopparpackning... -det är lite som helium - den går inte att stänga ut/in - det handlar bara om hur fort det rör på sig...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga vakuumkammare.

Inlägg av Henry »

Har man en hela 5 meter lång PVC slang så är det nog inte så konstigt. :) Nu var mitt rek enbart till för TS ev enstegs pump och det som han skall göra då även tom 1 Torr räcker för mycket och många på youtube använder PVC slang med lyckat resultat och om stråltråds förstärkt PVC slang är något som används inom vakuumindustrin och säljs av tex Lesker.com så finns det en anledning till att kunna använda det för detta, men man tar då förstås en slang som inte används till något innan. Det finns dock även förstärkt special gummi slang som säkert är bättre men de kostar förstås mer. Men givetvis att om man vill ned till max vakuum är det stålrör, bra packningar och dylikt som gäller och inte PVC slang eller dylikt.

Här är tex ett av många exempel där PVC slang används och det funkar utmärkt att gasa ur:

Skriv svar