Behöver hjälp med litet projekt (räknare på vippbräda)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mankymike
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 november 2018, 15:23:59

Behöver hjälp med litet projekt (räknare på vippbräda)

Inlägg av Mankymike »

Hej,
Jag är total novis när det kommer till elektronik men jag behöver hjälp av någon som kan.
Jag vill bygga (eller betala någon för att bygga) en räknare som läggs på en vipp bräda, likt ett vattenpass men jag anta en accelerometer skulle funka bättre. Den ska räkna varje gång man vippar brädan från sida till sida (vänster/höger). Räknaren ska drivas av ett batteri. Tanken är att räknaren tas upp från brädan dagligen och kopplas till datorn via USB för att överföra information om antal gånger den har vippat fram och bak till en App. Batteriet kan med fördel laddas via USBn.
Jag vill att Appen ska kunna presentera antal vipp per dag/vecka/månad osv. så när informationen har blivit överförd bör räknaren nollställas.
Det hela bör var ganska litet för jag vill att den sättas i en typ av mini hockey puck som är 35mm i diameter och 30mm hög.
Finns det någon som är intresserad eller finns det en sådan redan byggd?
Senast redigerad av MadModder 4 december 2018, 16:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ämne
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Behöver hjälp med litet projekt

Inlägg av Hobbyisten »

Finns sådan app skapad ? Har du tittat på en vanlig stegräknare eller ett aktivitetsband ?
Mankymike
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 november 2018, 15:23:59

Re: Behöver hjälp med litet projekt

Inlägg av Mankymike »

Hej,
Appen finns inte än men jag tänkte börja med själva räknaren. Jag har testat ett antal stegräknare men få inte något utslag. Vissa är kopplad till GPS och andra registrera ingen rörelse när brädan vippar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Behöver hjälp med litet projekt

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att köpa några olika tilt switches: https://www.digikey.com/products/en/sen ... t%20sensor

Testa vilka som passar att montera i din puck, koppla in multimetern på "pipläge" och se att det piper vid önskat läge.

Sedan går det lägga till "räkneverket". Appen blir steg 3.

Här har du en färdig räknare att börja med för test: https://www.m.nu/matinstrument/raknare- ... ry-nosto-3
När du är nöjd med funktionen så kan du göra den mindre, behövs egentligen bara ett batteri och den lilla fyrkantiga kretsen https://www.m.nu/1wire/4kbit-1-wire-ram ... er-ds2423p

Laddning behövs inte för engångsbatteri räcker ett år.
Mankymike
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 november 2018, 15:23:59

Re: Behöver hjälp med litet projekt

Inlägg av Mankymike »

Härligt!
Tack MrFrenzy för din hjälp. Det ser enkelt ut men för den som inte kan…….
Tack!
:tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Behöver hjälp med litet projekt

Inlägg av Icecap »

Att räkna vippen kan göras ganska enkelt och mycket energisnålt. Ett par tiltbrytare och en µC och saken är biff.

Samma µC kan ha USB-interface och då fixar man kommunikationen. Man kan även ha en FTDI-krets för detta som matas av USB och då klarar den att vara en COM-port som man pratar med. Den styr även laddningen, det verkar enklast så.

Jag antar att du med "app" menar en app på en mobiltelefon. I så fall kräver det att mobilen stödjer USB-OTG/USB-Master - men det gör de flesta nog nu för tiden.

Kommunikationen blir då så pass enkel som:
* Hej, hur många vipp blev det i dag då?
- Jooo, det blev 374 st.
* OK, det är noterat. Ställ antalet till 0.
- Will do.

Men sedan kommer det saker som:
* Hur säkrar du dig att det inte räknas vipp när du tar enheten från brädan till datorn/mobilen?
* Hur "stora" vipp ska till för att de ska räknas?
* Ska det finnas en hastighetsgräns för hur snabbt de får räknas?
Mankymike
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 november 2018, 15:23:59

Re: Behöver hjälp med litet projekt

Inlägg av Mankymike »

Hej Icecap,
jag menar faktiskt PC när jag sa "app", enklare program är kanske det rätta beskrivningen.
har du förslag till komponenterna du nämnde?
En µC med USB-interface och FTDI-krets som kan matas av USB?
Jag börjar där.

Att det blir ett par vipp fel hit eller dit när man ta upp enheten har lite betydelse och Vippen bör registreras med ca. 10 grader från det vågräta planet. ingen hastighetsgräns.

:tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Behöver hjälp med litet projekt

Inlägg av Icecap »

Alltså - ANTINGEN USB-interface ELLER FTDI-krets.

Med USB-interface i µC'n kan du skapa en serieport som datorn "ser" och då kan enheterna utväxla data den vägen - men det samma sker med en FTDI-krets som "omvandlar" USB till seriell kommunikation som en UART kan hantera.
Senast redigerad av Icecap 29 november 2018, 08:54:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Behöver hjälp med litet projekt

Inlägg av Micke_s »

Förslag på hårdvara
https://hackaday.com/tag/adafruit-feather/




+batteri.

Använd accelerometern för kolla vilken sida av vipp brädan du befinner dig. Ett gyro skulle också gå att använda, men de drar lite mer ström.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Behöver hjälp med litet projekt

Inlägg av Magnus_K »

Ja jag slår nog också ett slag för färdig MCU-enhet + accelerometer. Inte för att det är nödvändigt för själva räknandets skull, utan för att enkelt kunna bygga vidare på.


Mitt förslag är att fokusera på något som kan programmeras med "Arduino-kod", det kommer underlätta mycket för dig nu i början.
Ha också spänningsnivå i bakhuvudet när du kikar runt. En del av dessa färdiga moduler är anpassade för 3,3V-logik, och en del för 5V-logik. Väldigt lätt att råka köpa en 3,3V hjärna och en 5V accelerometer. Då kan det bli tokigt. Eller tvärt om för den delen.
Om du ska ha batteridrift är eventuellt 3,3V-logik lättare att ha med att göra då du tex oftast kan köra med en LiIon-cell rakt av.
Skriv svar