State Variable Filter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tydligen missat att ladda upp mitt senaste schema.

Idag har jag även kladdat ner nån slags layout för bygget.

Kommer köra med lin-pottar av värdet 100k bl.a för det råkar ge standardvärden på kondingarna.

MVH/Roger
PS
A4's plusingång kommer få en liten bias bleeder på 1M (ifall omkopplaren är BBM).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag byggt mitt BP-filter.

Det är inte testat än men alla komponenter är på plats.

Bifogar en bild på alstret.

MVH/Roger
PS
Jag har dragit brusgeneratorns utgång direkt till filtret för med hjälp av en stereo-potentiometer vill jag screena frekvensinnehållet i min brusgenerator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har lite problem med mitt filter, det oscillerar för vissa pot-värden.

Ett tag trodde jag att jag hade kommit på en lösning för jag upptäckte att jag satt dit 1000ggr för små kondingar :D

Det skulle ju för bövelen vara 270nF och inte 270pF!

Men när jag bytte fick jag ändå inte bort självsvängningarna, svänger nu med typ 6kHz för vissa pot-värden emedan det förut svängde på runt 225kHz.

Jag kör just nu in min brusgenerator och filtrerar LP-mässigt (vilket är vad Ni ser i videon), för vissa pot-värden ser allt ut att funka, det är liksom bara att observera videon och se att det inte finns så mycket HF i signalen, däremot har man situationen att typ den lägsta frekvenskomponenten varierar ganska kraftigt i amplitud.

Det här kan man inte ha till nånting.

Tanken var god men själv är jag mest intresserad av amplitud-mätningar (och skiter i princip i fasmätningar, en del för att jag inte riktigt förstår mig på dom) och när det uppenbarligen inte fungerar så lägger jag härmed ner det här misslyckade projektet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: State Variable Filter

Inlägg av 4kTRB »

Testa att byta Rb till 10k istället för 10 ohm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej 4kTRB!

Jag tackar för ditt tips men det gör så att hela konceptet faller för om jag måste nyttja Rb=10k då måste Ra vara på 100M för att jag skall kunna få en frekvenskvot på 1/10k.

Så det går inte.

Fast när du säger det tror jag att jag lite förstår problemet, ingångsresistansen vid Rb=10 Ohm blir ju mycket liten vilket bör påfresta drivande OP samtidigt som jag märker problem när jag vrider potten så att totala resistansen (Ra+Rb) är just liten.

Nu ska jag testa med att köra in bruset och sniffa vid BP-utgången, som är fixerad vid ett Q på runt 50.

Wish me luck!

MVH/Roger
PS
Jag misstänker annars att det oscillerar pga min konstgjorda nolla (matar med ETT 9V-batteri), jag kommer visa exakt hur jag kopplat lite senare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sniffat av BP-utgången med "brunt" brus (:D) på ingången.

Det är en mycket liten visuell förändring i signalen vad beträffar frekvensen (med ett Q på 50 så vore det konstigt annars), frekvensen är nästen helt ensam och därmed konstant, däremot är dess amplitud inte konstant för den fladdrar vilt.

Jag undrar om jag inte tänker fel här för hur skulle man kunna bygga ett mätsystem som inte beror på amplituden utan bara på frekvensen?

För säg att jag mäter responsen från en högtalare via en mikrofon och en mikrofonförstärkare, då mäter ju dom flesta mest amplitud så om jag skickar in mitt brus i förstärkeriet så kan man mäta frekvens ganska bra men amplitud kommer fladdra upp och ner eftersom den tydligen gör det redan i brusgenerator-källan.

Och det kan inte jag ha.

Samtidigt är jag inte så förvånad över att det är såhär för brussignalen har ju designat sig själv så att säga och då råder ju slumpmässiga premisser.

Eventuellt skulle man kunna medelvärdesbilda amplituden för det jag upplever som intressant är att frekvensen är stabil, det ripplar bara i amplitud.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär är det kopplat, förutom att jag även avkopplat kapselns matningspinnar till min konstgjorda jord.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu infört en dioddetektor (AA117+10k//10uF) på BP-utgången.

Blev inte så lyckat för jag får oläsbart liten signal ut (samtidigt som jag ju kör X10-prober...).

Data:
1) Brus: 400mVpp (IN)
2) BP(UT)~10mVpp@3kHz
3) Rosc: 80 Ohm, klarar tydligen 100 Ohm in på OP-minus.

Bruset är alltså ganska rejält, Bandpass-utgången (BP) ger dock en hela 40ggr lägre utsignal, Rosc innebär sedan att vid den resistansen (inklusive 10 Ohm) är resistansen in på OP's minus-ingång 80 Ohm där systemet alltså oscillerar för ingångsmotstånd mindre än 80 Ohm (jag tolkar detta som att 100 Ohm funkar).

Vad jag nu lurar på är att jag vill kunna göra en seriös dioddetektering och egentligen möta brus-nivån med BP(UT) vilket då kräver 40ggr förstärkning, KNG (dvs entransistors-brusgeneratorn) har en utgångsimpedans på nära 5k så jag kan inte gå så mycket lägre än till 20k hos ingångsmotståndet till KSF (alltså en OP's ingångsresistans, typ) och därmed belastningen av KNG.

Med 20k ingångsmotstånd och 40ggr gain så behövs ett feedback-motstånd på 800k, säg 1M.

Dock måste jag byta ut Ra och Rb där Rb inte får vara större än 100 Ohm och därmed måste Ra vara på 1M (stereo, helst log).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

4kTRB skrev:Testa att byta Rb till 10k istället för 10 ohm.
Jag kan nu bekräfta att du hade helt rätt, när jag bytte Rb från 10 Ohm till 110 Ohm så försvann självsvängningarna.

Tyvärr måste jag nu byta stereo-potten från 100k till 1M för att få mitt frekvensspann (6Hz-60kHz).

Jag inbillar mig sen att stereo-potten bör vara logaritmisk så jag behöver alltså en 1MAS som jag brukar kalla dom.

Siktar på att köpa 10st ALPS om dom finns och inte är för dyra.

MVH/Roger
PS
Lite mätdata (50Hz är osäker pga störningar):
50Hz: 2mVpp
100Hz: 2mVpp
200Hz: 2mVpp
500Hz: 4mVpp
1kHz: 5mVpp
2kHz: 10mVpp
5kHz: 20mVpp

Skumt att amplituden ökar med frekvens, intressant att utnivån efter BP-filtret aldrig blir noll hur jag än vrider på potten, dvs alla frekvenser tycks finnas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kommer byta ingångsmotstårndet från 100k till 10k och eftersom det tillfälliga feedback-motståndet är på 100k kommer jag upp en faktor 10 i förstärkning.

Jag kan inte gå under 10k i ingångsresistans för brusgeneratorn (KNG) har hela 4k7 som utgångsimpedans, med 10k som ingångsmotstånd tappar jag således 10k/14,7k~-3dB så om jag krämar på med 20dB blir bara 17dB effektivt kvar.

Men det duger!

För att min Germanium-diod skall kunna detektera så krävs sedan runt 0,3Vp (?) och med ovanstående boostning så är jag uppe i c.a 100mV dvs jag skulle behöva mer förstärkning, eventuellt byter jag feedbackmotståndet från 100k till 1M men det sitter lite knöligt till.

Boost på 17dB skall dock gå rätt lätt att fixa.

MVH/Roger
PS
ALPS tycks inte tillverka pottar över typiskt 100k så iom att jag behöver en stereo log på 1M så får det bli av annat märke.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kört KSF+Velleman's digitala brusgenerator (enligt ovan).

Jesus vad bra det blev!!

BP-utgången säger:
1) 75mVpp@10Hz
2) 75mVpp@200Hz
3) 75mVpp@1kHz
4) 100mVpp@5kHz

Velleman Un: 200mVpp

Gain(KSF) är uppenbarligen inte lika med inställda 20dB, nåt lurt där.

Intressant är sedan att bruset liksom har ett konstant spänningsmässigt "avstånd" dvs det är dubbelt på skåpet och "bandgapet" är på 200mV.

Men mest intressant är att den spektrala amplitudfördelningen är mycket bättre än för brus-kopplad trissa, den är jämnare men samtidigt naturligtvis stokastiskt varierande, dock finns frekvensens amplitud där hela tiden och då inom ungefär samma gränser som för godtycklig frekvens.

Jag kommer kassera min transistorbaserade variant för den blev ju (Un=300mVpp):
5) 150mVpp@5kHz
6) 75mVpp@1kHz
7) 50mVpp@400Hz
8. 10mVpp@30Hz

Som ju inte går att använda till nåt.

Jag känner annars att det här med brus är intressant och då inte bara elektriskt utan även akustiskt för tänk Er att ni håller på och bygga en 3-vägshögtalare men vill utvärdera varje element för sig, hur ska det gå till med ren sinus? :humm:

Med brus kan man enkelt få en uppfattning om hur dom olika elementen låter, man kan även koppla in t.ex det BP-filter man byggt för mellanregistret och skicka in brus samtidigt som man korrigerar fl&fh för att få det att låta så bra som möjligt för brus ger en det, man kan höra hur bra elementet jobbar innan man ens skickat in musik i det dvs höra förutsättningarna, liksom.

MVH/Roger
PS
Nu ska jag bara få fatt i en 1M Log Stereo för att kunna testa upp till 60kHz, tyvärr tillverkar alltså inte ALPS typ >250k så det får bli nåt B-märke :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: State Variable Filter

Inlägg av 4kTRB »

Det finns sånna equalizers med inbyggd brusgenerator:
https://reverb.com/item/2470583-bsr-eq- ... m-analyzer#
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: State Variable Filter

Inlägg av Spisblinkaren »

4kTRB skrev:Det finns sånna equalizers med inbyggd brusgenerator:
https://reverb.com/item/2470583-bsr-eq- ... m-analyzer#
Tack för din kommentar!

Det där är ju bara en gammal hederlig equalizer med spektrumanalysator (på den signal man skickar ut, antar jag), ser inte att brusgenerator skulle ingå, står inget om det heller.

Vad jag menar är att mha bandpass-filter och brusgenerator kan man lyssna och "kalibrera" mellanregister och deras filter, samma gäller lågpass-filter för kalibrering av bas och högpass-filter för kalibrering av diskant.

För jag känner på mig att om elementen matas med hela det spektra filtrerna tillåter så kan man lyssna sig till vilka brytfrekvenser som låter bäst.

Idag tittar man ju på SPL-diagram med dito frekvensgång och försöker träffa nåt klyftigt och det funkar väl men inte alltid, genom att istället lyssna på elementen när man sätter brytfrekvenserna tror jag man får bättre koll på hur det sedan kommer att låta när musik körs, samtidigt som bruset innebär en "objektiv" bedömning, för all typ av musik låter inte bra i samma högtalare.

Jag känner att det här med brus är intressant, nästa steg är en 1MAS-pot för att vittja om det finns frekvenser uppemot 60kHz i det digitala Velleman-bruset också, därefter kan det hända jag Eagle-caddar KSF, lite synd att den enkla transistor-brusaren (KNG) inte ville funka dock.

MVH/Roger
Skriv svar