Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Mitt liv med Victoria - nu är vi på gång igen!

Inlägg av NULL »

Det borde väl finnas nån här som har en begagnad kolv på EE
Annars kanske det går att svetsa? :D
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - nu är vi på gång igen!

Inlägg av Magnus_K »

Hehe :wink:

Tackar för heja-ropen och du har en mycket bra tanke där säter. Det kanske inte är så många som bevittnat penetrantprovning tidigare för sprick-sök, så kan göra ett sånt i det här fodret om det finns intresse? (Dye Penetrant)
Just det du nämner berättade en motorkille för mig kan hända om kolven skär riktigt illa. Tydligen kan fodret linda upp sig riktigt stiligt på veven :wink:

@Janson1: Kolvarna är så billiga nya så slår till på en sån istället.

Det gick inte som planerat idag. Större delen av natten gick åt att ta hand om två magsjuka barn och dagen blev mest återhämtning.
Dock så har jag lindat oljemättade trasor över dom exponerade lagerbanorna samt lagt oljiga trasor för att skydda veven från slipdamm.
Hann också precis dra över alla cylindrar med stålborsten innan det blev kväller. Cylinder 2-4 kommer absolut gå att rädda men ganska skeptisk till 1:ans foder (på bild)

Det blev lite innetid och fick chansen att ladda ner motormanualen som bilder och sedan konvertera dessa till pdf. Är det någon som har en dunder-mjukvara och har möjlighet att förbättra kvalitén?
Filen är bifogad här nedan.
För övrigt helt underbart att ha alla moment och toleranser. Förstår jag det rätt så har mina foder nominell diameter på 98,48-98,50mm och man accepterar ett slitage med 0,2mm med originalkolvar. Håller tummarna.
Perkins_shop_manual.pdf
20180918_184459.jpg
20180918_184538.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mitt liv med Victoria - nu är vi på gång igen!

Inlägg av Janson1 »

Om du skall använda fodret så rekommenderar jag dye penetrant så det inte har spruckit av div utvidgningar och våld mm. Kan väl bli en liten fin bildserie på det, har du makro på kameran?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mitt liv med Victoria - projektpaus ett par veckor

Inlägg av prototypen »

Magnus_K skrev:Tänt var det här!
20180905_201332.jpg
Ja det heter ju förbränningsmotor.

Prutte
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - nu är vi på gång igen!

Inlägg av larky »

på maskinisten.net finns en fin verkstadshandbok som har samma förstasida som din, bara skarpare.
https://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=94

Hittade även den här
http://www.endeavourowners.com/dscsn/in ... Manual.pdf
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - nu är vi på gång igen!

Inlägg av Magnus_K »

Tack för länkarna larky! Har inget inlogg hos maskinisten.net (än) men den andra filen duger gott :tumupp:

@Janson1: Jag fotar bara med en mobil. Samsung S-något. Vet inte om den har makro men kan försöka fota lite närmre i just 1ans cylinder.

Prutte... :wink:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - nu är vi på gång igen!

Inlägg av Magnus_K »

Upp som en sol, ner som en pannkaka. Usch, det blir foderbyte... Om det blir i år har jag inte bestämt än.

HONINGSVERKTYGEN SOM JAG FICK AV MICKECARLSSON. FÖR DOM SOM INTE VET HUR DET FUNGERAR SÅ ÄR DET 3 ST FJÄDERBELASTADE BRYNEN SOM MAN HELT ENKELT SLIPAR INSIDAN AV CYLINDERN (ELLER ANNAT IHÅLIGT) MED.
20180919_114034.jpg
MÅTTADE AV MED EN BUNTBAND HUR DJUPT JAG KUNDE GÅ OCH STRAPPADE ÅT DET HÅRT OM VERKTYGET. BLEV ETT SLAGS STOPP.
20180919_114155.jpg
MMM, FINASTE OLJAN SOM SMÖRJMEDEL UNDER HONINGEN. TUR ATT DET ÄR FLYGKVALITÉ FÖR DÅ KOMMER MOTORN GÅ MYCKET BÄTTRE...
20180919_114619.jpg
DOM TVÅ FÖRSTA BILDERNA ÄR FRÅN CYLINDER 1 EFTER EN STUNDS HONING OCH RENGÖRNING. KOMMER INTE KUNNA RÄDDA DENNA MED MER HONING. DET ÄR VÄNDLÄGET FÖR ÖVERSTA KOLVRINGEN NI SER PÅ BILDEN.
SISTA BILDEN ÄR NÄST SÄMSTA CYLINDERN. HADE NOG INTE KUNNAT RÄDDA DEN MED MER HONING HELLER, MEN KANSKE SKULLE DUGA.
20180919_120422.jpg
20180919_120430.jpg
20180919_121514.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte

Inlägg av säter »

Det är kört med de där fodren.

Jag är ingen vän av servicefoder, men det är väl det enda alternativet om du ska ha motorn kvar i traktorn?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte

Inlägg av Magnus_K »

Ringde och pratade lite med firman som ger min topp lite kärlek, och man hör att servicefoder kan vara lite knöligt. Vill ändå köra på det då jag fått bra instruktioner på hur man lyckas bäst.
Även PM:at lite med Joe och fått bra tips och trix från både honom. Tack för det :tumupp:

Dom metoder jag fått förklarat för att demontera fodren är:
  • * Lägga en svetssträng i dom gamla fodren. När det kallnat så krymper fodren. Så länge man inte bränner igenom och svetsar fast dom istället fungerar det säkert bra :humm:
    * Göra en brottsanvisning längs med hela fodret och knacka sönder dom med mejsel.
    * Svarva en tjock platta som både styr i fodret och är någon 10-del mindre än blocket. Sen med en fingängad gängstång försöka dra upp dom.
Utan MIG-svets och svarv för såna här diametrar, samt att man förstår hur lång tid det här kommer ta så får nog tiden läggas på att bygga ett övervintringsskjul istället.

Någon som har fler idéer?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte

Inlägg av säter »

Utan MIG-svets
Det fungerar lika bra med en bärbar pinnsvets.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte

Inlägg av Magnus_K »

Jo men fodret är tunt och jag är inte känd för att ha flyt. Misslyckas man med den manövern så blir det motordemontering/renovering.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte

Inlägg av säter »

Magnus_K skrev:man förstår hur lång tid det här kommer ta så får nog tiden läggas på att bygga ett övervintringsskjul istället.
Det här börjar likna när jag fixade motorn till hjullastaren utomhus.
Jag ångrar än idag att jag inte plockade ur motorn.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte

Inlägg av säter »

Hur stor svarv hade du?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte

Inlägg av Magnus_K »

Har bara min lilla bänk-CNC. Provat att svarva 90mm stål i den men det är en nära-döden-upplevelse.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - foderbyte

Inlägg av säter »

Topplocksrenoveraren har inga urdragningsverktyg att låna ut?
Skriv svar