Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - 1a fodret i, nu sätter vi ihop h
Då vet man det
Så ser ju faktiskt ett gammalt hederligt knaster ut i formen.
@säter: Ska mäta lite med indikatorn sen.
Så ser ju faktiskt ett gammalt hederligt knaster ut i formen.
@säter: Ska mäta lite med indikatorn sen.
Re: Mitt liv med Victoria - 1a fodret i, nu sätter vi ihop h
Ja, det kan ju inte vara en slump med den formen.
DOCK säger wikipedia..
DOCK säger wikipedia..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Knasterwikipedia skrev: Knaster eller knast är en upphöjning eller en liten klack på en maskindel. Ändamålet kan vara att underlätta montering, fungera som ett stopp eller kontaktgivande organ vid inbördes rörliga maskindelar.
Re: Mitt liv med Victoria - 1a fodret i, nu sätter vi ihop h
Kan bjuda på en bild av min skönhet in action.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt liv med Victoria - 1a fodret i, nu sätter vi ihop h
Det stämmer nog.Knaster eller knast är en upphöjning eller en liten klack på en maskindel.
Man brukar kalla pinnarna som hindrar kolvringarna att vrida sig på 2-taktsmotorer för knaster.
Re: Mitt liv med Victoria - 1a fodret i, nu sätter vi ihop h
Är det också en MF?daer skrev:Kan bjuda på en bild av min skönhet in action.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - 1a fodret i, nu sätter vi ihop h
@daer: Snyggt! Väntar bara på att få sätta skopan i jorden
Idag har det varit en bra traktordag. Blir tyvärr tvungen att avsluta för dagen, men nu allt mycket bättre.
UPP MED TUPPEN OCH TRYCKA I DOM ANDRA FODREN. NU STÅR DOM VÄL INSMORDA OCH VÄNTAR.
KVAR ÄR ATT KONTROLLMÄTA FLAMKANTEN (DEN LILLA LÄPPEN SOM STICKER UPP) MOT BLOCKETS OVANKANT. SÅ LÄNGE JAG INTE FÅTT EMELLAN NÅGOT SKIT SÅ BÖR DOM VARA PÅ EXAKT SAMMA HÖJD. SKA OCKSÅ SE OM JAG KAN BLI KLOK PÅ CYLINDERINDIKATORN OCH MÄTA LITE I LOPPET. NU BLIR DET EN REJÄL GENOMGÅNG MED EN KOLV. SEN ÄR DET GANSKA UPPENBART ATT MAN REPETERAR MANÖVERN 4 GGR
KONTROLLERAR FÖRST MÄRKNING. GJORDE DET HÄR REDAN VID DEMONTERING FRÅN VEVEN, MEN SKADAR ALDRIG ATT GÖRA DET IGEN. HITTADE INTE MIN LÅSRINGSTÅNG, SÅ DET FICK BLI EN NÖDLÖSNING. DET VAR LITE VÄL OPTIMISTISKT ATT TRO ATT JAG KUNDE KNACKA UR KOLVBULTEN MED ETT KVASTSKAFT. LITE ÖVERTALNING I PRESSEN SÅ GICK DEN SEN KNACKA UR OCH FÅ LÖS VEVEN. ENLIGT SERVICEMANUALEN SÅ SKA MAN INSTALLERA TVÅ STÄNGER I RESPEKTIVE LAGER PÅ VEVEN, SEN MÄTA MELLAN STÄNGERNA SÅ DOM ÄR PARALLELLA INOM EN VISS TOLERANS. JAG HAR INGET SÅNT MEN SPÄNDE ÄNDÅ UPP MED EN NY KOLVBULT OCH TOG LITE REFERENSSIFFROR FÖR ATT SE OM NÅGOT LAGER GLAPPAR BETYDLIGT MER ÄN NÅGOT ANNAT.
VET INTE VARFÖR, MEN STANSADE EN LITEN 4:A I KOLVEN DAGS ATT MONTERA KOLVRINGAR. DET VAR BARA EN KOLVRING SOM KUNDE VÄNDAS FEL. DEN VAR DOCK TYDLIGT UPPMÄRKT. UTAN KOLVRINGSTÅNG SÅ FICK DET BLI KAPTONTEJP OCH HÄRDADE FINGERSPETSAR FÖR ATT ÖPPNA UPP RINGARNA OCH SKYDDA KOLVEN. FÖRST PÅ MED FJÄDERN. OCH SEN PÅ MED RINGEN. DEN HÄR OLJESKRAPSRINGEN (TROR JAG DET KALLAS) ÄR DEN ENDA SOM ÄR LITE SPECIELL. ALLA PÅ, OCH INGA MISSÖDEN. KOMMER VÄNTA MED DEN SLUTLIGA ROTATIONEN AV ALLA RINGAR TILLS KOLVARNA SKA NER I CYLINDERN. STÅLBORSTADE, OCH PUTSADE MED SCOTCHBRITE FÖR ATT MONTERA NYA LAGERBANOR. SER SÅ FINT UT SÅ. NU FICK ALLA GLIDYTOR EN SISTA PUTS OCH SMÖRJNING. VÄLDIGT SKÖN KÄNSLA ATT MONTERA IHOP DET HÄR.
Idag har det varit en bra traktordag. Blir tyvärr tvungen att avsluta för dagen, men nu allt mycket bättre.
UPP MED TUPPEN OCH TRYCKA I DOM ANDRA FODREN. NU STÅR DOM VÄL INSMORDA OCH VÄNTAR.
KVAR ÄR ATT KONTROLLMÄTA FLAMKANTEN (DEN LILLA LÄPPEN SOM STICKER UPP) MOT BLOCKETS OVANKANT. SÅ LÄNGE JAG INTE FÅTT EMELLAN NÅGOT SKIT SÅ BÖR DOM VARA PÅ EXAKT SAMMA HÖJD. SKA OCKSÅ SE OM JAG KAN BLI KLOK PÅ CYLINDERINDIKATORN OCH MÄTA LITE I LOPPET. NU BLIR DET EN REJÄL GENOMGÅNG MED EN KOLV. SEN ÄR DET GANSKA UPPENBART ATT MAN REPETERAR MANÖVERN 4 GGR
KONTROLLERAR FÖRST MÄRKNING. GJORDE DET HÄR REDAN VID DEMONTERING FRÅN VEVEN, MEN SKADAR ALDRIG ATT GÖRA DET IGEN. HITTADE INTE MIN LÅSRINGSTÅNG, SÅ DET FICK BLI EN NÖDLÖSNING. DET VAR LITE VÄL OPTIMISTISKT ATT TRO ATT JAG KUNDE KNACKA UR KOLVBULTEN MED ETT KVASTSKAFT. LITE ÖVERTALNING I PRESSEN SÅ GICK DEN SEN KNACKA UR OCH FÅ LÖS VEVEN. ENLIGT SERVICEMANUALEN SÅ SKA MAN INSTALLERA TVÅ STÄNGER I RESPEKTIVE LAGER PÅ VEVEN, SEN MÄTA MELLAN STÄNGERNA SÅ DOM ÄR PARALLELLA INOM EN VISS TOLERANS. JAG HAR INGET SÅNT MEN SPÄNDE ÄNDÅ UPP MED EN NY KOLVBULT OCH TOG LITE REFERENSSIFFROR FÖR ATT SE OM NÅGOT LAGER GLAPPAR BETYDLIGT MER ÄN NÅGOT ANNAT.
VET INTE VARFÖR, MEN STANSADE EN LITEN 4:A I KOLVEN DAGS ATT MONTERA KOLVRINGAR. DET VAR BARA EN KOLVRING SOM KUNDE VÄNDAS FEL. DEN VAR DOCK TYDLIGT UPPMÄRKT. UTAN KOLVRINGSTÅNG SÅ FICK DET BLI KAPTONTEJP OCH HÄRDADE FINGERSPETSAR FÖR ATT ÖPPNA UPP RINGARNA OCH SKYDDA KOLVEN. FÖRST PÅ MED FJÄDERN. OCH SEN PÅ MED RINGEN. DEN HÄR OLJESKRAPSRINGEN (TROR JAG DET KALLAS) ÄR DEN ENDA SOM ÄR LITE SPECIELL. ALLA PÅ, OCH INGA MISSÖDEN. KOMMER VÄNTA MED DEN SLUTLIGA ROTATIONEN AV ALLA RINGAR TILLS KOLVARNA SKA NER I CYLINDERN. STÅLBORSTADE, OCH PUTSADE MED SCOTCHBRITE FÖR ATT MONTERA NYA LAGERBANOR. SER SÅ FINT UT SÅ. NU FICK ALLA GLIDYTOR EN SISTA PUTS OCH SMÖRJNING. VÄLDIGT SKÖN KÄNSLA ATT MONTERA IHOP DET HÄR.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt liv med Victoria - 1a fodret i, nu sätter vi ihop h
Sätt plastslangar på gängorna till vevstaksöverfallen när du monterar kolvarna.
Där är lätt att dessa skruvar skadar vevtappen.
Där är lätt att dessa skruvar skadar vevtappen.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - kolvmontering
Jag misstänker att jag hade vridit lite på bultarna när jag skulle dra upp kolvarna, för dom gick verkligen inte genom loppet.
Insåg ganska snart att det var så mycket utrymme så jag kunde fiska ur alla bultarna, och sen dra upp kolven. Tror jag försöker göra likadant vid monteringen.
Insåg ganska snart att det var så mycket utrymme så jag kunde fiska ur alla bultarna, och sen dra upp kolven. Tror jag försöker göra likadant vid monteringen.
Re: Mitt liv med Victoria - 1a fodret i, nu sätter vi ihop h
Det är inte flamkanten som är det kritiska.Magnus_K skrev:KVAR ÄR ATT KONTROLLMÄTA FLAMKANTEN
Det som är noga är höjden på den större delen av foderflänsen.
Kolla med en indikatorklocka och jämför med blockets översida.
Re: Mitt liv med Victoria - kolvmontering
Har du någon vettig kolvringskompressor?
Själv brukar jag använda en svarvad kona.
Själv brukar jag använda en svarvad kona.
Re: Mitt liv med Victoria - 1a fodret i, nu sätter vi ihop h
Det där är definitivt en MF. Det är nyare grävagregat än jag har, men det är stora likheter med min MF702.säter skrev:Är det också en MF?daer skrev:Kan bjuda på en bild av min skönhet in action.
Re: Mitt liv med Victoria - kolvmontering
En fattigmans kolvrings kompressor är en stor slangklämma.......
Exempelvis "Slangklämmesats 9 delar"
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ts-753056/
Finns 3 kvar B251 i Uppsala den 2018-10-19 18:38:32
Exempelvis "Slangklämmesats 9 delar"
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ts-753056/
Finns 3 kvar B251 i Uppsala den 2018-10-19 18:38:32
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5757
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Mitt liv med Victoria - kolvmontering
säter>Man brukar kalla pinnarna som hindrar kolvringarna att vrida sig på 2-taktsmotorer för knaster.
Detta är den enda användning av "knaster" som jag hört.
MagnusK: Detta ser ju utomordentligt ut! Jag skulle gärna göra ett besök nästa sommar (senast).
Detta är den enda användning av "knaster" som jag hört.
MagnusK: Detta ser ju utomordentligt ut! Jag skulle gärna göra ett besök nästa sommar (senast).
Re: Mitt liv med Victoria - kolvmontering
Knast har jag använt i många maskiner jag reparerat. Träknast.
Knast är alternativ benämning av knagge. En träknast kan användas i roterande maskin som excenterfunktion eller som kamaxel. Gjordes av hårt trä som klarade belastning bättre än dåtidens metall.
En kamaxel heter talande nog knastaksel på danska.
Knasten som håller positionen på kolvringar kan säkert ses som en knagge.
Träknasten kallades för länge sedan även träknot inom hus och båtbygge.
Knaster (ej knast) valdes som kolvringslåsning då den var lätt och billig och dess fjädrande egenskaper gjorde att den inte triillade bort pga snabba vibrationer.
Ventilknaster, låsningen på ventilskaftet, är vedertaget uttryck men har aldrig kommit på varför det heter så då det inte har några direkta likheter med knast eller knaster.
Knast är alternativ benämning av knagge. En träknast kan användas i roterande maskin som excenterfunktion eller som kamaxel. Gjordes av hårt trä som klarade belastning bättre än dåtidens metall.
En kamaxel heter talande nog knastaksel på danska.
Knasten som håller positionen på kolvringar kan säkert ses som en knagge.
Träknasten kallades för länge sedan även träknot inom hus och båtbygge.
Knaster (ej knast) valdes som kolvringslåsning då den var lätt och billig och dess fjädrande egenskaper gjorde att den inte triillade bort pga snabba vibrationer.
Ventilknaster, låsningen på ventilskaftet, är vedertaget uttryck men har aldrig kommit på varför det heter så då det inte har några direkta likheter med knast eller knaster.
Re: Mitt liv med Victoria - kolvmontering
Å andra sidan kostar en riktig kolvringskompressor ingenting och femtio..
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000021402
..Om den klarar av din kolvdimension då. ..Den är mycket lättare att använda än ölburksplåt och slangklämma (nödmetoden..).
Kan man välja använder man ju solida konor som säter är inne på, ofta fanns dessa som specialverktyg från motortillverkaren också, det är både snabbare och enklare att montera med sådana än en universal kolvringskompressor. ..Nackdelen är att man beöver en för varje kolvdimension man tänker använda..
Den första bilmotorn jag rev helt och sen fick ihop fungerande var en volvo B20, då hade jag tillgång till en sådan kona
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000021402
..Om den klarar av din kolvdimension då. ..Den är mycket lättare att använda än ölburksplåt och slangklämma (nödmetoden..).
Kan man välja använder man ju solida konor som säter är inne på, ofta fanns dessa som specialverktyg från motortillverkaren också, det är både snabbare och enklare att montera med sådana än en universal kolvringskompressor. ..Nackdelen är att man beöver en för varje kolvdimension man tänker använda..
Den första bilmotorn jag rev helt och sen fick ihop fungerande var en volvo B20, då hade jag tillgång till en sådan kona