Belinda får en pacemaker #ecobus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Belinda får en pacemaker #ecobus

Inlägg av GuruX »

Jag har spridit mitt lilla projekt lite här och var på internet. Men inte på elektronikforumet. Korkat, insåg jag nu, när jag behöver lite elektronikhjälp.
Men vi tar det från början.

I augusti 2016 tog jag äntligen tag i en sak jag funderat på ett bra tag. Jag köpte mig en folkabuss. Skrothög skulle nog vissa kalla den, hyfsat vacker kallade jag den. Dessutom var den besiktigad och rullade fint! Först en liten tripp på 18 mil. Där blev den ståendes nästan ett år. Sedan blev en lite längre resa på 30 mil och Belinda hamnade hemma i Göteborg.

Så här glad var jag förresten när jag hämtade henne i Dalarna.
2016-08-09 08.14.09.jpg
Hon är en Transporter 2/T2/Typ3/Folkabuss/Baybuss från 1974. Kärt barn har många namn. Naturligtvis en luftkyld boxermotor och naturligtvis förgasare. Dubbla dessutom. Dubbelt så dumt! Alla kanske inte håller med mig, men förgasare. Det är ju stenålders. Dessutom känns det inte riktigt som att det ligger i tiden att sörpla i sig mängder med bränsle för att tekniken är gammal. Så jag bestämde mig för att bygga det där. Cue, elektronik!

Valet föll på att bygga om hennes hjärta med modern insprutning och modern tändning. Dessutom ska det göras med så mycket återvunna delar, som möjligt. Därav namnet ecobus. Många som pysslar med liknande konverteringar passar på att hänga dit en turbo eller kompressor och sedan göra så många hästar det bara går. Det är inte vad mitt projekt handlar om. Det räcker bra med de ponnysar som redan finns. Nej, jag gör detta för att försöka få henne såpass bränslesnål som möjligt.
Det slutgiltiga målet är naturligtvis att hon ska bli eldriven. Men, en sak i taget.

För att få till detta så ska jag inte använda Megasquirt eller något annat som kan plockas direkt från hyllan. Nä, nä. Istället blir det en Speeduino. Det är en australiensare som helt enkelt har gjort ett dotterkort till en Arduino Mega och skrivit kod. En DIY ECU, helt enkelt. Pysslar ni något med bilar så kan jag rekommendera att utforskar lite av det communityt. Det är ett väldigt trevligt ställe.

För att ytterligare komplicera det hela lite, så passade jag på att göra en Youtubekanal av allt detta. Så det mesta jag gör, filmar jag och redigerar sedan ihop. Tycker ni att detta verkar spännande, så ta gärna och prenumerera. Här är första avsnittet.


Sååååå. Efter denna vägg av text ska jag äntligen komma till saken. Just nu sitter jag med en bränslepumpskontroller. Denna. http://www.madhu.com/content/Main/FuelPumpController Frakten var skitdyr från USA, så efter lite om och men fick jag en kontroller utan de flesta komponenterna för ett rimligt pris. Så nu har jag suttit och skördat från lite gammal elektronikskrot som låg här och där. Jag skulle vilja ha lite hjälp bara att verifiera att de komponenter jag har lyckats skörda, kommer att kunna ersätta originalet.

Original: https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2606361
Ersättare: https://www.digikey.com/product-detail/ ... -ND/812033

Original: https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2827130
Ersättare: http://www.mouser.com/ds/2/149/FYP2010DN-86234.pdf
Här vet jag att paketet är annorlunda. Tanken är då att bara använda ena sidan av dioden.

Jag är väldans tacksam för hjälp och hoppas att ni gillar projektet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Belinda får en pacemaker #ecobus

Inlägg av lgrfbs »

:waving: Detta ska följas :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Belinda får en pacemaker #ecobus

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du glömde GIVETVIS VWänerträffen .... eller kanske inte. Jag mötte en folkabuss strax norr om Jönköping och som skulle till Vänersborg. Det var en lyxmodell med små fönster utmed takkanten. :tumupp:

Bild

En av VW-träffens arrangörer jobbar på Hald&Tech och brukar komma och tjôta med oss. Han berättade vilka priser det kan vara på olika VW-modeller, där just bussarna kan bli hur dyra som helst. :shock:

Följer dina äventyr. :tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Belinda får en pacemaker #ecobus

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är aldrig fel med folkabuss. Min vita var dragbil när vi körde formel V.
Den var snabb och go.
Tog oss också genom det gamla Europa till Asien, och hem igen.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Belinda får en pacemaker #ecobus

Inlägg av GuruX »

Kul att ni gillar projektet!
Som sagt, är vill ni, får ni gärna trycka på den där prenumerera-knappen på Youtube. Så snart jag är uppe i 100 prenumeranter och får välja en alldeles egen URL :)

@HUGGBÄVERN
Nja, glömde och glömde. Det hade varit lite väl jobbigt att knuffa dit bussen. Men jag vet att en del folk från Göteborg körde dit. Undrar om det inte var i karavan till och med. Det är inte alls omöjligt att jag kommer dit i framtiden.
När det gäller priset på bussarna så är det mest splittbussarna (de med delad framruta) som stuckit i pris. Baybussarna, den jag har, är inte så fasligt dyra ännu. Även om de kanske också har gått upp lite.

@LASP
En snabb folkabuss? Jag gissar att det inte var originalmotorn som satt i den? Motorn i min buss utvecklade massiva 75 hästkrafter 1974. Jag tror inte riktigt att alla är lika friska ännu. Men de är trevliga att köra ändå. Påminner lite om en gammal diesel utan turbo. Bra bottenvrid och inte så höga varvtal.

Har fått lite hjälp från annat håll och konstaterat att mosfeten nog fungerar. Vad tror ni om schottkyn?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Belinda får en pacemaker #ecobus

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Alla bevarande Projekt skall hyllas. Tyvärr är mina referenser från en annan tidsålder. Men det skall finnas några bilder på VW Van på Knutstorp, kanske kolla med ungarna. Och helt rätt Det var inte originalmotor i den.
Det var ju helt andra förhållande på den tiden. Inte för att jag saknar det, men som en förklaring.
Det var inte bättre förr, det var annorledes!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Belinda får en pacemaker #ecobus

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var "annorlundare" .... :wink:

Jag bara måste komma iväg på något 'veteranigt'. Även om jag inte är stor vän av amerikanare kan jag tycka det är lite käckt ändå att bevittna den entusiasm och det engagemang folk visar.
Vi har ju VWänerträffen i Vänersborg i början av augusti varje år.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Belinda får en pacemaker #ecobus

Inlägg av GuruX »

En snabb uppdatering. Komponenterna jag listade ovan, verkar fungera som de ska. Hur vet jag det? Se instagramlänken nedan! Klicka på den och se till att inte ha alltför högt ljud i lurarna. :)


Efter första posten här på EF så fick jag ett gäng nya subscribers. Kul! Tack så mycket allihopa!

För er som inte har börjat prenumerera än på Youtube, så passar jag på att posta nästa avsnitt.

Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Belinda får en pacemaker #ecobus

Inlägg av GuruX »

Jag har varit lite dålig på att posta avsnitten här ser jag.
Här är avsnitt nr 3.

Skriv svar