Växelspak logitech g25 / 27 ratt system

Berätta om dina pågående projekt.
Zenon88
Inlägg: 57
Blev medlem: 12 september 2013, 17:55:05

Växelspak logitech g25 / 27 ratt system

Inlägg av Zenon88 »

Tjoo!
Jag köpte en adapter för att kunna använda Logitech g25 växelspaken till min Logitech g27, 25an har multifuktion med sekventiellt läge och h läge, som är smidigare än g27 som bara har H läget, så beställde en adapter från en engelsk sida, fick hem den, och då blev växeldelen som en separat enhet vilket blir problem för vissa spel, tex forza horizon 3, samt att styrkorset inte vill styra i spelets menyer, och snabbfuktionen för att enkelt byta rattgrader funkade inte heller.
Så jag googlade och hittade denna:
https://www.gtplanet.net/forum/threads/ ... er.222925/
Som jag nu tänkte följa, dock är min engelska gällande eltermer osv inte på topp.
Jag tycker också att texten i engelska guiden är lite luddig det står tex längst ner:
"ALL other wire colours are identical and go to the exact same pins inside the Shifters"
Vilket ej stämmer om ni kollar bilden jag bifogade, som är bilden som en syns i hans första inlägg, där ser man att färg 1 och 7 också diffar mellan G25 och G27.....????

Jag hade tänkt att göra det enkelt för mig genom att klippa kablar och dra rätt med sockerbitar / löda, gjorde ett test på 2 kablar som ni ser på bilden, vilket ej fungerade, jag har nu förstått att det skall finnas en bryggning som måste flyttas, dock syns ingen i kontakt styckets främre del, men den kanske är innanför limmet innan stiften?
Jag kan inte bara klippa kablarna och skarva innan stycket om det finns en brygga i den antar jag?
Då måste jag köpa en https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ona-p68851 ????
Och om jag gör detta, skall jag då koppla så färgerna blir lika som i G27an, lr som han skriver, fast då blir 2 färger olika.

Tacksam för snabba svar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Växelspak logitech g25 / 27 ratt system

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Enklast är ju att skaffa en slik kopplingsplint! Då har du testmöjligheter.
Bry dig inte om färgerna på kablaget. Kolla vart de går till vilka stift!
Zenon88
Inlägg: 57
Blev medlem: 12 september 2013, 17:55:05

Re: Växelspak logitech g25 / 27 ratt system

Inlägg av Zenon88 »

Jag kan ej kolla "själv" till vilket stift dom går, om du ser på min bild, är kontakten limmat på insidan. Dock finns ju kopplings bilden, man bör ju anta att den är korrekt.
Och jag har 8a st kablar, men det är 9e stift, jag har en vit kabel, antar att den är nr 1, men står ingen färg utskriven på den siffran på bilden.... Och undrar fortfarande vad nr 6 är för färg? Svart något? Har ju redan en svart på 9e.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Växelspak logitech g25 / 27 ratt system

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Med en avklippt kabel går det ju alltid att Ohmmäta till vilket stift en färg hör.
Sedan kopplar man därefter.
Skriv svar