Hemautomationskoncept ny eldragning

Berätta om dina pågående projekt.
Glufsglufs
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juni 2018, 21:51:17

Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av Glufsglufs »

Jag ska få elen omdragen hemma i huset och tänkte bygga in lite hemautomation.

Har ett koncept med IoT-amatörer och framtidssäkrad lösning i baktanke jag gärna vill ha lite kommentarer på.

Se bifogad bild.

- Eletronik och logik centraliserad för framtida underhåll (30+ år)
- Ljusbrytarna ute i rummen bryter bara en lågspänningskrets
- Separat relä för varje last som ska styras
- Automationselektroniken kan enkelt kopplas bort genom att brytarkretsarna kopplas direkt till reläerna (med högre spänning).
- Mjukvara och hårdvara ska kunna utvecklas av en amatör; open source och Arduino/Raspberry Pi (ingen propritär mjukvara eller PLC:er).
- Enkel design
- Ingen trådlös kommunikation

Det blir runt 30 reläer och 25 brytare.

Använder skiftregister för att utöka I/O.
Använder darlington arrayer (transistorer) för att steppa upp logikspänningen till manöverspänning på reläerna (5 -> 24 V).

Ser ni några problem eller fallgropar med konceptet?

En sak jag funderat på är spänningsfall i brytarkretsarna. Tänkte använda TTL logik-spänning 5 V över CAT6-kabel c:a 15 m lång enkel. Det är väl runt 1 Ohm per meter, och strömmen borde vara väldigt låg.

Ett annat mer praktiskt problem är hur jag ska dra bussarna på ett snyggt sätt. Det får inte bil ett ormbo.

Tacksam för input =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av mrfrenzy »

Om du vill göra det framtidssäkert så kan du ju bygga enligt knx-standard.
Bussnät med fyrtrådig partvinnad kabel till brytare, överlagrad klenspänning.
Ett relä för varje förbrukare i centralen.
Flera centraler kan förbindas med samma busskabel.

Använd med fördel den gröna knx-kabeln.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av lillahuset »

Nästa ägare kommer nog att bli ledsen. Men hen får väl se till att få det ombyggt om hen inte gillar det. :)
Glufsglufs
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juni 2018, 21:51:17

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av Glufsglufs »

@mrfrenzy Bra tips. Har läst lite om knx och det verkar ju onekligen vara det man ska använda om man är seriös. Dock sitter knx bakom en licensiering av produkter och mjukvara, inte direkt i linje med mitt open source-tänk. Dyra prylar också. Dock såg jag att OpenHAB hade stöd för knx gateway. Om man kan styra allt via gatewayen är det ju bra, men jag antar man behöver göra konfigurationen med en dyr mjukvara (10.000 kr) man bara använder en gång. Alternativt köpa in tjänsten, men det är ju jag som vill kunna programmera huset.

@lillahuset Ledsen, var konceptet så dåligt, varför det? Det är ju också valfritt om man vill använda det.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av lillahuset »

Nej jag säger inte att konceptet var dåligt men de flesta som köper hus är väldigt konservativa och vill ha saker som är "standardstandard".
Om du behåller "standardstandard" och bara lägger till sånt som inte inkräktar på det så är det nog inget problem. Alternativt att du vid försäljning är beredd att göra allt "standardstandard" igen.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av jah »

Instämmer med mrfrenzy.
Finns inte något bättre än KNX som funkar och har sådan bredd och kompatibilitet.
KNX är numera en standard, och du kan ladda ner den gratis om du vill.
Om du vill sälja en produkt med KNX logo så måste du certifiera den, men annars går det bra att utveckla egna (har själv gjort).

ETS-programvaran är den dryga biten, MEN det finns ju diverse vägar att lösa detta :wink: , och har man inte allt för många enheter så finns det en begränsad variant för mindre peng.

OpenHAB spelar mycket bra tillsammans med KNX och det behövs bara en ethernet-gateway.
Har man väl lagt upp gruppadresser för "allt" man vill kunna komma åt så behöver man inte pilla så mycket i ETS utan kan meka i OH ist.

Lämpligen konfigurerar man alla "normala" funktioner direkt i KNX, för då funkar huset antagligen även om OH eller annan styrutrustning lägger av (WAF!), och den dan du säljer huset är det bara att rensa bort ditt eget krafs och huset är opåverkat.

KNX är i sig själv väldigt driftsäkert!

Har haft mitt system igång mer än 10år, och förutom att ett par dimmers har gått sönder så har strul bara kunnat skyllas på undertecknads tabbar :lol:

/J
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av mrfrenzy »

Lite-versionen får man väldigt billigt om man gör onlinekursen (max 20 enheter per projekt)
Demo-versionen är gratis (max 5 enheter per projekt)

Om man har fler enheter än så kan man givetvis skapa flera projekt och programmera några enheter åt gången, dom kan fortfarande prata med varandra om dom använder samma gruppadresser.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av Icecap »

Generellt: En lösning med 5V nivå till logiska kretsar kommer att ge problem! Ledningarna i ett hus fungerar som antenner och vid första blixtnerslag i omgivningen kommer ingångarna att dö. Att skydda ingångar och matningen är extremt viktigt - och ganska svårt att göra rätt.

Sedan är det brytarna... "Alla" brytare har en minste ström som de klarar att hantera stabilt, detta är för att "bränna igenom" smuts/oxid. Till en början är allt OK men med tiden kommer problemen som brev på posten. Vissa brytare har 0 mA som minsta ström - men de är få och långt mellan.

Att bygga en egen lösning som inte använder standardkomponenter - inkl. program - kommer att räknas som ett problem med huset och ge nerslag i priset.

MEN - att koppla så att brytare går till en central där matningsledningar utgår ifrån ger möjlighet för att köra "vanligt" eller en egen lösning som snabbt kan återställas till den gamla vanliga tråkiga lösningen. Det blir dock mycket ledning och skit.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av svanted »

vid första blixtnerslag i omgivningen kommer ingångarna att dö
åska är just det som gjort att jag släppt tankarna på dylika ideér,
det är kul med digitala finesser här och där men inte om man får byta flera burkar varje sommar.
Glufsglufs
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juni 2018, 21:51:17

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av Glufsglufs »

@mrfrenzy Bra tips. Om jag bygger nytt hus nångång ska jag överväga knx om det nu betraktas som standardsystem.

@Icecap Tack för info. Bestämde mig nu för att skippa automationen av elinstallationen. Det blir mer problem än det är nytta och roligt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av Magnus_K »

Om jag bara får undra lite när ni ändå pratar om det här. Ber så mycket om ursäkt om jag rånar tråden.

Om man ska göra om hela elsystemet i ett befintligt hus och vill ha ett rubust men "automationsanpassad", är det då så tokigt att dra tåtar från varje uttag/brytare till en central?
Även om man själv klämmer dit en PLC som styr allt så kan det ju inte vara jättesvårt att återställa en sån installation till "normal".
Visst går det åt en hel del kabel men om man är beredd att ta den kostnaden?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av Glenn »

KNX är väl nice, men satan i gatan vad dyrt allt är.. vi har ett stort EIB/KNX-nät på jobbet, och enkla grejer typ brytare eller aktorer kostar ju multum, sen ska det till en massa annat också.

Jag skulle gärna ha det hemma, men det är inget jag skulle betala för själv..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av danei »

Enligt en jämförelse av en installation i en standardvilla blev det i princip samma kostnad. Den dyrare hårdvaran kompenserades av billigare installation.
Onkelborg
Inlägg: 190
Blev medlem: 10 mars 2007, 02:32:32
Ort: Gottne
Kontakt:

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av Onkelborg »

Problemet där är väl att alla som försökt plocka ihop en kundvagn med de KNX-komponenter som ingick i den installationen inte ens ha lyckats komma i närheten av den låga totalkostnaden som lovades. Om jag minns rätt så var väl alla offentliga kostnadsberäkningar som gjorts av tredje part pekat på att en traditionell installation varit klart mest kostnadseffektiv?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hemautomationskoncept ny eldragning

Inlägg av FormerMazda »

Vad jag personligen inte förstår är varför en KNX-installation måste hamna på samma pris som en klassisk installation?
Självklart kostar det mer om man vill ha en KNX-installation, men det ger ju ett mervärde också. Det man får fråga sig är om man själv tycker det är värt det.

Som dom som renoverar sina hus/lägenheter på premissen att få tillbaka pengarna vid eventuell försäljning. Jag har alltid gjort det för mig själv.

Skulle jag ha chansen att bygga nytt eller förlägga nya rör i ett hus så vore det absolut för KNX eller liknande. Skulle aldrig göra en klassisk installation.
Skriv svar