Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solcell

Berätta om dina pågående projekt.
Bosis
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 september 2016, 10:23:54

Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solcell

Inlägg av Bosis »

Jag har en galen idé om en mycket lång vandring/cykling med vandringsvagn-cykel-hybrid (utfällbar). Minst två hjul (tre vid vandring) är i konstant rörelse och jag tänkte att det skulle gå att fixa ihop en elförsörjning för laddning av mobiltelefon, surfplatta eller dator, powerpacks, batterier, kamera.

Grundproblem 1 - ha en solcellspanel ovanpå min lastyta (kommer vara omkring 500 x 1000 mm) som kan vinklas än hit och än dit efter var solen är. Det finns också en önskan om någon form av laddning via hjulen som snurrar. Samla detta i ett batteri och därifrån ladda allt annat.

Mina powerpacks och mobiltelefonen laddar via miniUSB. Datorn och kameran har dock laddare som kräver 240 volt. Men dessa laddare levererar ju inte 240 V in i prylarna utan i kameraladdaren så är siffrorna: Input 100-240V AC 0,07-0,04 A och output 4,2V DC och 0,41A. Gissar att datorn ligger kring 12-20 V någon stans.

Är det någon av er som har skapat något liknande eller är det onödigt krångligt och enklare att bara koppla ihop solceller och ev dynamo med ett litet bilbatteri/annan lättare 12V-batteri och bara köra en omvandlare?

Annars skulle det vara najs att i alla fall kunna bygga en laddare där kamerabatteriet kan ladda från powerpacken via en miniUSBkontakt med hjälp av någon slags stepdownmanick. Känner mig rysligt okunnig och pröjsar gärna någon duktig för att göra det åt mig. Själv kan jag knappt löda.

Jag tvivlar inte på att detta går att bygga frågan är bara om det blir så krångligt att det blir svindyrt eller jättetungt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Hobbyisten »

I alla fall solceller ger mycket mindre effekt än vad man tror....att du skulle kunna ladda alla de där grejorna med solceller låter svårt, men jag har sett att det finns utvikbara solceller, säkert på den fysiska storlek du efterfrågar. Jag har själv några hobbysolfångare, vad man bör tänka på är att utlovad effekt ofta överdrivs, och att solen inte alltid behagar visa upp sig :) De fungerar även om det är molnigt, men då sämre. Det låter inte omöjligt, och förstår att du kommer att vara ekonomisk i ditt användande av prylarna.
Senast redigerad av Hobbyisten 18 maj 2018, 15:18:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av 4kTRB »

Låter som du skulle ha nytta av en

"Outdoor 20W Multifunction Portable Manual Crank Generator"

inte farligt kostsam....
https://www.tomtop.com/p-y7158.html?cur ... gLXqPD_BwE
Elst
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2018, 12:57:09

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Elst »

Urban survival kit! Det här är definitivt en kul framtidsgrej. 70x70 cm solcell ger 70 watt. Teoretiskt (optimala förhållanden, troligtvis). Vad människor önskar sig här är troligtvis en elektronisk Swiss Army Knive. Man ska kunna koppla in solceller, eller plugga in på cykeln eller ett vägguttag eller en vindsnurra (portabel?) eller USB -uttag eller vad sjutton man nu snubblar över på resan (en lyktstolpe?), högspänningsledningar? (spole?), saltvatten? Portabel ångmaskin? Man kanske kan skrika till sig energi med hjälp av en omvänd högtalare? Någon typ av mellanlagring och sedan uttag för allt som kan behöva laddas/drivas vilket då inkluderar ett justerbart nätaggregat då t.ex. olika laptops laddas med 19.3 volt eller 14.78 eller 21.5 eller allt vad nu är (underliga spänningar).
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av GalFisk »

Använd billaddare för laptopen. Att gå via 220V slösar energi.
För 4.2V DC, lägg en diod i serie med en 5V-källa, till exempel en USB-laddare för bil.
Vid närmare eftertanke så verkar just 4.2V som att laddregulatorn ligger i adaptern, då litiumbatterier ska laddas till just 4.2V. Då räcker inte en diod, eftersom en skillnad på 0.1V kan döda batteriet. Skaffa en TP4056-modul eller liknande, den käkar 5V och ger batteriet rätt laddning.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Nerre »

Bosis skrev:Det finns också en önskan om någon form av laddning via hjulen som snurrar. Samla detta i ett batteri och därifrån ladda allt annat.
En generator kommer att fungera som en broms, d.v.s. det blir tyngre att dra kärran om du ska använda hjulens rotation för laddning.

Det är troligen mer vikteffektivt med ett minimalt bensindrivet elverk om inte solceller räcker. Ska du använda muskelkraft för laddning så måste du ta hänsyn till förlusterna som blir från det att du äter mat tills att energin blir elektricitet. Den extra maten du kommer behöva äta måste alltså vägas mot vikten av bränsle och elverk.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Glattnos »

Om du har en horisontell yta på 1000x500mm så kan du sätta en solpanel där, det får nästan plats en 100W-panel på den ytan. Sen har du regulator och ett 20-30Ah litium-batteri i vagnen och sätter in 12V-cigaretttändar-uttag. Kör ingen 230V-omvandlare utan köp sen laddare som använder cigg-uttag, finns till både datorer och kameror. Det kommer räcka till att ladda snabbare än du hinner göra av med det om det är sol men blir det molnigt kommer batteriets kapacitet bestämma hur länge du har ström.

Jag har en kajak med elmotor och 100W solpanel som gör ca 1,8 knop(i snitt, alltså fram och tillbaka) när det är blå himmel. Det är helt utan batteri. När man åker i den så känns det som att en solpanel ger massa energi eftersom den driver hela ekipaget(inkl. mig) framåt i en helt okej hastighet.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av GalFisk »

En människa är mycket mer effektiv än en bensinmotor, så om det handlar om vikten i mat kontra bränsle vinner man på mat och muskelkraft.


Om man vill ladda från hjulet kan man även se till att bara koppla in laddningen i utförsbackar, där man annars skulle kastat bort energin genom att använda mekaniska bromsar.

Det finns tre sätt jag kan komma på:

1. En helt vanlig cykeldynamo. Ger 6V 2.4W AC.
Fördelar: billig, lätt att koppla i och ur.
Nackdelar: ineffektiv, litet effektuttag, väsnas, tål inte lera och snö.

2. Ett framhjul med navdynamo
Fördelar: relativt billig, tål lera och snö.
Nackdelar: även här litet effektuttag (ungefär som ovan).

3. En elcykelmotor utan frihjul
Fördelar: du kan ta ut hundratals W om du vill ha maximal bromseffekt i hög fart/utförs. Sparar slitage på mekaniska bromsar. Tål lera och snö. Kan monteras i framhjul, bakhjul eller båda.
Nackdelar: tyngre, kräver mer komplex elektronik om du vill kunna kontrollera bromseffekten, dyrt, ger ett visst rullmotstånd även när ingen ström tas ut.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av GastonDeVille »

Typ nåt sånt här kanske?
https://www.extremetech.com/extreme/111 ... r-fountain
SiGNa-Energy-Fuel-Cell-Cost-Chart.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av GalFisk »

Kostnadskalkylen är inte för den där lilla prylen, utan för en annan i portföljstorlek. Den där lilla är förhållandevis dyr i drift, om man läser artikeln.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av netrunner »

1. maximera storleken och antalet solceller.
1.1 Varje solcell måste ha sin egen laddningskrets för batteriet. Då en solcell kan vara i skugga av misstag.
1.2 solcellerna ska skyddas mot fysiskt våld, olyckor.

2. Du vill ha ett batteri som kan mellanlagra 48 timmar el för dina grejer.
2.1 Välj ett batteri med maximal lagring i förhållande till vikt.

3. Tjooohoo, försök hitta en laddningskrets som stödjer detta.

4. Effektiva DC/DC step-up/down till dom spänningar du behöver.
Bosis
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 september 2016, 10:23:54

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Bosis »

Fantastiskt många befriande tankar från er! Det låser i alla fall upp min hjärna eftersom jag saknar en hel del kunskap om en hel del elektroniska saker. Känner att jag kanske ska skippa datorn helt i sammanhanget och hellre satsa på att ta in på hotel/internetcafé eller liknande någon gång varannan vecka och satsa på mobiltelefon/surfplatta enbart. Då kan allting laddas genom USB-uttag utom kamerans batteri. Jag har ett knippe powerbanks nu, 4 st av en sort och ett annat. De fyra ger 6700mAh, 5V och 2,1 A så de kan alla ladda en padda och min mobil. Den femte är lite klenare med 5V, 1A och 5200mAh. Navdynamo är en idé jag gillar skarpt då den inte verkar göra mycket motstånd och med en USB-port kan jag ladda alla mina powerpacks ett och ett samt även telefonen om så behövs.
Solceller är ändå en tanke och plats på vagnen finns ju så då återstår att hitta ett lätt batteri.

Survival-kit är min våta dröm. Tänk er luftdrivna grejer ... äh, nu ska jag inte sväva iväg. Cykeln/vagnen bör också ha belysning som kan drivas av en powerbank ... funderade på ledbelysning eller fiber ... åh... så mycket att fundera på ...
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Glattnos »

Låter helt klart som att solcellspanel är lösningen eftersom du har plats för det.

Enkelt att installera även för en novis - finns massor av beskrivningar för folk som installerar i fritidshus mm
Finns massor att välja på i båtbutiker och liknande
Tål regn och lera men behöver såklart vara rena för att ge bra effekt
Inga rörliga delar = tyst och slitage-fritt
Laddar jämt när det är sol, oavsett om du cyklar eller står stilla

Batterier finns det en uppsjö att välja mellan och beror ju på behov, utrymme och liknande. Litium är lättast men också dyrast, GEL är ganska tåliga och förmodligen bra i en cykelvagn. Jag tror att vanligt bly/syra batteri inte är allt för lämpligt om det inte är AGM.

Om jag skulle ut och cykla i veckor så skulle jag inte tveka på att sätta dit en solcellspanel och ett litet batteri, sen hade jag nog ändå haft ett par powerbanks med som kan laddas i cykelvagnen och tas med när man går omkring.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av danielr112 »

Solpanel till lithiumpack som du sedan förser dina enheter med effektiva DC/DC omvandlare. Så hade jag gjort.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Nerre »

Bosis skrev: Känner att jag kanske ska skippa datorn helt i sammanhanget
En mobil eller surfplatta är en dator.

Jag har kört både tangentbord och mus mot min mobil, både via blåtand och USB-OTG.

Så om du inte har väldigt specifika prestandakrav så kan det vara ide att ha en extra smartphone som "dator" (har du den i flygplansläge så drar den i princip inget batteri alls med släckt skärm).
Skriv svar