Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solcell

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av GastonDeVille »

GalFisk skrev:Kostnadskalkylen är inte för den där lilla prylen, utan för en annan i portföljstorlek. Den där lilla är förhållandevis dyr i drift, om man läser artikeln.
Men den ger el även när man sitter i mörkret och det är strul med datorn punka på cykeln .. när det regnar. Som en extra säkerhet typ. "Är det inte dyrt så är det inte häftigt" som jag hörde någon säga :badgrin:
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av gvs »

Glattnos skrev:
Jag har en kajak med elmotor och 100W solpanel som gör ca 1,8 knop(i snitt, alltså fram och tillbaka) när det är blå himmel. Det är helt utan batteri. När man åker i den så känns det som att en solpanel ger massa energi eftersom den driver hela ekipaget(inkl. mig) framåt i en helt okej hastighet.
Kan du berätta mer om kajaken? Länk bilder?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Glattnos »

gvs: Det är ett provisoriskt hemmabygge för att testa konceptet och är egentligen en Sun Dolphin Aurba 10 kajak med Biltemas minsta el-utombordare och en 100W solcell som sitter fram på kajaken. Har tyvärr inga bilder just nu och har stulit prylar från den nu till mitt senaste projekt.
Jag har även åkt med regulator och batteri vilket ger jämnare gång och lite högre hastighet, men såklart så blir det ju inte en båt som är direktdriven av sol då :) Jag har funderat lite på att specialbygga en två-sitsig kajakliknande båt med tre 100W solpaneler och batterier, men eftersom jag håller på med två båtprojekt just nu så får det vänta lite :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av lond »

Ett litet vertikalt vindkraftverk för camping: http://nilsferber.de/#/micro-wind-turbine/ ?

/// Marcus
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av gvs »

Så motorn går utan batteri och bara solcell? Coolt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Glattnos »

gvs: Ja, när jag kör utan batteri så går kablarna från solpanelen direkt till kablarna på motorn. Med blå himmel så glider den fram ganska fint även om det är ganska sakta. Vi har en bro nära där vi bor och när jag åker under den så stannar motorn(i skuggan från bron) för att sen börja snurra igen när kajaken kommer ut ur skuggan på andra sidan.
Jag åkte in till stan hemifrån(ca 15 km) med kajaken en gång, då hade jag batteri och laddregulator också. Jag hade även med en amperemeter för att kunna mäta hur mycket ström den drog. När jag körde på lägsta hastigheten på motorn och mätte på kablarna till motorn så drog den 5,5A. Solpanelen låg långa stunder på lite över 6A i laddning när det var sol. När solen skymmdes av moln så sjönk det till ca 2-3 A. Men det gjorde att solpanelen faktiskt kunde ladda batteriet med ca 0,5A sammtidigt som motorn drog 5,5A vid sol men att motorn krävde 2,5-3,5A från batteriet för att hålla farten när det blev moln.
Jag tänkte "Jäklar, slänger man på en panel till så blir det ju nästan 5,5A även när det är moln!"
Moln och skugga tycks vara två helt olika saker när det gäller solpaneler.
skugga = knappt någon ström
moln = reducerad ström

Nån kan rätta mig på detta om jag har fel: Solpaneler ger som regel ca 19-20 Volt men eftersom den samtidigt inte kan leverera tillräcklig effekt för att nå 19V om man direkt-kopplar en båtmotor till den så kommer inget att gå sönder. Jag har för mig att spänningen blev runt 8 V när jag kopplade direkt så motorn tar ingen skada, kanske är det inte så bra om det finns elektronik i motorn eftersom spänningen då kanske kan förstöra nått när man inte "gasar".
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av danielr112 »

Nackdelen med att styra ner den så lågt som 8 volt är att du förlorar effekt då du ligger långt under dess max-effekt.
Med det sagt så "sparar" du energy med en effektiv MPPT regulator och ett mindre batteri :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av Glattnos »

Jag har kört med MPPT-regulator när jag kört med batteri och det funkar mycket bra. Men man får även tänka på att batteriet då gör att ekipaget blir tyngre och går djupare med mer våt yta och mer motstånd vilket leder till att ekipaget kontinuerligt dra mer energi vid given hastighet. Min kajak(med mig i) ökar från ca 95kg till 110kg när jag sätter i batteriet, så det är rätt stor skillnad men man kan nog ha mindre batteri om man har lite intelligent elektronik som hindrar att det blir tomt utan att stänga av motorn.
Men du tror alltså att man tjänar på att regulera från 19V till 12V istället för att koppla direkt och få ca 8V? Finns det regulatorer som gör sånt utan att det finns ett batteri med i bilden? Skulle ju vara intressant att testa :)

Edit: Den skulle ju regulera från 19V till 8V då kanske, för 12V går ju inte :humm:
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av danielr112 »

Du behöver inte ha så stort batteri. Hade gladeligen räckt med ett Lithium batteri på 1kilo eller liknande. På solsidan kommer spänningen hamna där du får ut mest effekt och på andra sidan den spänningen som enheten kräver för en viss ström. På så vis optimerar du uttaget.

Tittar du på diverse effektkurvor på solpaneler så ser man att det kan göra ganska många % i totalen. I ditt fall upp till 15-20% om jag gissar?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddstation för all elektronik vid superäventyr med solc

Inlägg av xxargs »

förmodligen mer än så då om man ligger på 8 Volt i en situation med 19 Volt med öppen pol anslutning på solpanelen.

gissningsvis har man maximala effektpukeln runt 12-15 Volt (det är denna som MPPT-regulatorn hela tiden letar efter), är man nere på 8V i panelen så blir en rätt stor del av uppfångade potentiella elenergin bara värme i panelen istället för elström.
Skriv svar