Tangentbord - Redox

Berätta om dina pågående projekt.
Xerbee2
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 juli 2017, 23:00:35

Tangentbord - Redox

Inlägg av Xerbee2 »

Här kommer en liten projekttråd på ett tangentbord jag bygger.
Tanken är att det ska vara mer ergonomiskt än "vanlig" modeller. Det är därför baserat på Ergodox men lite annan layout som passar mig bättre.

Elektroniken är 2st Arduino Pro Micro som kör QMK mjukvaran så man kan programmera varje tangent in absurdum .
Chassit är utskrivet i PLA på min 3d-srivare (Anycubic Kossel) i två delar. Botten i transparent och en övre del i svart. Tanken är att de addresserbara WS2811 LEDsen lyser igenom och att man då ska kunna se vilket lager man är på i tangentbordets mjukvara med hjälp av olika färger. Sen kan man ju köra det som en julgran också så det blinkar i alla världens färger, om man nu vill det...

Så här ser det ut just nu. Det väger inget så det har en tendens att glida runt, och just nu saknar jag någon form av gummi på baksidan vilket jag tror skulle hjälpa.
kbd.jpg
Två bilder på innanmätet också. Som ni ser är det ett ormbo av kablar i alla slag. Har haft lite problem med glapp och försökt experimentera lite med vilken typ av kabel jag bör använda.
kablar1.jpg
kablar2.jpg
Har testat med kopplingstråd, flatkabel (?) och en CAT5 där jag tog ledarna. Är ute efter något tunt då det är tight med utrymme men den måste vara tålig för böjningar när allt trycks ihop där inne.
Funderar på att fixa ett PCB men har aldrig gjort det tidigare och måste hitta tid till att lära mig allt runt det. Kollat lite på KiCad men känns som jag kan för lite om PCB-design för att det ska vara möjligt just nu. Ska undersöka saken mer och nästa uppdatering blir nog antingen att försöka få fram en PCB eller byta ut kablaget mot något bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tangentbord - Redox

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Väl tänkt, och värt mycket för kroppen. Qwerty är en avart och har inte med maskinskrivning att göra.
Ni kan ju alla historien bakom!
Jag gillar din ambition. :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tangentbord - Redox

Inlägg av Icecap »

Att rita mönsterkort ska väl inte vara så himla svårt. Det svara blir nog att du ska rita ett schema som man kan utgå ifrån.

Sedan ska knapparna definieras i CAD-programmet (tar kanske 15 minuter) och det viktigaste: alla knappars exakta position samt vinkel. Då är resten ganska enkelt.

Ska såklart också finnas en ytterbegränsning på mönsterkorten i den beskrivning.
Xerbee2
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 juli 2017, 23:00:35

Re: Tangentbord - Redox

Inlägg av Xerbee2 »

Det blir fortfarande Qwerty till att börja med. Men det är väldigt enkelt att lägga in keymaps för både Colemak och Dvorak eller vad man nu vill köra.

Det är nog inte så svårt att få fram ett mönsterkort, har bara inte haft tid att sätta mig in mer i det.
Schemat är väldigt simpelt, tangenter i rader och kolumner 5x7 där varje rad och kolumn har en pinne på Arduinon. Sen 5 pinnar (eller om det var 4) mellan halvorna för I2C. Det är den lätta biten :D

Har en 3d-modell på chassit så det borde gå att överföra till 2d och mönsterkortet för att få alla positioner rätt. Sen om någon hamnar lite fel kan jag bara skriva ut nya delar för chassit så det passar ett framtida mönsterkort.

Om man bara behöver 2st kort, är det värt att skicka iväg eller är det enklare att etsa själv när det är så små mängder?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tangentbord - Redox

Inlägg av anders_bzn »

Nuförtiden är det aldrig värt att etsa själv (enligt mig). Dessa korten ser ut att bli lite större och då ökar priset, frågan är ju vad du tycker är prisvärt. Kolla här ock mata in kortstorleken; https://www.seeedstudio.com/fusion_pcb.html så får du en uppfattning om priset.

Jag gillar detta!
Skriv svar