Teslaspole

Berätta om dina pågående projekt.
Krassegrand
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 juli 2013, 21:05:21

Teslaspole

Inlägg av Krassegrand »

Jag gick i pension förra hösten och kanske kommer att få lite tid över snart. Jag har länge varit fascinerad av Nicola Tesla och såg att det fanns en del här på forumet om detta.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=45850

Min erfarenhet är att man lär sig snabbast om man gör. Därför uppstår frågan finns det en bra instruktion på hur man bygger en Teslaspole typ den i länken.
Jag har några lysrörsarmaturer i garaget som bör bytas ut, kan man använda de transformatorerna?

Jag bara sonderar lite än så länge
Jörgen
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Teslaspole

Inlägg av svanted »

lysrörsballast och neontransformator är inte samma sak, så nej.
man behöver en transformator som ger tiotals kilovolt ut.

vad har du för erfarenheter vad gäller elektricitet,
10kV AC är dödligt flera gånger om.
Senast redigerad av svanted 21 mars 2018, 14:06:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Teslaspole

Inlägg av HUGGBÄVERN »

10kV menar du? Inte för att märka ord utan för att det ska vara rätt och bortom missförståndens horisont.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Teslaspole

Inlägg av Icecap »

Krassegrand: i lysrörsarmaturer finns oftast/alltid en spole som är en ballast. Det är nämligen så att det ska högre spänning till att tända ett lysrör än det ska till att hålla det tänd.

Spolen är då en "fjäder" som hjälper till med detta - och det är inte en transformator.

Så nej, de kan inte fungera till Teslaspoledrivning.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Teslaspole

Inlägg av Teknikern »

svanted skrev: vad har du för erfarenheter vad gäller elektricitet,
10kV AC är dödligt flera gånger om.
Jag instämmer, samt att en sån där "leksak" lätt förstör annan elektronik och fungerar som en gigantisk radiosändare som kan störa ut allt i omgivningen. Fast en sak har den som är "positiv" iallafall, man gör bara fel en enda gång,,,,,,,,
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Teslaspole

Inlägg av svanted »

HUGGBÄVERN skrev:10kV menar du? Inte för att märka ord utan för att det ska vara rätt och bortom missförståndens horisont.

bra du påpekar, ett sånt fel hade kraschat en marssond.... :lol:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Teslaspole

Inlägg av rikkitikkitavi »

många använder drosslarna som just drosslar för strömbegränsning på sekundärsidan av en högspänningstransformator om du har en gnistgapsbaserad teslaspole .
gäller framför allt om du har en vanlig, styv transformator och inte en NST tex.

så även om du inte kan transofremra upp spänningen så släng dem inte.
Krassegrand
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 juli 2013, 21:05:21

Re: Teslaspole

Inlägg av Krassegrand »

Teknikern skrev:
svanted skrev:Fast en sak har den som är "positiv" iallafall, man gör bara fel en enda gång,,,,,,,,
:lol: :badgrin:
Krassegrand
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 juli 2013, 21:05:21

Re: Teslaspole

Inlägg av Krassegrand »

Bra information hela vägen.
Jag har sett skisser på små "teslaspolar som drivs med ett 9V-batteri. Kanske man ska börja där?

Var hittar man en ritning instruktion eller kit på en sån?

Just nu sonderar jag bara, jag har fullt upp med min Citroën SM som ska bli körklar tills vädret blir veteranbilsklart.

Bild på bilen.
Bild

Jörgen
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Teslaspole

Inlägg av Spazze »

Jag har några stycken 4kV 25/50mA neontrafos (kopplas i serie, ena änden av sekundärspolen jordas) och en passande MMC (högspänningskondensator). Om jag ska sälja det så vill jag att köparen kan den här sidan utantill: https://www.pupman.com/safety.htm

Sen är det inte nödvändigtvis så att det blir säkrare med en klenare trafo, kondensatorn kan ändå döda. När jag höll på och experimenterade för mer än 10 år sedan så fick jag aldrig till något vettigt med gamla flybacks från tv-apparater. Roligare att bygga något som faktiskt funkar.
Krassegrand
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 juli 2013, 21:05:21

Re: Teslaspole

Inlägg av Krassegrand »

" kondensatorn kan ändå döda"

Inte bara kondensatorn. Jag gjorde felet att hålla i sladdarna från ett bilbatteri (12V) medan de var kopplade över en spole. När jag tog bort dem från spolen råkade jag röra den oisolerade delen av båda sladdarna och fick en överraskande och rätt kraftig stöt.

Jörgen
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Teslaspole

Inlägg av metric »

För 25 år sedan byggde jag en sån med hjälp av en tändtrafo till oljebrännare.
Funkade fint men jag hade problem att hitta kondensatorer som höll. :D
Trafon är väldigt kraftig för ändamålet och säkert livsfarlig.
Ena handen bakom ryggen när man grejar, och ladda ur alla kondingar innan man rör något.
Den förde ett fasligt liv och producerade ozon i garaget som inte är hälsosamt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Teslaspole

Inlägg av Janson1 »

Här finns lite färdiga och halvfabrikat av tesla spolar. https://www.banggood.com/search/tesla-coil.html
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Teslaspole

Inlägg av Henry »

Annars finns en annan typ som kallas slayer exciter. Mycket enklare i uppbyggnad och även drivschemat men inte riktigt samma som en teslaspole, även om vissa säger kallar de för det, men kan kanske en första grej att pilla med.

Ger tillräckligt hög spänning för att tända lite neonlampor och dylikt på nära håll och är väldigt lätt att tillverka, håller man sedan ingående spänning låg så är utgången mindre farlig. Jag säger inte ofarlig men är de väldigt små tycker jag inte de borde kunna göra någon direkt skada, om inspänningen hålls låg.

Finns gott om scheman och dylikt på nätet om denna typ, här är en några miljoner:

http://www.instructables.com/id/Slayer- ... esla-Coil/

Länken i föregående inlägg så har du dock allt klart och skulle tro att de arbetar efter slayer exciter principen vilket egentligen bara är en oscillator med lite udda återkoppling.
Skriv svar