SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av YD1150 »

Nu är det dags för en ny och förhoppningsvis bra radio för SSB. :) Personer med allergi för radio bör titta bort... :D

Frekvensområden blir 80m (3500-3800kHz) och 20m (14000-14350kHz)
Den ska byggas främst av sådana komponenter som finns hemma och mycket begagnat,
så en del äldre rariteter kommer att finnas i radion, ett exempel är Motorolas MC1496
som är en balanserad blandare som har funnits sedan tidernas begynnelse (typ tidigt 1970-tal).
MC1496:an tillverkas fortfarande i SMD fast jag använder mig av DIL-14.

Mellanfrekvens blir den här gången 9MHz, med ett klassiskt kristallfilter från tyska KVG ett XF-9B med 2,4kHz bandbredd.
Radion kommer att delas upp på tre europakort 160x100mm.

Först ut är lokaloscillatorn. En bild först.

Ovansidan
PLL upp.jpg
Undersidan
PLL ner.jpg
Kort beskrivning av lokaloscillatorn:
Lokaloscillatorn täcker frekvensområdet 5000-5500kHz, för den ger möjlighet (med 9MHz MF) att täcka två amatörband med
en lokaloscillator (det är en konstruktion som har hängt med länge).
Först en oscillator med frekvensområdet 14,5-15MHz, stegstorlek 5kHz (en LMX2306 som PLL)
Den andra oscillatorn är en 20MHz kristall (grundton!) som ruckas ±2,5kHz med en kapacitansdiod.
Först hade jag tänkt mig ±1kHz men efter att ha byggt ihop och testat oscillatorn så gick den utan problem
att ändra betydligt mer (uppmätt sving ca 19994-20003,5kHz min/max). För att vara på den säkra sidan så vart det 5kHz sving.
Oscillator ett och två blandas i en Mini-Circuits SBL-1 Mixer och ut kommer bl.a. 5-5,5MHz önskad signal
(och 34,5-35MHz är SKRÄP! vilket filtreras bort)
Sen tillkommer det förstärkare -> bandpassfilter -> variabel förstärkare (kaskod) och två bredbandiga förstärkare.
Ur det sistnämnda så kommer önskad signal ut (max 15mW). Har lagt till lite "lyx" med konstanthållning av uteffekten.
En enkel AGC, likriktar lite av HF-utsignalen som via några transistorer styr kaskodstegets förstärkning.
Resultatet är riktigt bra, utspänningen/effekten förblir den samma över hela 5-5,5MHz.

Provkörde PLL:en idag och den fungerar felfritt, lyssnade efter referensfrekvensen 5kHz ifrån inställd frekvens
med det fanns inga spår av rester. Däremot låter det en del om man stör VCO:n genom att peta med ett
finger i VCO:n, då piper det lite ett kort ögonblick.
Om utsignalen är på 5500kHz så kan det finnas rester 5495kHz och 5505kHz med 5kHz intervaller åt båda håll
om PLL-loopfilter (lågpass) inte är bra. Men det var knäpptyst :D
Ett 500kHz hopp (bandgränserna) tar mellan tummen och pekfingret ca 6-7 millisek.

Fortsättning följer.......

Edit: Ändrat frekvens på kristallens "sving" så nu är det rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av YD1150 19 mars 2018, 22:44:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av 4kTRB »

Kul projekt!
Enbart för att lyssna eller ska du ha sända också?
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av vaxfan »

Snyggt! :bravo:
Är det egen design eller har du utgått från något befintligt?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av mankan »

Bevakning på, det här vill jag följa.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av YD1150 »

Bredbandsförstärkare med en transistor och ferritkärna är den som finns i flera ARRL-böcker så den kan
jag inte ta patent på :) Konstruktionen är annars helt egen.
Sändare och mottagare kommer det att bli, har etsat kort men inte borrat dem ännu.
Passade på och borra lokaloscillatorns kort då det var säkert -15°C i (kall)garaget om inte kallare, men det var mest
pest och pina att hålla på då. Var nästan så det gjorde ont i fingrarna av kylan så jag fick tillfälligt ha varmluftspistolen
inställd på +150°C på lagom avstånd för att få lite värme. Men värmen hjälpte så kortet vart borrat till slut.
Läste alldeles nyss på text-TV att vinterkylan kan vara kvar i en månad till :evil:

Bildbevis på sändar och mottagarkort nedan:
Rx och Tx.jpg
Sändaren till vänster och mottagare till höger, de två korten är delvis beroende av varandra
Bärvågsoscillatorn till den balanserade blandaren i sändaren och produktdetektorn i mottagaren finns på sändarkortet.
Den ska förhoppningsvis inte stråla rätt in i mellanfrekvensförstärkaren och blockera den.
Bärvågsoscillatorn har två kristaller som är anpassade till filtret, de har frekvenserna 8998,5 och 9001,5kHz.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av ELTompa »

Vilket spännande och kul projekt. Det här ska jag följa.
MC1496orna byggde jag en liten kompakt transceiver på 80-talet som funkade utmärkt. Ska leta lite om jag inte har schemat någonstans. Men jag använde den runda varianten i metallkanna och 10pin som denna
https://www.ebay.ie/itm/MC1496G-Balance ... 2f154cb5f8
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av Magnus_K »

Verkligen. Känner mig knappt värdig att skriva i den här tråden...
YD1150 verkar vara en "sån där" överdjävlig människa som man skulle vilja hänga över axlarna på i några år.

Ska inte störa mer. Dokumentera gärna mer så jag har något att läsa om 10 år när medeltemperaturen på labb-bordet sjunkit lite. :)
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av metric »

Har du något schema som du vill dela med dig av? :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av Melkutt »

Sånt här gillar jag :bravo:
Gärna med mycke bilder och text!

Snyggt jobbat!
alexanderson
Inlägg: 776
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av alexanderson »

Hur bygger man ett sådant kristallfilter själv, undrar nog många snåla hemmapulare?
alexanderson
Inlägg: 776
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av alexanderson »

Hur bra är din mottagare jämfört med andra. Exempelvis: QROlle, JUMA RX, Allt om Elektronik 6/2006, Allt om Elektronik 1/1999, Phase II Receiver Ham radio Magazine august 1973.
alexanderson
Inlägg: 776
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av alexanderson »

Prestanda i förhållande till antalet transistorer.
Galaxy-R530 från år 1969 är nog oöverträffad här.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av YD1150 »

Har börjat med sändarkortet, bärvågsoscillatorn fungerar bra, uteffekt typ 10mW.
Byggde även ihop den balanserade modulatorn med tillhörande mikrofonförstärkare.
Matade in ljud från Sveriges radio P1 och ut kom det en fin "DSB" utan bärvåg på 9MHz,
bärvågsundertryckningen är god, gick lätt att nolla bärvågen med den mångvarviga trimpoten.

En liten finess på sändarkortet är en NE612 mixer med kristalloscillator.
Finns tre platser för kristaller, har testat med en 5400kHz kristall.
Utsignalen från NE612 går via buffertförstärkare till ljudkortet i datorn.
Med 96kHz samplingsfrekvens på ljudkortet (ett "Phase 22", 24bit) så kan man åtminstone se hur lokaloscillatorns
spektrum ser ut smalbandigt (0-48kHz). Lokaloscillatorn i radion ställs in på 5425kHz och ut kommer 25kHz från NE612.
Som FFT använder jag http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html
Ljudkortet är ett https://www.musiciansfriend.com/pro-aud ... -interface

Resultat med SpecLab FFT 65536 samples, 25kHz bärvågen nivåjusterad till ~0dB, så var bruset från
lokaloscillatorn 5kHz från bärvågen nere på ca -100dB, testade med en DDS AD9850 den hamnade på typ -80dB
Så hemmabygget är minst -20dB bättre en AD9850 DDS, tänkte först använda en DDS men PLL:en var i detta fall bättre.
Skulle vara intressant att göra en riktig "Phase Noise measurement" och se var det blir för resultat. Instrumentparken
hemma tillåter inte det. Lokaloscillatorn låter rent i min ICOM IC-R70.

Byggde även ihop ett av bandpassfiltrena till sändardelen, första försöket vart inte bra för filtret vart inte som jag
ville så jag fick "skrota" 5st mödosamt tillverkade spolar, beräkna nya elementvärden till filtret, simulera i datorn
och sedan linda nya spolar men det vart bättre den här gången.

En snabb ovetenskaplig mätning med hemmagjord utrustning på bandpassfiltret är bilden nedan.
80m Tx filter.jpg
Oönskade frekvenser på 20m är dämpade mer än 60dB. Gjorde ett test med filtret, tog och kopplade in det mellan
antennen och kortvågsmottagaren och lyssnade på 80m och 20m, var en massa "contest"-körning 20m med
S9+10dB på S-metern utan filter, och med filtret på plats så rörde inte S-metern på sig alls men det gick att höra
vissa stationer i bruset. Så filtret gör ett bra jobb. Genomgångsdämpning ca 0,6-0,7dB.

Foton får vi ta i morgon...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av Jonyverse »

Intressant projekt. Högklassigt!

I mottagaren såg jag att du har en SBL-1 och i sändaren en NE512.
Vilka faktorer avgör vilken blandarkrets du väljer?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: SSB Transceiver för 80m och 20m. [Radio]

Inlägg av YD1150 »

Den riktiga sändarblandaren är en SBL-1, NE612:an är endast ett "tillbehör" för att kunna titta på interna
signaler i mottagaren, sändaren och lokaloscillatorn utan att ha spektrumanalysatorn i närheten.

NE612 skulle säkert gå bra att använda som sändarblandare då signalnivåerna är mer kontrollerade.
Skriv svar