Miniprojekt, hårkorsdisplay till kretskortsborrning.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Miniprojekt, hårkorsdisplay till kretskortsborrning.

Inlägg av Teknikern »

Jag ruttnade på att sitta med näsan precis vid borrstativet med dubbla glasögon för att se var jag skulle borra så jag bestämde mig för att göra nåt åt det. Digitalt litet mikroskop hade jag redan köpt så detta blev lösningen. Hårkorset är ett monteringshål utskrivet från Diptrace på overheadfilm och löst lagd på displayen, behöver inte hållas fast utan häftar lite statiskt. Succé direkt och funkar skitbra och behöver inte kosta en förmögenhet att ligga på topp. :tumupp:
2018-03-19 01.18.00.jpg
2018-03-19 01.17.03.jpg
Klämman är Rustas serie "Hardhead", en bit M6 gängstång, en bit bakelit och 4 små plåtskruvar och sen är man hemma med projektet.
2018-03-19 01.19.52.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Miniprojekt, hårkorsdisplay till kretskortsborrning.

Inlägg av Platis »

Smart! :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Miniprojekt, hårkorsdisplay till kretskortsborrning.

Inlägg av tecno »

Du kan ju optimera hela bygget genom att vända borren upp och ner och på så sätt få bästa precision med mikroskopet som ser rakt ner axiellt.

===== fattigmans CNC borrning typ ett hål i taget =====
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Miniprojekt, hårkorsdisplay till kretskortsborrning.

Inlägg av Teknikern »

Ja men då får det bli en annan drivkälla än Dremeln, okapslade saker brukar börja bete sig underligt för att ganska snart sluta bete sig alls när dom får glasfiberdamm i sig men idén med fattigmans-cnc är annars klockren. Blir det mycket borrning i framtiden så blir det ett sånt bygge med fotpedalstyrning. Just nu satsar jag på "guds gåva till mänskligheten" dvs. ytmonterat för hela slanten. :mrgreen:
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Miniprojekt, hårkorsdisplay till kretskortsborrning.

Inlägg av KLset »

Det blev bra! Ser ut att vara ett händigt litet mikroskop. Vad tycker du om det?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Miniprojekt, hårkorsdisplay till kretskortsborrning.

Inlägg av Teknikern »

Jag är kort sagt skitnöjd på ren svenska, det där var en väl investerad femhundring. Det som är "billigare än budget" är foten till det men jag hade ändå planerat att sätta ett fäste på förstoringslampan också så fästet på foten kabbades av och skruvades fast på förstoringslampan, blev skitbra! Ljuset som sitter i mikroskopet bländar texten på vissa kretsar men med det avstängt och med ljuset från förstoringslampan istället så är det inga som helst problem med att se texten då det ljuset blir lite "släpljus" istället, inget som stör mig alls för belysningen på förstoringslampan fanns ju redan.

Jag är helnöjd! :tumupp:
Skriv svar