Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 02.05 2018-08-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: 08.48 2018-04-21 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

6R3S lär, enligt vad jag snappat upp vara ett "consumer tube" och en eklare kopia av ett mer rubust industri- och militärrör. Dock har man tydligen sparat in på det robusta.
Rören hade en viss benägenhet att haverera oväntat. Dock har de fyra som suttit i min Priboi hållit tiden ut; de ska pensioneras vad det lider och ersättas med något mer tillförlitligt. Jag har ett gäng GU50 några 6P36S och köpte ett par EL504 att ha som backup.

Bilder var utlovat och här kommer de.

Lådan (med lacken avslipad) från ovan. Rören är inte de rätta (6J5 resp 832). Funderar lite på om man kunde ge lådan en lite steampunklook.

Bilaga:
IMG_4975.jpg

Lådan inuti. Alla komponenter i förstärkardelen fästs/löds mellan de stadiga rörsocklarna.

Bilaga:
IMG_4974.jpg

Transformatorerna jag har haft liggande. Den stora är en dubbel C-kärna (sägs vara bästa sortens transformatorer alla kategorier) och de små mina kinatrafar. Tanker är att antingen lägga en plåt inne i lådan där trafarna fästs eller limma stadiga träribbor i ena hörnet för nättrafon och fästa utgångstrafarna på en mindre plåt på andra sidan. Gott om plats är det gott om men det ska ju vara praktiskt utfört också.

Bilaga:
IMG_4980.jpg

Och så MIN bild på 6R3S och FU-32 (aka GU-32 aka 832, FU-prefixet är typiskt kinesiskt). Det är lite alrving med folk som aldrig i h-e kan fatta att bokstäverna på ryska rör är ryska bokstäver, kyrilliska. Så t ex blir det väldigt förvirrande när folk pratar om det ryska 6L6 vilket heter 6P3S eller 6П3С på ryska, jämfört med 6R3S eller 6Р3С på ryska. Folk transskriberar som de har förstånd till varför jag får gott om anledningar att få blomma ut i full grinighet och leka Ove ... :badgrin: . Likaså transkriberar folk ryska bokstaven П som Pi, fast Pi är ju grekiska. På ryska säger man 'Pe' ...
Nog med språkligheter.

Bilaga:
IMG_4978.jpg

Kan ju nämna att 6R3S kan placeras nästan lite hursom i sockeln (socklen på småländska) men det finns en tydlig markering (bubbla) på rörglaset och en markering på sockeln. Är man vaken blir det rätt.

När man "översätter" främmande bokstäver till latinska t ex, säger man inte 'översätta' utan man 'transkriberar'.

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 21.46 2018-05-06 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

Hur var det nu, jag ville egentligen använda en 829 till detta projektet men i stället för bröd får man äta bakelser. Jag har ett gäng ryska 6R3S - en sprillans ny och 3-4 stycken i min gamla Priboi, vilken behöver en ordentlig uppsnyggning.
Jag ska ta ett slikt rör - dubbeltetrod med muskler - mata det med två 6J5, vilka kan liknas med halva 6SN7.
Ryssröret har separata styrgaller, anoder men skärmgaller och katoder är gemensamm - no problem dock.
Jag borrade upp hålet för sockeln till 6R3S. Ska bara hitta en saftig genomföring för sladdarna till anodkontakterna får väljas med omsorg; här ligger det 360-400V och någon pissekabel där folk kan ha ihjäl sig är det kriminellt att använda. Jag har iofs hittat genomföringar med låsning av sladden, det kan ju vara en idé. De genomföringarna är dessutom av plast och ingen sladd i helsicke lär nånsin få metallisk kontakt.

Och som jag redan nämnt är det röret inte på något sätt optimalt. Många av dessa rör med toppanoder är ju huvudsakligen avsedda för HF och vissa måste behandlas varsamt för att det inte ska skita sig. Som någon av våra ledande svenska rörkonstruktörer sa, varför lägga ner tid på att använda rör som aldrig varit ämnade för audio i förstärkare för ljud.

Bilaga:
IMG_5049.JPG

Bilaga:
IMG_5051.JPG

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 11.47 2018-05-07 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

Det ligger lack på hörnen, men det slipas lätt bort.

Tittar nu på hur det ska se ut inne i lådan och inser att det trots allt blir trångt. Utgåmgstransformatoprerna skruvas därför på undersidan av aluplåten och för att skruvhuvudena ska få plats sätter jag distanser mellan plåten och toppen på träet. För effektens skull kommer jag att sätta lysdioder som ger lite magiskt (grönt?) sken mellan plåt och trä. Det kan nog bli fint ... eventuellt.

InläggPostat: 18.08 2018-05-07 

Det är härligt att se dessa fulingar :)

InläggPostat: 16.11 2018-05-08 

Snyggt! :)
Men var har ankan tagit vägen? :humf:

InläggPostat: 16.35 2018-05-08 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

Ankan är uppbunden med andra uppgifter .... :vissla:

Var hittar man slippapper som inte ramlar isär för minsta lilla. Köpte en sats billigt till putsmaskinen på Jämmer&Fisk och det brast på studs. Vill gärna ha ett vävbaserat "papper".

InläggPostat: 21.32 2018-06-11 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

El Tompa gav mig liksom en idé. Jag har lite intellektuellt brottats med den här fulingen och samtidigt som 6R3S är ett coolt rör (men kvalitetsmässigt snudd på uselt) gav Tompa mig en liten kick i ändalyktan.
Den här förstärkaren har legat som en vass sten i skon under en långpromenad.

Bild

Ett tänkt, tidigare snyggt, trächassi har sjanserat kraftigt efter att ha legat "nästan färdigt" i massa år. Rören är hur bra som helst och 100 gånger tillförlitligare än 6R3S. Kanske ska bygga den förstärkaren i min snygga (men lite spruckna) låda!!! Jag har letat upp lite attiraljer som skulle kunna ge lådan lite steampunklook också.

Bild

Det enda bekymret är det något stora hålet i mitten, men jag kan ju göra en kul grej för rröet som ska sitta där - 12AT7 ...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme