HF 65

Berätta om dina pågående projekt.
Yessian
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 januari 2015, 15:51:46

Re: HF 65

Inlägg av Yessian »

Nej,

Man ska inte hålla på att experimentera med sändare på FM-bandet.
Det är inte tillåtet.

Men bor man inte i ett flerfamiljshus, utan i ett eget hus med 500 meter till närmsta granne, så stör det ingen...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av TomasL »

Spelar ingen roll, du riskerar ändå att störa ut livsviktig kommunikation.
Yessian
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 januari 2015, 15:51:46

Re: HF 65

Inlägg av Yessian »

Med HF65 kan nog mycket störas ut, om man inte bygger in den i en metallåda och anpassar antennen till rätt frekvens.

Men en FM-sändare som man köper i butiken, lär inte störa ut någonting, för att man löder dit en extern antenn.
Inte då du kanske kommer 40-60 meter med den.
Och bor du i ett hus med 500 meter till närmsta granne, så stör den ingen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av TomasL »

HF 65 sänder på alla frekvenser, oavsett om du bygger in den i en låda eller inte.
Även en kommersiellt godkänd sändare kan störa om man ändrar på konstruktionen.

Och det spelar fortfarande ingen roll var du bor, den kan störa livsviktig kommunikation i alla fall.
Det har hänt förut, och kommer att hända igen.
Yessian
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 januari 2015, 15:51:46

Re: HF 65

Inlägg av Yessian »

Vilken kommer kunna störa ut livsviktig komminikation ?

I så fall HF65.
Inte en FM-sändare som du köper på Kjell & Co, och förser med extern antenn, 50-60 cm kabel. Glöm det.

Sen kan du ju förklara vad livsviktig kommunikation är då ?
Det kan kanske bli någon störning i något, då hemma i huset hos den som använder den.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: HF 65

Inlägg av SeniorLemuren »

Brevbäraren kanske har pacemaker. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av TomasL »

Yessian skrev:Vilken kommer kunna störa ut livsviktig komminikation ?

I så fall HF65.
Inte en FM-sändare som du köper på Kjell & Co, och förser med extern antenn, 50-60 cm kabel. Glöm det.

Sen kan du ju förklara vad livsviktig kommunikation är då ?
Det kan kanske bli någon störning i något, då hemma i huset hos den som använder den.
Det fanns en gång en trafikskylt, mitt ute i skogen, typ. Den störde ut flygets landningssystem.
Det behövs inte så mycket effekt för att störa ut, bara rätt frekvens och rätt typ av signal.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av AndLi »

Än värre, det var kommunikationen mellan plan/torn som stördes ut. Nackdelen med att köra AM...

https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... ng-6405106
Användarvisningsbild
Gråskägg
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 10:00:24
Ort: Eslöv

Re: HF 65

Inlägg av Gråskägg »

Det finns anledning till att flyget fortfarande håller sig till AM... Som gammal pilot vet jag värdet av att kunna uppfatta om två råkar sända samtidigt. Den chansen finns bara på AM & i luften kanske man bara får en chans en gång att fråga om...
Nackdelarna med AM är tråkiga, men det finns tyvärr inget reelt alternativ, inte än. Kanske någon digital men det ligger nog en bit fram.
Användarvisningsbild
Gråskägg
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 10:00:24
Ort: Eslöv

Re: HF 65

Inlägg av Gråskägg »

Avråder å det bestämdaste från enkla lösningar ala HF65. Erkänner att jag själv haft en, fast det var för femtio år sedan, innan jag begrep bättre. I dag finns dessutom massor med mycket känslig utrustning som olika sändare som används inom allt möjligt och som jobbar med mycket små effekter, t.ex. inom naturvården för att spåra djur. Enkla sändare som HF65 sänder på alla möjliga frekvenser samtidigt. Följs andras råd här och skaffa licens och riktiga grejer eller köp åtminstone licensfria som är godkända. Jag är radioamatör och det händer att jag får in saker i lurarna som inte hör hemma där.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: HF 65

Inlägg av Platis »

Bra att ni tydligt upplyser om detta! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: HF 65

Inlägg av Teknikern »

Jag vill också förorda en färdigköpt fm-sändare som hottas upp med lite längre antenn om det kan ske utan olägenhet för andra, jag gjorde själv så innan jag skaffade hörselskydden med blåtand. Sändaren blev inte kraftigare än att den täckte tomten och närmsta grannen,,,,,,som älskade min webbradiokanal. :D

Bor man på vischan och en bra bit från resten av grannarna så är det safe, sändaren räckte ganska precis 150 meter, sen var signalen stendöd så kom inte och påstå att den skulle dränka halva mellansverige med övertoner och slå ut allt inom 10 mil.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av TomasL »

Du kan aldrig garantera räckvidden, så nej, det är inte ok.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av Marta »

Snälla, sprid inte störningar.

En godkänd "sändare" för FM-bandet är godkänd i det skick den är, d.v.s. utan antenn. Effekten är då <50nW (0.00000005W -43dBm). Signalens kvalitet m.a.p. övertoner och annat skräp är troligen usel. Med en lång antenn blir störresurserna betydande.

Det går aldrig att tala om en sändares räckvidd. En rundradiomottagare ger antagligen usel stereomottagning vid 10µV -88dBm. En riktig mottagare läser -120dBm utan minsta problem. Nu är det ju i lite olika bandbredd på signalerna så inte direkt jämförbara, men störbarheten av en kommunikationsmottagare är något helt annat än vad en billig "transistor" kan uppfatta.

För ett bra tag sedan, flera decennier, var där problem med lokaloscillatorn i konvertrar för TV som monterats i hyreshus centralantennsystem. Den läckte så mycket på en nödfrekvens som uppfattades av satelliter. Var nog första generatinen COSPAS/SARSAT som blev störd.

HF är inte till för lek. Byggen som har ledarlängder i förhållande till använda frekvenser som är sådana att störning kan uppstå skall ha lock på sig. Det bara är så för allas bästa och de lagliga radioanvändarnas trivsel.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: HF 65

Inlägg av rvl »

Ibland behövs det inte mycket. En (båt-)TV-antenn med "litet" misslyckad förstärkare slog ut GPS-mottagningen i en hel marina med omnejd.

...samtidigt erkänner jag att jag testat att köra en RPi som FM-sändare, men bara utan antenn. :vissla:
Skriv svar