HF 65

Berätta om dina pågående projekt.
Yessian
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 januari 2015, 15:51:46

HF 65

Inlägg av Yessian »

Hej!

Kommer positivt ihåg när jag byggde HF65 1987 eller något.
Jag la den under soffan i vardagsrummet, där alltid föräldrarna satt på kvällarna och pratade.

Själv var jag på mitt rum och hade trimmat in den runt 107 MHz.
I radion hördes dom perfekt, riktigt bra ljudkvalitet och kännslighet.

Det märkliga var att jag använde en elektret mikrofon på ingången, men det fungerade.
Normalt ska man ha en dynamisk mikrofon, eller någon annan lågnivåutgång, men det fungerade med en elektret. Hur, varför ?

Själv trodde jag att det var elektret, kondensatormikrofonen som modullerade FM-signalen, eftersom kapacitancen varierade med ljudet.

När jag flyttade hemifrån försvann sändaren, men jag ska bygga en ny, och redigerar layouten som var en dålig kopia från någon bok.
Vet inte vilken, Jostykit, Almän Elektronik kanske.

Någon på ELFA i Linköping sa att han hade kunnat sända 3 mil med den. Han hade kört den på 36 volt påstod han.
Det är möjligt, men då måste man väl byta ut vissa komponenter som motsånd, sluttransistorn och annat ?

Lägger ut kretskortslayouten, komponenter, placering här. När Layouten är klar.
Klart roligt bygge...

/Rikke
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av TomasL »

Nej det är inget roligt bygge, och du skall inte bygga en sådan.
Den stör ut nästan allting som finns.
Här ser du varför du inte skall bygga en sådan:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=61235
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: HF 65

Inlägg av Platis »

Finns det någon enkel FM-sändare-konstruktion som sänder med låg effekt och som inte stör allt för mycket och som kan rekommenderas som nybörjarbygge?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av Gizmo »

27 Mhz är väl det enda band som man får använda utan att ha radiolicens. Där gick ju t. ex. äldre radiostyrningsutrustning, och privatradio (kom-radio) samt jaktradio.
Men varför inte börja i rätt ände, med att skaffa licens?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av TomasL »

Platis skrev:Finns det någon enkel FM-sändare-konstruktion som sänder med låg effekt och som inte stör allt för mycket och som kan rekommenderas som nybörjarbygge?
Det korta enkla svaret är nej.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av AndLi »

Gizmo skrev:27 Mhz är väl det enda band som man får använda utan att ha radiolicens. Där gick ju t. ex. äldre radiostyrningsutrustning, och privatradio (kom-radio) samt jaktradio.
Men varför inte börja i rätt ände, med att skaffa licens?
ISM banden kräver inte licens... (Mest kända är väl 2.4GHz...)
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: HF 65

Inlägg av kodar-holger »

Är du säker på det? På många band, inklusive privatradiobandet på 27MHz, får man bara använda godkänd utrustning. Skulle ISM vara undantagen från detta?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: HF 65

Inlägg av 4kTRB »

NE612 kanske. Blir inte mycket ut men den funkar bra.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: HF 65

Inlägg av metric »

Här finns Fm sändare som är lagliga att använda https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... fm-sandare
Ingen lång räckvidd dock !
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av TomasL »

Max 50 nW e.r.p. uteffekt är det som gäller.

Om TS vill leka med radiosändare skall han skaffa sig amatörradiocertifikat och läka på de för ändamålet tilldelade frekvenserna, i enlighet med gällande regler.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: HF 65

Inlägg av kodar-holger »

Absolut bästa lösningen. Det leks för lite på amatörbanden. Iaf på DC-fria banden (144MHz och uppåt)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: HF 65

Inlägg av 4kTRB »

Grejen är ju att placerar man en FM-sändare på 107MHz under soffan
så kan hela kvarteret vara med och lyssna. Visserligen teoretiskt (och praktiskt) möjligt
även på andra frekvenser men inte i närheten så troligt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av AndLi »

kodar-holger skrev:Är du säker på det? På många band, inklusive privatradiobandet på 27MHz, får man bara använda godkänd utrustning. Skulle ISM vara undantagen från detta?
Jag menade nog att du inte behöver licens för att använda godkända radiosändare på dessa band.

Mig veterligen finns det ingen "utvecklarlicens" att få för att utveckla godkänd utrustning på ISM , så då kommer man ju sända med icke godkänd utrustning.
Yessian
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 januari 2015, 15:51:46

Re: HF 65

Inlägg av Yessian »

Platis skrev:Finns det någon enkel FM-sändare-konstruktion som sänder med låg effekt och som inte stör allt för mycket och som kan rekommenderas som nybörjarbygge?
Det går bra att köpa en färdig på Kjell&Co t.ex.
Den ger nog ut någon mW i alla fall, och sänder kanske runt 5-10 meter.

Nu har den ingen antenn.
Men öppnar man upp den och kör den mot en radio med en Mp3 spelare eller någonting.
Så kan man pröva att ta en tunn längre skruvmejsel och leta efter en bra kontaktplats / lödö.
När man träffar rätt med mejsseln blir ljudet i radion klart högre och bättre, där kan man sen löda dit en kopplingstråd på en halvmeter och ta ut ur sändaren. Nu har den en antenn.

Nu kommer den nog nå 40-60 meter, i stället för 5-10 meter.

Placera sändaren en bit bort från radion, så att signalen är låg och lite dålig i radion, men hörbar, innan du letar efter ställe för antenn.
Någonstans vid spolen, ev. minidrosseln, eller vid omkopplarn där du byter frekvens, ska antennen sitta. Alltså vid utgången på ocillatorn som består av en spole och kondensator.

Vissa modelller har en liten kort antenn på 3-4 cm, som sitter i kableln på 3,5mm kontakten.
Då ser du vart kabeln går, tar bort den från kretskortet och löder dit en längre i stället.
Senast redigerad av Yessian 6 mars 2018, 22:58:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HF 65

Inlägg av TomasL »

Det är just det man inte skall göra.
Den låga effekten och dess korta räckvidd är den enda orsaken till att de inte är förbjudna.

Yessian, tänk om, tänk rätt och gör rätt.
Skriv svar