Storebro Combimill cnc retrofit

Berätta om dina pågående projekt.
VictorG00
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2016, 23:28:55

Storebro Combimill cnc retrofit

Inlägg av VictorG00 »

Tjena!

Sitter här och funderar på att göra en retrofit på min cnc fräs. Det gamla styrsystemet siemens sinumerik 3 gav nyligen upp och är bortrivet. Som det ser ut just nu så funderar jag på att använda mig av 3 st Viper 200 F då mina servomotorer tidigare matats med 95 v. Till detta tänker jag mig använda något form av breakout board och en gammal windows XP dator med Mach 3 eller 4:a.

Så nu till några frågor som hunnit uppstå hittills:

Har läst lite i manualen för Viper driverkorten och hur encoderna ska kopplas in men vad jag kan förstå så består encoderna i den manualen endast av en A pin, A inverterad, B pin, B inverterad och en Gnd alltså totalt 5 kablar. Men när jag tittar på mina encoders från Leine och Linde art nr 418187, så har de 10 anslutna kablar på 9 pins(2 st på den ena därav 10 kablar och 9 pins). Är detta någon annan typ av encoders eller hur fungerar detta?

Sen undrar jag även vad för breakoutboard ni rekomenderar till projektet?

Hoppas jag kan få lite svar här från mer kunniga människor :)
Hälsningar Victor
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Re: Storebro Combimill cnc retrofit

Inlägg av hh »

Enkodern skall väl åtminstone ha någon spänningsmatning? Sedan kan det kanske finnas indexpuls+inverterad? Hittar du inget datablad?

Jag använder de billigaste kinesiska breakoutkorten och rekommenderar dem INTE. Om du skall köra Mach kanske en motion controller kunde vara vettig?
VictorG00
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2016, 23:28:55

Re: Storebro Combimill cnc retrofit

Inlägg av VictorG00 »

Hej!

Uppdaterar tråden lite med vad som gjorts. Har gjort kopplingscheman över elektroniken och härlet samtliga funktioner och nu kvarstår endast hur encoderna fungerar samt även vad 3 av transformatorerna eller spolar eller vad de är. Servona matas med likström 95v men den ena kabeln som agerar som minus på servona sitter de någon slags spole. Se bild...... Spolen har två ingångar röd och röd varav en av dessa är anslutna till minus på servot så som jag förstått det. De sitter som en spole per servo så totalt 3? Vad kan detta tänkas vara??

Har tittat lite på vipers breakout boards? Är dessa bra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
VictorG00
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2016, 23:28:55

Re: Storebro Combimill cnc retrofit

Inlägg av VictorG00 »

Hej!

Har haft mailkontakt med Leine och Linde nu och de har bifogat detta datorbladet. Är de någon som kan hjälpa mig tyda detta och hur dem ska kopplas till ett viper 200F?

Hälsningar Victor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar