Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Berätta om dina pågående projekt.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

Nerre skrev:
Vetenskapspojken skrev: Jag ämnar parallellkoppla dessa 3 batterier. Enligt mina beräkningar så kommer det bli 5430mAh, varpå spänningen förblir 3.82V.
Nu har du inte gjort läxan jag rekommenderade:
Börjar med att läsa på hur man kopplar ihop flera battericeller.
Börja t.ex. här
https://www.eevblog.com/forum/projects/ ... batteries/
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hu ... atteripack

Men enligt denna länk så ökar strömmen (mAh) medan spänningen förblir densamma vid parallellkoppling av batterier?
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av jah »

Individuell balansering behövs bara vid seriekopplingar.

Var bara försiktig med att alla batterierna har ungefär lika laddning vid hopkopplingen, annars kommer det mest laddade att försöka ladda det minst laddade med en HÖG ström = brandrisk. Hyfsat urladdade (30-50% kvar) är lämpligt för att minska riskerna vid kortslutning. Ladda dock ALDRIG ur cellerna helt då de förstörs snabbt.

Batterierna bör också vara identiska och lika gamla så att strömmen vid laddning/urladdning fördelas någorlunda lika.

Var också försiktig så du inte tappar en smält tenn-blobb på batterierna, eller rör vid med lödspetsen på fel ställe - det är ju bara plast... :o

/J
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

Ja precis. Jag vet att man ska vara väldigt försiktig när man hanterar sådana här battier, men jag har sett polerna på dem och de är inte så små, så det borde inte vara någon fara vid lödning trots att jag inte är så skicklig.

PS. Kanske dags att köpa brandsläckare när jag ändå håller på ;)
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av jah »

Aldrig fel med en brandsläckare :)
Ett kärl av metall eller keramik som man kan dumpa härdsmältan i snabbt innan man älgar ut ur rummet kan också vara bra att ha :D

Polerna på batterierna är antagligen tunna metallflärpar, och de ska inte värmas mer än absolut nödvändigt (typ max 1s), annars är vi där med smält plast och brand igen...
Ev. kan man hålla metallen med en plattång för att avleda lite värme.

/J
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

Nerre skrev:Fast den sidan jag länkade till säger ju att man måste ta hänsyn till vad tillverkaren av batterierna specificerar. Och här finns det väl ingen tillgång till dessa data? Det är batterier som säljs som reservdelar, inklusive skyddskrets, och skyddskretsen kommer att plockas bort och cellerna kopplas direkt parallellt... Utan balansering av laddningen?
Specifikationer går att få reda på. Det står till och med på batterierna. Sedan kan man väl bara mäta med en multimeter annars? Efter att man tagit bort den inbyggda kretsen som finns på batterierna såklart :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Nerre »

Vetenskapspojken skrev: Men enligt denna länk så ökar strömmen (mAh) medan spänningen förblir densamma vid parallellkoppling av batterier?
Den sidan är kraftigt förenklad.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Nerre »

Vetenskapspojken skrev: Specifikationer går att få reda på. Det står till och med på batterierna.
Från sidan jag pratar om:
Most manufacturers data sheets will publish a spec that details the maximum configuration they recommend for the number of cells in parallel. This spec takes into account variation in capacity for the cells, and how small amounts of unequal current sharing will effect cell life.
Jag tvivlar ganska starkt på att den informationen står på själva batterierna...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Magnus_K »

Vetenskapspojken skrev:https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hu ... atteripack

Men enligt denna länk så ökar strömmen (mAh) medan spänningen förblir densamma vid parallellkoppling av batterier?
Det stämmer bra det.
Tänk dig att du sätter dom i serie och håller den svarta "referens"-proben på multimetern på första minus-polen. För varje cells pluspol i kopplingen så kommer spänningen öka med samma som cellens spänning.
Lägger du i stället cellerna parallellt så kommer först och främst cellerna försöka "jämna ut" varandra för att få samma spänning. När väl detta är gjort så har du samma spänning över varje cell och har ökat kapaciteten med samma lika mycket som cellerna innehåller.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Hedis »

Dom anslutningar som kommer ifrån själva batteripåsen brukar kunna vara svåra att löda direkt på, bara ett litet tips. I många fall verkar dessa vara punktsvetsade. Här vet säkert någon annan vad för material dessa är och om det finns knep för att lyckas löda dom. Jag vill minnas att jag läst något om specialtenn?
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

Jag tar till mig av allas era åsikter kring mitt projekt!

Jag kommer att ha en mer van vän vid min sida, och utföra det första momentet av projektet på onsdag. Då passar jag även på att smälla upp lite bilder!

Håll till godo!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Hobbyisten »

Vad hände ? Tråkigt om en ung livskraftig och trevlig kille råkar ut för missöden :cry:
Skriv svar