Ljusstyrd theremin *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Ljusstyrd theremin *Klart*

Inlägg av JimmyAndersson »

En fråga från Jack i den här tråden har resulterat i mitt senaste projekt:
En ljusstyrt theremin.

Jag är rädd för att detta första inlägg i projektet inte innehåller några bilder. Däremot mycket text. :) :roll:


För de som inte vet vad en Theremin är så kommer lite musikhistoria:

En Theremin har inget med termiter att göra. Nej, det är ett musikinstrument konstruerat av Leon Theremin. Egentligen hette han förresten Lev Sergeivitch Termen och kom från Ryssland. Där var det inte så jättetillåtet med musik eller instrument under en tid så han emigrerade till USA. Tyvärr blev han kidnappad av den ryska militären eftersom de ville ha hans kunskaper till buggningsteknik under kalla kriget. ..Märkte ni att jag smög in en historie-lektion här? :)


Hur låter en theremin då? Lyssna på t.ex "Good vibrations" med Beach Boys. Det visslande synthljudet är en theremin. Eftersom det är ett svårspelat instrument så har det även skapat många otäcka ljud i många filmer.


Orginalet styrs med hjälp av två antenner och man spelar liksom i luften genom att flytta händerna. Min theremin kommer däremot att vara ljus-styrd, men man kommer även styra denna genom att röra händerna i luften framför synthen.

Grund-tanken med konstruktionen var någon form av oscillator som gör grundljudet. Sedan byter man ut motståndet som väljer frekvensen mot ett LDR-motstånd eller fotodiod istället. Klar. ..eh, nåja inte riktigt, men det är grunden.


Gjorde den första test-uppkopplingen för några dagar sedan.
Släckte ner i rummet och riktade en ficklampa mot den. Lyckades spela "blinka lilla stjärna" genom att rikta ficklampan högre eller lägre mot LDR-motstånden. Det lät faktiskt helt ok. Problemet är bara att tonomfånget varierar beroende på hur ljust det är i rummet.

Lösningen på detta problem kan ni läsa här.


Min första testkoppling av själva tongenereringen gav en sågtandkurva som var ganska jobbig att lyssna på efter ett tag. Nu bygger jag istället en krets som ska ge en modulerad sinuskurva, för lite mjukare ljud.

Så långt har jag hunnit nu.
I nästa uppdatering kommer lite bilder! :)

edit: Lagt till "Klart" i rubriken.
Senast redigerad av JimmyAndersson 22 september 2006, 16:06:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Audio-projekt = Klad Jack.

Skoj att det händer nåt! Kul med lite historia också.

Jag väntar på bilder! Blir det inatt? :)

Hur stor är den ungefär? Kan den göras mindre?

Och som sagt, behöver du hjälp med routning osv så rycker jag gärna in.

EDIT: Jag drömmer lite om en ytmonterad variant som man kan stoppa i fickan :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den ser ut att kunna bli runt 6x6cm och 3cm hög ungefär. Potentiometrarna kommer tyvärr göra att den blir lite större, men då blir den lite stabilare också. Men över 10x10cm blir den inte. Har förresten några tankar på att göra den rund. Eller.. hm, vänta nu. Den på Jam's sida är ju rund. Ska jag göra den trekantig kanske? Eller ett T-format chassi?

Tyvärr blir det inga bilder i natt. Har plockat bort ljus-styrningen från labbplattan för att få mer plats när jag testar olika vågformer på ljudet. I morgon blir det bilder. Lovar! :)

Jag tänkte göra en kretskortslayout och sedan kan ju du kika om det är något som kan routas bättre.


edit: Ytmonterad? Ojdå.. Det får bli i en senare version. v80.5 eller nåt sånt. :)
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Här är en intressant och kul länk på temat om man nu kan franska :) babelfish funkar fint för det mesta.

http://www.laserfreak.net/forum/viewtopic.php?t=37151
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Typ en laserharpa vad jag förstod?

Riktigt coolt allafall.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kommer tyvärr inte in på den sidan. Men laserharpor är coola.

När jag byggt klar mitt laserprojekt och alla synthar så står faktiskt en laserharpa på tur i projektlistan. Den kommer inte bli lika kraftfull som Jean Michel Jarre's förstås, och det är nog lika bra det. När han spelade var han tvungen att bära asbesthandskar pga de starka laserstrålarna....


Nu har jag gjort klart tongenereringen för min ljus-theremin. Jag fick tidigare en länk till ett schema på en sinusgenerator av någon här på forumet. Lyckades banta ner den från 4st till 2st op-förstärkare. Den kan ge både sinus och cosinus på varsin utgång och mixar man ihop dessa så blir det ett ganska snyggt ljud faktiskt. Låter väldigt mjukt.

En bild på test-uppkopplingen av tongeneratorn, förstärkningen mm:
Bild

Kan lugna er med att potentiometer-panelen inte kommer se ut så när thereminen är klar. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

................. pot panelen............

Ja det får vi verkligen hoppas :D :D :D :D :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tyvärr kräver den 2st 9v-batterier eftersom jag behöver både positiv och negativ spänning. Synthen är ganska strömsnål så de kommer visserligen att hålla länge. Men egentligen skulle jag vilja ha en bättre lösning här, så förslag mottages tacksamt!

Thereminen kommer att få line-utgång. Som det ser ut nu så kommer den att bestå av en BD139 och en BD140 plus några motstånd och en kondensator för att förhindra likspänning på utgången.

För att lättare uppgradera och modifiera så får alla delar (tongeneratorn, ljusstyrningen, förstärkaren mm) egna *små* kretskort. Det kommer även sitta trimpotar för i princip alla funktioner. Märkte att man kunde variera ljudet väldigt bra och den funktionen vill jag inte bygga bort, så för att vara en theremin kommer det finnas många inställningsmöjligheter.

Totalt kommer det att bli 5-6st "vanliga" potentiometrar och 3-4st trimpotar. För att inte thereminen ska se ut som en igelkott måste jag därför hitta små potar innan jag kan fixa chassit. Kretskorten ska jag däremot designa nu.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Vet inte hur mycket som behövs för att driva ditt bygga men detta kanske kan vara något.

http://www.edn.com/archives/1997/071797/15di_05.htm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant. Såg inte hur mycket ström den klarar däremot.

Du råkar inte veta något ställe i sverige som säljer dessa kretsar? Hittade inte LT1029 hos Elfa. Ett ungefärligt pris vore också bra eftersom jag fått tips om en annan krets (MAX 634) i en annan tråd.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Ganska fiffig lösning det där med en op som reglerar nollan! Om man byter ut zenerdioden mot ett motstånd (lika som det undre mots) så får du en perfekt spänningdelning. I beskrivningen står det att den klarar +/-10mA men det är ju naturligtvis beroende på vilken op man använder. Det finns ju op:ampar som klarar +/-100mA.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ännu ett bra tips. Tack!

Efterlyste en lösning på problemet i den här tråden.

Så nu behöver jag inte köra med dubbla batterier.



Nästa steg: Göra kretskortslayout. Sedan blir det fler bilder.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har gjort en skiss på ungefär hur den kommer att se ut:

BildT som i Theremin... :)

Den översta LDR'en mäter rums-ljuset och den nedersta är den man 'spelar' med.
Potarna styr ljuskänslighet, volym mm.

Pga chassit så får kretskortens sammanlagda yta vara max 2.5x8cm. Det gör att det blir en lite större utmaning att routa, men det verkar som om allt kommer att få plats. Det blir fyra kretskort: Ljusstyrning, Tongenerator, Mixer/förstärkare, Spänning-justering. Det kommer sitta ett 9v-batteri i och uttag för line-out och extern strömförsörjning. Brevid dessa uttag kommer det sitta små trimpotar för att kunna variera ljuskänsligheten och ljudet ännu mer. Att trimpotarna hamnar här beror på att det är sånadär inställningar som görs väldigt sällan.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Hur går det för dig, Jimmy?

Laserharpa vore ju skitcoolt att bygga. Kan någon förklara lite mer hur det funkar? Är det olika lasrar för varje ton eller skickas det på något sätt ut av samma? Hur funkar avbrottsdetekteringen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kretskorts-layouten för tongeneratorn och ljusstyrningen är klara.
Mätte storleken på krets-layouterna. Det var *exakt* 2.5x8cm totalt!


Schemat för ljus-styrningen:
Bild


Snabbskiss för tongeneratorn:
Bild


Nästa steg blir att fixa en förstärkare/mixerkontroll.
Skriv svar