Tvåtonsoscillator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av 4kTRB »

Ofta i LTSpice är det bra att starta externa spänningskällor från 0V vid transientsimulering,
särskilt gäller det oscillatorer.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av Pedalosaurus »

Alltid bra att ”breadboarda” först. Scheman från nätet kan ibland vara fel. Designen ser ovanlig ut.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av mankan »

@xxxargs

Lasta utgången: Tack, nu lärde jag mig något nytt om opampar. Vi får se om tricket behövs efter jag patchat kortet.

Jordplan: Kortet är fyllt mellan alla ledare. Det är jag som tycker det är svårt att se ledningarna med jordplansfyll i Eagle. Så här ser kortet ut egentligen:
top_layer.png
bottom_layer.png
board_layers.png
Mao finns det förbättringspotential på topplagret enligt dina tips.

Simulering: Tack för tipsen, ska se om det kan snabba på LTSpice eftersom den kräver upp till 2s innan de svänger in i nuläget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av mankan »

Det smög in sig ett litet fel i Spice-modellen jämfört med schemat. D3 och D4 borde byta namn med varandra.

Men efter lite simulerande så kom jag framtill att D3 (i Spice, D4 i schemat) ska vara kopplad till den virtuella jorden.

Kommer testa att patcha kortet genom att flytta jordbenet på D3 till 4.5V-sidan på C6 och även koppla jordtåtarna till BNC-kontakterna dit. Samt byta till plastdistanser i skruvhålen så jordarna inte kopplas ihop via chassiet.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av xxargs »

Kan du få bort den där ledaren som slingrar horisontalt tvärs över på den övre bilden så höjer du kvaliten/funktionen på jordplanet väldigt mycket - det är precis den typen av 'tvärsågning' av jordplanet man vill undvika till varje pris - som tidigare nämnt, jag skulle hellre ha en bygeltråd på komponentsidan än att ha kvar denna om det inte går att routa om den bättre i en annan väg.

Det där med klass-A koppling av OP-amp lärde jag mig av en artikel i 'nordisk elektronik' tror jag det var (en branchtidning i dagstidningsformat inom elektronik på 80 - 90-talet) - en lång artikelserie i hur man skulle bygga oscillatorer med väldigt låg distorsion (vi pratar om övertonshalter från 70 - 100 dB under grundtonen) - då nämndes det att kommuteringsglappet (läs cross over-distorsion) mellan övre och undre trissan i OP-ampen närmast omöjliggjorde att bygga extrem-rena sinusoscillatorer, och trixet som sagt var att med ensidig DC-last göra så att OP-ampen tvingades att arbeta i klass-A över hela sin envelopp. - det trixet använde jag 15 år senare för att rädda en redan producerad misslyckad (någon annans) design där OP-amparna började dista så fort det blev kapacitiv last ala. bit kabel mellan enheterna - och eftersom det var tvåtrådsdesign med gaffel (hybrid) i ändarna så lät det förjävligt eftersom den typen av olinjär dist kunde inte canceleras av hybrider (då de arbetar helt linjärt).

Det är väldigt, väldigt, väldigt synd att jag inte har urklippen av artikelserien kvar då den var väldigt djupgående i hur man skulle bygga _rena_ sinusocillatorer, som var baserade på wiener-design eller bridged-T (sistnämnda användes i HP distorsionsanalysator 333 eller 334 där renheten var väl över 70-80 dB (kommer inte ihåg längre) över total distorsion och brus tillsammans (dvs mätt över 200-300 kHz bandbredd) - inte helt lätt att få till på den tiden) och det var genomgångar på reglerkretsar mm. för återkopplingsreglering då även dom är distorsionsskapande i en wiener/bridged-T-design om de designas ovarsamt.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av mankan »

Det tar sig :D
1.9kHz
board1_patched_1.9kHz.png
0.7kHz
board1_patched_0.7kHz.png
Och båda:
board1_patched_both.png
Det ser ut som jag får använda ett något mindre xxargs-motstånd än nuvarande 2.2kOhm. Just är det monterat vid utgångs opampen, det kunde dessutom använda D3:s gamla plats :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av mankan »

Blev inte mycket bättre med 1,2 kOhm så nu väntar jag in leverans av pålitliga komponenter innan jag labbar vidare.
Hur litet motstånd är vettigt att testa?

Kortade sladdar till frontpanelen och dekorerade den i husstilen så länge:
outside.jpg
Hade även en liten rökincident, lite sladdklipp råkade kortsluta batteri-paddarna :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av xxargs »

Hur stort är totala svinget - många icke rail-to rail OP-ampar har besvär med utgången när den närma sig -V och +V matningsspänningen och det kan vara redan 1.5 volt ifrån på resp sida.

När man summerar signalen på det sättet med redan ingående ganska stor amplitud så kan svinget bli ganska stort då den är 2 * RMS-värdet * 1.4142 och vid 2-ton med lika nivåer så dubblas värdet ytterligare peak till peak när perioderna då och då sammanfaller (peak-värdet är 6 dB högre än peak-värdet på en singel carrier - dvs. RMS-värdet mätt över många perioder är förvisso 3 dB högre med dubbelton, men momenta Peak-värdet är 6 dB högre, har man ännu flera toner summerat så blir peak-värdet ännu högre gentemot RMS-värdet)

Det finns anledning varför man körde med -16 - 0 - +16 Volt i matningsspänning till OP-ampar förr - det var för att ha ordentligt med sving då ~ 1.5 volt i ändlägena kunde man ta bort direkt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av 4kTRB »

Varför använder du inte original-schemats oscillatorer?
Om du gjort rätt med den genererade jorden så
hade det fungerat klockrent direkt.
Tur du inte skickade kortet på tillverkning.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av mankan »

Sving: In i sista OPn är signalerna mindre än 1Vpp. Är det D4 som spökar?

Nytt kort: Nej, kommer nog inte göra det såvida det inte blir helt omöjligt eller dåligt för prestandan att patcha den nuvarande varianten.

Så här är nuvarande schema:
current_schema.png
Och så här har jag uppfattat 4kTRB:s förklaring på min missuppfattning på originalschemat:
4ktrb.png
Problemet är att den varianten såg ut som avrundad fyrkantsvåg i Spice men å andra sidan så kommer oscillationen inte igång på nuvarande schemat, eller det tar mer än 10s i alla fall. Så Spice kan inte är att lita på i alla lägen.

Anledningen till att jag satte D4 till virtuell jord är den varianten såg lite bättre ut i Spice jämfört med batteri-minus (GND) men kanske skulle prova verkligheten också. Å andra sidan har jag inte kört båda oscillatorerna aktiva samtidigt genom Spice.

Så det som är oklart för mig är vilken jord D1, D2 och D4 ska ha. Vad säger ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av 4kTRB »

Testade i LTSpice och det börjar oscillera utan att starta externa spänningskällor från 0V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av mankan »

Men det där är ju den förenklade varianten :?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av 4kTRB »

Resultatet blir ju ganska bra ser det ut som.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av mankan »

Det säger jag inte emot men jag är mer intresserad av att förstå vad som är fel med min konstruktion.
Har jag fattat dina rättningar av mitt schema rätt ovan?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Tvåtonsoscillator

Inlägg av YD1150 »

Jobbar JFET:en i linjärt "resistivt" område? Tänkte ifall den hamnar i den "krökta delen"/ändläge av kurvan?
Prova med att sätta ett lämpligt motstånd/trimpot parallellt med JFET och variera värdet, hur ser kurvformen ut då?
Räcker nog om JFET reglerar en del av amplituden, den får fixa allt själv nu.

Gör det någon skillnad om det finns kopplingskondensator i serie med R7, R8.
Räcker att addera AC-signalerna. R15 finns så DC-nivån kommer därifrån.
Väljer R7, R8 till 100kΩ hur blir det då?
Skriv svar