En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av cordialitron »

Jag försöker hitta en lämplig plats att göra en AUX-ingång på en gammal bandspelare av märket Panasonic.. Jag ber om ursäkt ifall detta inte räknas som ett "projekt" eftersom jag redan kört fast och ber om hjälp. För mig har det å andra sidan blivit ett gigantiskt projekt!

Många verkar koppla via tonhuvudet, men de exempel jag hört låter inget vidare så det vill jag undvika.

Ingångarna på LA4108:n förvirrar mig, men det kanske är fel att gå in den vägen? Helst vill jag ju gå via EQ- och volymdelen så att jag kan dra nytta av den.

Motorn till bandspelare har jag kopplat ur för att slippa höra den, och jag tänkte ersätta play-knappens funktion med en simpel strömbrytare eftersom den då blir en slags av/på-knapp.
hejhej.jpg
hejhej2.jpg
Finns tid och ork hade det varit kanon om nån ville slänga ett öga på bifogade kopplingsscheman och komma med tips och idéer. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janne5095
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 januari 2009, 23:58:10
Ort: Lindome

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av Janne5095 »

Du säger AUX-ingång. Jag antar att du vill få ut AUX-ljud i högtalarna ?
Vill du även ha stereo-ljud, eller bara mono ?

Antagligen kan du injisera ljud på pinne 1,3 med 2 som jord, på anslutningen till equlizer-kortet.

Janne
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av jah »

Som Janne5095 skriver funkar säkert.
MEN, du får en mix av radio/aux utan isatt band.
Därför kan det vara lämpligt att istället välja punkterna T på S3-3 resp S3-1 för inkoppling av aux-signalen.
Du kan då välja tape/aux eller radio genom att sätta i/ta ur en dummy-kasett.
Signalerna kan nog enklast hittas på R117/R217, där andra sidan på motståndet också är jord.
Om man inte avser använda bandspelaren skulle jag dessutom kapa banorna vid de blå markeringarna för att slippa ev brus/påverkan från tonhuvudets förstärkare.

<EDIT>
En tankegroda - man plockar ju inte i/ur bandet, utan trycker bara på play för att välja tape/aux. Bandet behöver kanske inte ens sitta i. :roll:
</EDIT>
AUX-input.jpg
Om du sen vill slippa kabeln så kan du ju istället/också plantera in en sån här och använda blåtand. :wink:
https://www.ebay.com/itm/Bluetooth-4-0- ... tkn=Ic9FYE

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av cordialitron »

Suveränt! Tack för era förslag! Blåtand är en bra idé, men eftersom jag inte har nån hemma så får det vara den här gången. Radion måste dssutom vara tillbaka i köket i funktionsdugligt skick innan Melodikrysset imorgon kl. 10, så här finns tydligen en viktig deadline att hålla. Bild

Nu gjorde jag det onödigt svårt för mig eftersom jag tänkte att jag tar bort och byter ut hörlursuttaget mot en 3.5mm stereoingång istället. Då kanske det ser lite proffsigare ut. Det innebar att jag bröt signalen mellan förstärkare och högtalare eftersom det går via hörlursutgången men det är väl bara att göra en enkel koppling igen.

Jag är fortfarande lite osäker på exakt var jag ska koppla in mig. Ljudet gick in alldeles utmärkt via R117/R217, men jag ska alltså gå in via switchen inte direkt in vid motstånden? Jag vill fortfarande kunna använda radiodelen. Kassettdelen är däremot inget viktigt.

Edit: Lite ögongodis:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av cordialitron »

Här är ett sånt här... eh, kretskortsschema eller vad det kan heta.

Bild
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av Nerre »

Komponentplaceringsritning ser det ut att vara:)
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av jah »

Om du kopplat på R117/217 så är du klar. Motstånden ansluter ju i T-punkten på switchen, så det är elekriskt samma sak.

Det andra jag skrev om var att kapa signalerna från bandspelaren, och det borde man kunna göra genom att klippa av trådbyglarna vid de röda markeringarna.
/J
AUX-input_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av cordialitron »

Jag är mållös. Jag lyckades med något. Men det hade inte gått utan din hjälp, jah, så stort tack för att du orkade med mina frågor.

Det här kan vara den bästa dagen i mitt liv. Jag har påbörjat nåt, slutfört det OCH det fungerar!

Här är en bild. Inte så spännande kanske, men för mig är det ett gigantiskt monument över att ha lyckats med nånting. Av/på-knappen får hänga sådär nonchalant på utsidan så länge.

Bild
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av cordialitron »

Bumpar min egen tråd i hopp om att nån kan hjälpa mig på traven...

Ett år senare har jag äntligen tagit tag i den där fula omkopplaren och satt dit en stilig switch istället. Fick hybris och tryckte dit en LED också. Men detta fungerade så klart inte. Så här låter AUX-ingången nu: https://picosong.com/wjQL7/ Ganska coolt sound om man gillar Merzbow, men definitivt inte rätt.

Är det nån här som kan säga vad jag gjort för fel? Antagligen är det nåt alldeles uppenbart... LED:en är av klassiskt snitt, framspänning 2-2.2 V, 20 mA, och motståndet jag valde var på 470 ohm. Mätte upp spänningen till 6 V. Nu när jag tänker efter så var det kanske spänningen när radion var på, och den egentligen spänningen i AUX-läge är kanske på uppåt 18 V? Har märkt att radiosignalen surrar lite svagt efter mitt ingrepp, vilket hörs i ljudklippet.

Tacksam för all hjälp! :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av Nerre »

Har du alltså satt ditt en trepolig switch eller vad kopplade du lysdioden till?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tips från coachen: På Instructables finsn många tips på hur folk har gjort om ghettoblasters till blåtandade maskiner.
Hittar inget specifikt men kolla den här listan och säk lite så hittar du kul tips.
Du plockar alltså ut bandspelaren och sätter dit en BT-modul eller rent av helt nya grunkor (förstärkerei, radio, BT ...).

https://www.instructables.com/howto/boombox/
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av cordialitron »

Nerre skrev:Har du alltså satt ditt en trepolig switch eller vad kopplade du lysdioden till?
Ja, precis. Så här kopplade jag:

Bild
Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: En enkel AUX-ingång på gammal bandspelare

Inlägg av cordialitron »

HUGGBÄVERN skrev:Tips från coachen: På Instructables finsn många tips på hur folk har gjort om ghettoblasters till blåtandade maskiner.
Hittar inget specifikt men kolla den här listan och säk lite så hittar du kul tips.
Du plockar alltså ut bandspelaren och sätter dit en BT-modul eller rent av helt nya grunkor (förstärkerei, radio, BT ...).

https://www.instructables.com/howto/boombox/
Tackar för tipset! Har kollat lite där tidigare och det finns en hel matnyttigt och projekt som jag kanske skulle klara av. Blåtand skippade jag dock den här gången, men nästa gång kanske jag vågar höja ribban. :)
Skriv svar