Bygga elcykel så småningom... just nu H-brygga

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygga elcykel så småningom... just nu H-brygga

Inlägg av hcb »

Jag har för mig att $tiff hade en längre tråd om H-bryggor. Jag skall leta.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bygga elcykel så småningom... just nu H-brygga

Inlägg av H.O »

Ofta har de en max-spänning som ligger på gränsen, och eftersom jag vill lära mig tills jag bygger motsvarande El-MC, så borde väl en diskret lösning vara bra?
OK, förtydligande: Jag menar alltså drivkretsar för MOSET'arna - inte för motorn. De vanligaste brukar klara 600 eller 1200V, mer än det ska du inte ha va ;-)

Om du vill/måste bygga med diskreta komponenter så Googla på discrete high side driver så får du lite ledtrådar hur den övre switchen skall styras.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Bygga elcykel så småningom... just nu H-brygga

Inlägg av NULL »

Det ska jag göra, tackar.
Och jo det är drivkretsarna jag också menade, förutom spänningen ligger det inte sällan någon annan begränsning/"OBS tänk på"/låg utström eller någon oklarhet/dåligt datablad som gör en osäker hur kretsen fungerar, så att man letar vidare efter en ev. bättre krets.

Ingenting hugger i sten hur den till slut kommer att se ut, men ju mer lösningen kan användas till att skala upp konstruktionen desto bättre.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bygga elcykel så småningom... just nu H-brygga

Inlägg av arvidb »

Här är en design som använder LM5107 som MOSFET-drivare (klarar 100 V). VESC6-kompatibel firmware.

Om du inte har kollat in VESC:en redan så finns en bra intro till den första versionen (kallad "v4.x") här. VESC4 bör klara 50 V och 50 A så den är utmärkt för en elcykel, och antagligen en väldigt bra början om du sedan vill fortsätta till el-MC.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Bygga elcykel så småningom... just nu H-brygga

Inlägg av NULL »

Separerat matning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Bygga elcykel så småningom... just nu H-brygga

Inlägg av Honk »

Jag ser en hel del problem med din design såsom stor risk för cross conduction, Vgs utanför spec, allmänt underlig approach med stor risk för instabilitet.
Själv hade jag nog valt en färdig halvbryggedrivare men har även tagit fram diskreta drivare.

Här är en diskret drivare inkl mosfetbrygga som framgångsrikt har använts i ett antal projekt.
Jag använde ursprungligen FDP020N06B i bryggan men bytte ut dem mot IRFB4110 i schemat för att du skall känna dig hemma hehe.
T2 och T3 kan ersättas av FMB2227A så länge inte mosfetarna har för hög ingångskapacitans, dvs Gate Charge.

Tänk på att du aldrig kan gå till 100% duty cycle pga bootstrap kopplingen (diod D2).
Men 99.5% skall funka bra upp till 50KHz.
Den funkar givetvis fint vid högre frekvenser än 50KHz med då påverkar dödtiden en del så max duty cycle minskar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar