Klockor

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Klockor

Inlägg av Icecap »

Jag har ju lekt en del med det styrkort vi har för att mäta, kommunicera och styra LED-moduler.

Jag hittade 4 st 32 * 16 RGB-moduler i skroten och fick 3 av dom till att fungera. Dessa 3 har jag petat in i en låda med styrkort, nätdel osv och styrkortet är snudd på fullmatat med tillbehör, EEPROM osv.

Jag har den då till att visa datum, tid, veckodag, veckonummer. Samtidig har jag kopplat till några 1-Wire® sensorer, en är utomhus och en är inomhus, dessa värden visas såklart också. Var 5'te minut sparas utomhustemperaturen i EEPROM med en timestamp, då kan jag hämta dom senare.

Solens upp- och nergångstider räknas ut och dygnsmedeltemperaturen räknas också ut - och alla dessa värden visas, vissa fasta, andra växlar med varandra.

Detta med datum, tid, veckodag osv har jag upptäckt att jag sätter stor pris på, temperaturen ute, soltider osv gillar jag - så jag köpte ett par P5 32*32 LED RGB-moduler hos Kjell & Co och tog ett styrkort av den gamla version och lät dom prata med varandra. Den plattform har jag sedan finslipat en del funktioner på, så som att hitta alla 1-Wire® enheter osv.

Men nu har jag lagat ett annat skylt och där var vissa moduler så skadade att jag förvisso kunde laga dom men inte till en kvalitet som medger att de kan användas som reservdel hos kund. Alltså är de officiellt skrotade. Det rör sig om 32*32 RGB P6 moduler och då fick jag tanken:
Kan man byta µC från en 50MHz 32 bitars sak till en PIC och ändå uppnå det samma?

Jag ska bygga en proof-of-concept version och har redan börjat rita schema. Jag har skurit ett par fronter i 4mm plywood med plats för 2 moduler och min tanke är att testa om det är möjligt att göra detta i en PIC18F45K22. Jag återgår till 8 färger inkl. svart, fler behövs inte känner jag.

Fungerar det ritar jag mönsterkort och beställer dom om jag ser behov av det.

Modulerna kan inte längre köpas hos K&C - och det är inte så illa, de är inget speciellt bra. Vid låga intensiteter är det en hel del shadowing. Skulle det bli aktuellt med "produktion" kan sådana moduler köpas i Kina för en relativ låg summa och interfacen till dom är mycket ofta identisk.

Mitt mål är alltså en klocka som håller tiden väl (DS3232 som tidbas), som räknar ut vad som behövs med kalendern. Den räknar även ut solens tider baserat på georef och kompenserar för DST automatisk.

Den ska ha 1-Wire® bus med kontaktdon för extern inkoppling för att mäta temperatur(er) och i lådan monterar jag nog en SHT11 om jag kan, då kan den visa information om inomhus temperatur och RH.

Som ett möjligt val ska klockan kunde visa tiden digitalt eller som ritade visare (streck), det siste har jag märkt fungerar riktigt bra för mig.

Jag ska testa att låta 1-Wire® bussen köra med UART i synkront läge, med en bitrate på 800k borde det vara enkelt att skicka data fram och tillbaka utan att belasta µC'n allt för hårt.