Sida 1 av 1

MikrofonFörstärkare

Postat: 19 november 2017, 13:28:16
av 4kTRB
Behövde en liten förstärkare till en 200 ohm Peiker-mikrofon.
Kortet är 4,5x4,5 cm. Tänkt att matas med ett 9V batteri
som kopplas in då PTT trycks in. Det sköts via ett relä som
matas med 12V från radion, en Ericsson 2m station.

Jag har inte testat förstärkare ännu men vet ungefär vilken förstärkning
som krävs.

Re: MikrofonFörstärkare

Postat: 19 november 2017, 13:42:54
av xxargs
Är det dynamisk mick så behöver du ofta en lastmotstånd (eller gör plats för en sådan) parallellt över ingången - typ 200 Ohm skramlar långt bak i huvudet.

det är till för att minska Q-värdet på det mekaniska systemet i micken och därmed risk för oönskad betoning och resonanser på vissa frekvenser, till detta går i ström-mode (vid tillräckligt låg motstånd) och inte i spänningsmode vilket också kan ge olika karaktärer frekvensmässigt.

oavsett se till att ha möjlighet att labba...

sedan undrar jag inte om jag också skulle satsa på en differentiell ingång (aka balanserad ingång) för att minska verkan av jordströmmar (brum etc) när man håller i micken och att du kan ha extra skärm för att hantera ev annan brum -> HF som klättrar på utsidan av sladdarna.

det mesta proffsljud kör med balanserat av anledningen att lösningen undertrycket störningar - som blir viktigare ju längre sladdarna är och ju mer jordströmmar som vill åka på skärmen...

spinner du kabeln själv med borrmaskin - gör fyrskruv (dvs '+' och '-' ligger på ledarpar diagonalt gentemot motpolen - en sådan åtgärd kan minska störupptaget med upp till 20 dB gentemot en enkel parledare

Re: MikrofonFörstärkare

Postat: 19 november 2017, 13:49:56
av 4kTRB
Det ligger 2st 1500 ohms (750ohm) där som det ser ut nu.
Oftast det jag sett är att 200ohms mickar belastat
med runt 680ohm till 1000ohm. >=1000ohm rekommenderas
i en äldre elektronikbok jag läst.

Re: MikrofonFörstärkare

Postat: 19 november 2017, 14:15:41
av xxargs
Skall man ha bästa energiöverföringen och minsta brus så bör det vara samma som micken i sig - under villkoret att förstärkarsteget är designat på det sättet för att nå lägsta möjliga brus (dvs. går in på de aktivt förstärkande delarna med 200 Ohm impedans utan en massa spänningsdelande resistanser mellan eller innan - då all extra resistans brusar)

sedan påverkar olika lastnivån mickens egenskaper både i frekvensgång och eventuella resonanser och där kan det finnas olika prioriteringar. skall det vara för röstbruk mot en amatörradio-rigg där man ändå trasar sönder maximalt och komprimerar för att optimera modulationsindex och energin i utsändningen så är det andra prioriteringar i jämförelse med högklassig sånginspelning

att man ligger på 600 - 1000 Ohm beror nog på att man försöker matcha mot använda kabel då de ligger i dom områdena på 300 - 3400 Hz området och blir allt mer betydande ju längre kabeln är.

i stort sett all kabel inom LF-områdena är av kapacitiv impedans-typ (ca 45 grader mellan kapacitiv reaktans och resistans) med kraftigt varierande impedans med frekvensen med långt över 1000 Ohm vid 500 Hz och nere vid typ 600 Ohm vid 3000 Hz.

Re: MikrofonFörstärkare

Postat: 19 november 2017, 14:30:54
av kodar-holger
Genuint intresserad. Inga pekpinnar för det här är inte mitt område.

Vilken funktion tillför IC3B och IC2B? Dom ser ju bara ut att vara extra strömförbrukning. Borde inte ge bättre v-jord än första OPn.

Varför 5k (R9//R10) i återkopplingen på vjord-generatorn? Kompensering av input offset current? Jag tänker att det borde ge ett så litet bidrag att det helt överväldigas av problemen att matcha motstånden i spänningsdelaren på + ingången.

Med en mik med så låg impedans, varför behövs en instrumentförstärkarkoppling?

Re: MikrofonFörstärkare

Postat: 19 november 2017, 14:48:07
av tompa74
Roligt litet projekt. :)

Allt som involverar musik är ju fantastiskt intressant. :)

Den här serien tycker jag är väldigt bra, mycket sidosnack som man kan suga åt sig om både ditten och datten.



/ Tompa

Re: MikrofonFörstärkare

Postat: 19 november 2017, 15:00:18
av 4kTRB
Jag hämtade en del tips från Appar,
till exempel här, sidan 4-5
http://www.analog.com/media/en/technica ... AN-937.pdf

Jag valde dual TL062 för jag har sådana och istället för att inte använda en av förstärkarna
kopplade jag in den som buffert. De där 2st 10k i parallell är inte alls nödvändiga men det är
ju bara att jag kortsluter.

Fördelen med balanserad ingång kan ju vara att man reducerar eventuella likformigt
inkommande signaler på ledningen mellan micken och förstärkaren.
Tvistad kabel eller 2st signalledare inom samma skärm ska man väl nog ha sedan.