Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Berätta om dina pågående projekt.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Bättre sent än aldrig så kommer det lite bilder på det pågående bygget : )
Testmonterade speglarna i röret i fredags men tog tyvärr inga bilder på det men det kändes som det nog kan bli mycket bra bara jag år dom jäkla bafflarna på plats.

Röret målat ett andra varv nu och hålet för fokuseraren utskuret.
DSC_0151.JPG
Primärspegeln monterad på sin hållare. Mer bilder på detta kommer när dom sista bitarna är på plats.
DSC_0152.JPG
Spindeln med monterad sekundärspegel.
Den använder sig av bågfilblad som sedan böjs och pressas mot rörväggen, detta sitter som berget, mycket bättre än jag trodde.
Ideen är inte min, men just nu så hittar jag inte igen sidan : /
DSC_0153.JPG
Spindeln har en centerskruv för justering av spegeln fram/bak i röret.
Sedan har den 3 skruvar för justering av vinkeln på spegeln.
DSC_0154.JPG
Utskärning av "bafflar". Funderade länge på hur man hyffsat snabbt kan skapa ett antal bafflar, så kom på ideen att testa skära ut dom av plexi mha en dremmel, får se hur det blir : p
DSC_0164.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Dax för en liten uppdatering igen.

Primärspegelns montering är nu klar. Ett sett av skruvar för att dra spegeln närmare, och ett set skruvar för att hålla emot. Sedan en fläkt för snabbare nedkylnig av spegeln.
DSC_0170.JPG
Fokuseraren och "finder scope" monterat. Börjar se ut som ett teleskop nu : )
DSC_0171.JPG
Börjat kapa ut bafflar (igen), denna gången i masonit då det är lite mer lättbearbetat med en dremel än plexi.
DSC_0173.JPG
Sedan hittade jag idag ett mycket trevligt projekt här:
https://groups.io/g/onstep
Styrning av teleskop med GOTO, integrering med ASCOM (teleskop driver) plus en enkel android app.
Detta låter ju ytterst smidigt då jag bara behöver fippla lite hårdvara och sedan bara tanka ner all koden.
Dessutom får man ju stöd för Stellarium och andra program "gratis" då stöd för ASCOM finns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Andax »

Kul att det rör på sig! Hur svart upplever du black 2.0?
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Det är ju inte supersvart, men det är väldigt matt iaf, så tror det funkar helt ok.
Ett problem som jag tycker är att det känns som det fäster rätt dåligt, det sitter, men bara lite skrap gör att det lossnar rätt lätt, så inget att rekommendera på ytor som kommer att ha någon form av nötning.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Bygget rullar på.

Mer bafflar tillverkade, detta är förövrigt fruktansvärt tråkigt jobb : p
DSC_0175.JPG
Inmonterade, 7 till som måste göras och monteras, sedan ska allt målas på plats inne i röret.
DSC_0179.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Äntligen! Alla 13 bafflar på plats nu : )
DSC_0180.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan måste du ju bara ha ett litet gulligt observatorium:

https://www.instructables.com/id/A-Tiny ... dium=email
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Haha, det var verkligen gulligt : D
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Hurra! Äntligen har jag monterat ihop själva teleskopet och kunnat titta ut genom fönstret i det och läst lite vägskyltar på distans : p

Blev helt klart nöjd både med det visuella resultatet när jag tittade i det men även väldigt nöjd med hur själva telesopet ser ut.
Det är lite småfix kvar som att kapa av utsticket där bak lite, fixa en kontakt till fläkten och någon form av montering för stativet.
Sedan är ju själva stativet kvar också, så det kommer att bli fokus framöver : )

Framsidan med spindeln och alla "bafflar".
DSC_0181.JPG
Baksidan med primära spegelhållaren och en fläkt.
DSC_0184.JPG
Hela teleskopet.
DSC_0183.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av arvidb »

Snyggt! :tumupp:

Jag ser fram emot att följa stativbygget. Har du hunnit fundera något på hur du ska bygga? (Egentligen är det väl två delar, stativ och montering, som behövs. Edit: eller blir det allt i ett, typ Dobson?)
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Har funderat mycket kring stativ och kommit fram till att det blir nog ett klassiskt dobsonian stativ.
Det är rejält mycket enklare att bygga än nått annat och då jag bara har tillgång till en dremel och borrmaskin : p

Sedan ska det ju till lite styrning också så man kan göra goto och tracking. Först hade jag tänkt göra en egen lösning med sedan hittade jag denna: https://groups.io/g/onstep/wiki/Home
Verkar vara en mycket smidig lösning där man får massor av funktionalitet plus att det har en Android app så man kan styra allt via telefonen när man inte orkar släpa med en laptop.
Har beställt kort men PostNord är ju lika snabba som vanligt så det verkar som dom dröjer.

10 kort var lika billiga som 1, så m det är någon som är sugen på ett så kommer jag att sälja resterande till inköpspris + frakt (rena kort, ej bestyckade).
Kortet är MaxPCB som man kan läsa mer om här: https://groups.io/g/onstep/wiki/2F-MaxPCB
Drivs av en Teensy3.5/3.6.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Då var det dax igen!
Förra veckans projekt var en laser kollimerare.
Fantastiskt enkelt men smart uppfinning för att ställa in primär och sekundär spegel på teleskopet.
På nätet kostar dom ca 500kr, men ja la ca 250kr för delarna till min, och tycker den verkar fungera kanon hittills.

Bilden nedan är tänk att illustrera lite hur det fungerar. Lasern kommer ut ur ett litet hål ur en 45graders vinklad yta, sedan studsar den på sekundären->primären->sekundären och om allt är inställt bra så går den in i samma hål som den kom ut ifrån. Om sekundären är dåligt inställd så ser man att pricken i primären inte är i mitten, och om primären är dåligt inställd ser man det på den 45 gradiga vinklade ytan. Det smarta är att pga att utan är vinklad så kan man se vart man har "pricken" medans man justerar prmären, så man slipper hålla på att springa fram och tillbaka hela tiden.
laserkollimerare.png
SketchUp design.
shot_181007_170654.png
Varning, 2.5mW : )
DSC_0186.JPG
DSC_0187.JPG
DSC_0188.JPG
Sedan fick jag också mina styrkort och komponenter, så monterade ihop detta. Finn utgångar för att styra 4 motorer totalt om man skulle villja ha fokuserare och dylikt senare.
Sean finns det ingångar för PEC (Periodic Error Correction), Limit breaker (bryter rörelse om brytare utlöses) och lite annat smått och gott. Väntar dock fortfarande på min Teensy och bluetooth modulen från sparkfun.
DSC_0189.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av arvidb »

:tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Gimbal »

Har du provtittat något än? (klart du har)
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Ja, jag har provtittat lite på några trafikskyltar bara : p
Väldigt svårt att rikta in sig med det stora röret liggandes på nått ett bord, så jag sparar nattkikandet tills allt är klart.
Men jag tyckte det verkade lovande iaf, klar och skarp bild : )

Stativet är under konstruktion från och med idag, tog längre tid än jag trodde för Hornbach att såga till dom skivorna jag behövde.
Bilder på det kommer när jag har nått vettigt att visa ; )
Skriv svar