Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av arvidb »

Virror skrev:Största olösta problemet just nu är helt klart hur jag ska göra för att få ner utväxlingen tillräckligt mycket på axlarna.
Typiska, relativt billiga "goto"-teleskopmonteringar brukar väl använda snäckväxlar för detta. Typisk nedväxling för en 10 cm-växel är 144:1. Och sedan då ett DC-servo eller stegmotor. Så upplösningen på dessa är långt ifrån en bågsekund: säg 800 steg/varv * 144:1 = ca 10 bågsekunder? Och på något sätt funkar det hyfsat ändå.

Jag köpte två begagnade DC-servon med harmonic drives (Ebay) för att bygga en montering, men har tyvärr inte haft tid & ork att komma igång med det bygget, så jag vet inte hur det kommer att fungera. Enkoder med 2000 pulser/varv * glappfri nedväxling 50:1 och sedan remhjul 10:1 är planen, för glappfri upplösning på ca 1,3 bågsekunder.

Ska man sedan ha en chans att få en precision åt bågsekundhållet så är väl enda sättet feedback genom guidestjärna och separat guidekamera som avlänkar ljus från samma teleskop.

Jorden snurrar för övrigt ungefär 15 bågsekunder per sekund (Då räknar jag med att ett dygn = 86400 s; 360*60*60/86400 = 15.)

Om det är denna kamera du ska använda så är upplösningen per pixel med f=1200 mm ca 0,19 bågsekunder och synfältet ca 10x8 bågminuter - så detta teleskop blir en riktig planetspanare! Du får bara in ca 1/3 av månens bredd (31 bågminuter) i synfältet... Och detta kommer ju såklart att ställa mycket stora krav på stabilitet hos monteringen. Det blir till att ställa teleskopet på betong eller liknande hårt, stabilt underlag.

Diffraktionsgränsen för 150 mm spegel vid 550 nm bör bli ca 0,9 bågsekunder (θ = 1,22*λ/D). Man behöver ju sampla med minst 2*högsta upplösning (Nyquistkriteriet gäller väl även för tvådimensionell sampling?) så en kamera med upplösningen strax under 0,45 bågsekunder/pixel vore väl optimalt.
SAM_1340_1080_namn.jpg
Bilden tagen med teleskop Skymax-127 (f=1500 mm, D=127 mm) och en NX500 (6480x4230 pixlar @ 3.61 µm/pixel => sensor 23,5x15,7 mm² => synfält 54x36 bågminuter²). Ej beskuren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Gimbal »

Snygg måne!

Men goto teleskop fungerar väl inte för några länge exponeringar eftersom de inte roterar med bilden, även om de kunde låsa på stjärnan i mitten så snurrar de inte med jordrotationen. För längre exponeringar måste man väl ha en axel parallell med jordaxeln, ekvatoriell montering. Fast jag antar att det finns kombinationer som fixar detta, dvs goto plus rotation runt jordaxeln. :humm:
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

@arvidb Planeter är helt klart det jag är mest intresserad av, så det var planen : )
Snäckväxel har jag kollat på också, dom erbjuder ju rätt bra nedväxling, men dom jag har sett kostar sjukt mycket, speciellt om man ska ha stor nedväxling : /
Har simulerat teleskopet i Stellarium, så har rätt bra koll på hur stor/liten bilden blir på olika objekt.
Tex Saturnus (men man får ju aldrig så här skarpa bilder : p):
shot_171116_145025.jpg
@Gimbal Detta kan man kompensera för mha att ta många bilder med kortare tid och sedan stacka dessa. Det går att kompensera för både position och rotation vad jag har sett iaf.
Ska bli spännande att testa iaf, om jag nu får till någon bra styrning : )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av arvidb »

Det trevliga med planeter är att dom ju är solbelysta, så dom ska inte ha någon längre exponering. Så stabilitet över tid och bra tracking är inte viktigt vid planetfoto. Däremot är dom sjukt små och behöver mycket förstoring och mycket upplösning (d.v.s. stor spegel, både för ljusets och upplösningens skull). Här är Jupiter med exakt samma utrustning som månfotot (fast 1/80 s exponering istället för 1/500 s) och nedskalad lika mycket (jmf med "råa" fullsize-månbilden som syns om man klickar på månbilden):
SAM_0650.jpg
Dessa bilder på månen och Jupiter är väl de bästa astrofoton som jag har tagit (har inte fotat så mycket, jag har som sagt inte byggt någon riktig montering än :roll: ), men det är sjukt tillfredställande när det fastnar något på sensorn. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Coolt! Man kan ju iaf se banden : )
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av sodjan »

> Men goto teleskop fungerar väl inte för några länge exponeringar eftersom de inte roterar med bilden...

Varför inte? Den vet ju var objektet är vid varje tidpunkt och kan justera löpande.
Hur skulle den annars hitta objektet från början?

Med ekvatoriell montering så blir det så klart bara en axel som behöver "följa".
Annars blir det lite matte och att styra två axlar, inget problem med dagens teknik.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Det jag tror han menar är att om man inte har ekvatoriell montering så kommer objektet att rotera i linsen även om man följer det perfekt?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av sodjan »

Hm, så kan det ju vara ja. Tänkte inte på det, för att citera en känd uppfinnare... :humm:
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Ok, då har jag iaf beställt en pi + kamera. Då jag är fast i Miami för tillfället så kan jag inte börja på själva teleskopbygget fören jag kommer hem i början på januari. Så tänkte passa på att fixa web interfacet med kameran och dom bitarna tills dess.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Hopp, då slog specifikationsångesten till : p
Man kanske skulle gå upp till 8tum istället? Just mellan 6 o 8tum blir det ingen skillnad på längden i detta fallet, bara 5cm bredare och lite tyngre, men fortfarande helt klart portabelt. Hmm....

Hade helt missat att Beijer i gbg hade gjutrör i rätt storlekar, bara att dom inte hette gjutrör så missade dom när jag sökte runt. Hade ju varit skönt att slippa spirorör då dom både är fula och har dåliga termiska egenskaper för ett teleskop.

Insåg också att det inte ingick något sd-kort med os till min pi, så det är tillbaka till väntandet igen : )
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av guckrum »

Man kanske skulle gå upp till 8tum istället?
Första symptomen på aperturfeber ser jag :D
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Helt klart : D
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av guckrum »

För samma brännvidd får du in ungefär 78% mera ljus (8/6)^2, så du kan exponera nästan dubbelt så snabbt för samma resultat. Dessutom ökar upplösningen.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... scope.html
Från sidan: "When he first looked through it at the moon, [...] 'I just saw this horribly warped shape, but then I realized I was zoomed all the way in on a crater,' he said. 'This has just overwhelmed all my expectations.'"
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av danei »

inte riktigt va..

"the largest one on record to be crafted by an amateur astronomer, enabling users to see constellations previously visible only through the $2.5 billion Hubble Space Telescope"
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Om någon är sugen så finns det en 60tums spegel på ebay för "bara" $79,000...
https://www.ebay.com/itm/1-5m-60-f-3-75 ... 2404898046
Skriv svar