Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Andax »

Hämtade ett paket idag på postnords utlämningställe. Var ett paket med Black 2.0. Som sagt, Stuart Semple som tagit fram Black 2.0 gillar uppenbarligen inte Anish Kapoor. För det var med en karta med sju klistermärken där ett var "I am not Anish Kapoor" ! :D

Har provkladdat lite färg på några bitar (lite vit PLA, lite aluminiumfolie, och en M6 bult). Återkommer i morgon när den torkat.
IMG_0087_stickers.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Haha, snyggt : D
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Andax »

Här kommer provbit målad. Mattheten blev bra. Dock är den nog inte så svart som jag förväntat mig. Den ser svartare ut på bilden. Men den kommer garanterat vara bra mycket bättre än ingen färg alls!

Någon bra metod att mäta absolutreflektansen?
IMG_0090_black.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Då var det dax igen efter en "liten paus" att komma tillbaka till bygget. Blev lite demotiverad av att 3d-skrivaren fungerade så dåligt men nu har jag tagit tag och fixat till den igen.
Har skrivit ut en del grejer i veckan, nackdelen är ju att teleskopet är bredare än skrivaren så många grejer måste delas upp och skrivas ut i 3-4 delar och sedan limmas ihop igen.

Här kommer lite bilder:
DSC_0107.JPG
Delarna till spindeln där kameran sedan skall sitta.
DSC_0108.JPG
Spegelhållaren.
DSC_0109.JPG
"Baffle", ska totalt skrivas ut 10 st hela cirklar som ska hjälpa till att blockera ströljus.
DSC_0110.JPG
"Baffle" testmontering i en bit rör jag sågat av.

Jag har även pillat en del med hemsidan och pien så jag kan nu surfa in på den och ta kort, mycket jobb kvarstår dock där fortfarande.
Har också beställt en flaska black 2.0 som jag tänkte testa att måla insidan med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Andax »

Kul att det rullar på. Fick du lova att du inte var Anish Kapoor när du skulle köpa färgen? :D
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Haha, japp! : D
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Dax för en liten uppdatering igen.
Har skrivit ut en bunt mer grejer nu, så det mesta är utskrivet nu som är minimum för att kunna testa, bara några småsaker kvar.
Har också börjat jobba på styrelektroniken som kommer bestå av en Raspberry Pi + Arduino Leonardo.
Arduinon kommer att ha ansvar för styrningen av motorer, fläkt och sensorer och kommunicerar via UART till Pien.

Någon som har koll på stegmotorer? Tror ni det räcker med 5Ncm för motorerna till fokuset? Det enda dom ska göra ör ju att driva en skruv där spegeln kommer att ligga, så kraften som krävs borde vara ganska låg?

Bakstycket som spegelhållaren kommer att monteras på.
DSC_0093.JPG
Spegelhållaren färdigmonterad (baksida)
IMG_20180520_170345.jpg
Spegelhållaren (framsida)
IMG_20180520_165916.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Sitter och kikar lite på stegmotorer till stativet igen och hittade några med en utväxling på 100:1.
Den finns i 2 varianter där ena har backlash på 1grad och den andra som är dubbelt så dyr 25bågminuter.
Om man bara snurrar åt ett håll så borde det inte vara så blodigt med lite backlash skulle jag gissa på?
Kommer ju också att behöva koppla motorn till axeln, så om man sätter dit en GT2 rem med lite extra utväxling borde man kunna få det hyffsat?
Vad tror ni?

Länkar:
Billig
https://www.omc-stepperonline.com/geare ... pg100.html

Dyr
https://www.omc-stepperonline.com/nema- ... hg100.html
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av tecno »

Om man bara snurrar åt ett håll så borde det inte vara så blodigt med lite backlash
Snurra åt ett håll skall inte ge någon backlash överhuvudtaget så länge det du roterar 'håller' emot.
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Nifelhem »

Funderar lite; om du skall driva en skruv, blir då totala backlashen växelhusets backlash / skruvens gängstigning?
Kan vara fel ute...
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

@Nifelhem Nja, kommer bara att driva en skruv med fokusmotorerna, stativet kommer att driva teleskopaxlarna direkt så inga skruvar där.
@tecno Ja precis, tänkte det också.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av arvidb »

Fast det som "håller emot" är väl troligen teleskopets obalanserade tyngd, och när du passerar zenit så kommer den plötsligt att börja "hålla emot" åt andra hållet istället. Och zenit är ju sweet spot vad gäller atmosfäriska störningar m.m., så där vill man nog ha så jämn gång som möjligt? Å andra sidan är det väl sak samma om backlashen är 1 grad (60 bågminuter) eller 25 bågminuter, båda är väl ca en faktor 1000 för stora för att inte synas på en exponering...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av tecno »

Då ser man till att ha en konstruktion som alltid håller emot ;)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av arvidb »

Någon slags förspänning är nog nödvändig, ja.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Inlägg av GastonDeVille »

Andax skrev:Här kommer provbit målad. Mattheten blev bra. Dock är den nog inte så svart som jag förväntat mig. Den ser svartare ut på bilden. Men den kommer garanterat vara bra mycket bättre än ingen färg alls!

Någon bra metod att mäta absolutreflektansen?
IMG_0090_black.JPG
Men hallå.. om man nu har ett pigment som är jätte-jättesvart vore det inte smart att först måla (eller vad man gör) med en vanlig svart färg och sedan täcka det med det jättesvarta materialet och få en sjukt svart..? :roll:
Skriv svar