Bygge av 8'' motoriserat teleskop

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av tecno »

Om man nu tar en sekundär spegel med systemkamera utanför och jämför bildresultatet med en simpel RPi kamera, vilken vinner i längden?
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Gimbal »

En pi-kameran har betydligt mindre sensor än en systemkamera vilket ger en helt annan "förstoring" på bilden. 50mm objektiv på pi-kameran motsvarar ca 450mm på en fullframe systemkamera. Men en sådan kraftig förstoring sätter också större krav på objektivet, inte alla objektiv behåller skärpan om man zoomar in 9ggr i bilden.

För övrigt har en sådan liten sensor ingen chans mot en större sensor.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Ni har alla väldigt rätt : )
Anledningen till valet av pi kamera är hel enkelt enkelhet och pris. 300kr är svårt att slå om man jämför med en systemkamera, hela bygget blir också mycket enklare och billigare om man slipper mecka med sekundärspegel.

Stora nackdelen med pi kameran är att den är så liten, så man får inte in lika mycket ljus i den, en systemkamera har såklart större potential till bra resultat. Men allt handlar inte heller om slutresultatet, resan dit är också väldigt viktig : D

Det finns möjlighet att korrigera för den inbyggda "lens shading" för att bli av med dom skumma färgerna man får utan lins.
https://www.raspberrypi.org/forums/view ... 3&t=190586
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Har funderat lite kring styrning av stativet, vad jag läst så vill man ha en precision på minst en bågsekund, helst mindre än så om man vill ha riktigt bra tracking.
En vanlig stegmotor har ju 200 steg/ varv, och som jag förstår så är microsteps kasst att använda får att öka precisionen på stegningen? Stämmer det?
Kan man inte använda microsteps så får man ju en utväxling på 1:6666 vilket är rätt galet. Sedan vill man ju få det så glappfritt som möjligt också, så funderade på om GT2 skulle fungera bra i en sådan här applikation, beroende på om man kan hålla nere gear ratiot någorlunda?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Gizmo »

Virror skrev:Ni har alla väldigt rätt : )
Anledningen till valet av pi kamera är hel enkelt enkelhet och pris. 300kr är svårt att slå
Jo. Det är givetvis svårt att slå. Men samtidigt är det inte så dyrt (tycker jag iaf) med en begagnad systemkamera. Men det kanske är apsvårt att få till så att den passar? Eller är det sensorstorleken som gör att det blir svårt att få fokus över hela ytan? Nyfiken i en strut jag :)

Just nu så är det många som säljer ut sin Nikon D800 (36 Mpixels fullframe) till helt ok pris då D850 har kommit (45 Mpixel), vet att de varit populära inom astrofotografering tidigare. Budgetvariant är D700, också fullframe, såg en på blocket för 2500:- nyss.
Hm. Just ja. Kom på ett skäl som nog är till pi-kamerans fördel, den har inte nått IR-spärr-filter så som systemkameror har, och för astrofotografering vill man inte ha något som spärrar infrarött.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Men med en systemkamera måste man nästan ha en sekundärspegel också? Svårt att bygga in den i teleskopet misstänker jag?

Edit: kollade lite och sensorn och framförallt kortet i en sådan är lite väl stort. Plus att plocka isär en sådan och montera det på annat sätt verkar vara en mardröm med alla små kretskort och tusen kablar : p
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av kodar-holger »

Virror skrev:...så får man ju en utväxling på 1:6666
Hur kom du till det?

60 sekunder på en minut
60 minuter på en grad
360 grader på ett varv

=> 1296000 bågsekunder på ett varv

/200 steg på motorn => 6480 i utväxling

3D-printade planetväxlar. Måste väl kännas rätt i ett teleskop (obs ordvitsen)

Men du får väl fundera på vad som verkligen behövs. För en skarp bild får inte motivet flytta sig mer än 1/2 pixel under exponeringtiden. Så kan du styra den och stacka bilder borde det gå att köra med ganska grov tracking och låta stackningsprogramvaran ta hand om att motivet driver mellan rutorna. Eller går inte det?
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Måste ha skrivit en någon siffra fel någonstans : )
Snabb simulering i Stellarium säger att ett objekt flyttar sig över hela bilden på 50sekunder, så det blir 65.6 pixlar per sekund. Problemet är ju att för distanta objekt måste man ju ha rätt lång exponeringstid.

Edit: Ett problem med en planetväxel som med mycket annat är ju att det är svårt att bli av med glapp?
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av guckrum »

Jorden snurrar fort! Spegeln du länkade till är f/8, så för 6 tum blir det väl en brännvidd på ca 1200mm (6*8*25). Det är ganska mycket. Ju längre brännvidd desto känsligare uppställning och svårare blir det. Jag tror att du kommer att kunna ta fantastiska bilder av månen med det teleskopet. Eftersom den lyser ordentligt kan du kan hålla ner exponeringstiden. Ett bra motiv att börja med i alla fall.

Du vinner ingenting på en större sensor per se. Det är pixelstorleken och prestandan på sensorn som är viktigt. Om det du vill fotografera inte får plats på sensorn kan du lappa ihop flera bilder, motiven är ju i allmänhet statiska.

Jag vet inte om detta är signifikant, men om sensorn nu sitter mitt i strålgången kanske man skall fundera på om effektutvecklingen i den räcker för att generera temperatur/brytningsindex-fluktueringar i luften som försämrar sikten?

Spännande projekt!
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Gimbal »

"Du vinner ingenting på en större sensor per se. Det är pixelstorleken och prestandan på sensorn som är viktigt."

Givetvis spelar sensors prestanda in, en bra sensor är bättre än en dålig sensor.

Vad det gäller sensorstorlek så är jag i lägret som hävdar att totala sensorstorleken betyder mer än pixelstorleken. Det är egentligen lite av samma sak, ju större desto bättre. Men det spelar inte så stor roll hur många pixlar den sen är uppdelad i när det gäller slutresultatet, så länge det är tillräckligt många för att få med de önskade detaljerna.
Har du onödigt många pixlar kan du alltid downsampla varpå bruset mer eller mindre återställs till samma nivå som om det hade varit en stor pixel från början.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Andax »

En aspekt när det gäller storlek på pixlar är att större pixlar oftast tillåter större fill-factor. Dvs den procentuella förlusten pga av död-området mellan pixlarna är mindre.

För evScope tror jag de kör med Sony IMX224 som sensor. Den har visst väldigt bra dynamik. Dock inte superhög upplösning.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av guckrum »

Jag vet inget om rpi-kameran. Den kanske är bra, det är annars populärt att använda usbkameror till astrofotografering. Googla lite och kolla tex https://www.rkblog.rk.edu.pl/astro/kamery-ccd/ för en lista över kameror och vilka sensorer de använder. Clark är som vanligt källan till oändlig visdom gällande fotografering även här: http://www.clarkvision.com/articles/nightscapes/. Han mäter och gissar inte! (Mera proffsiga uppställningar använder ofta aktivt kylda monokroma specialsensorer med stora pixlar och hög fill, men det kostar, och bygga själv är roligare. Sedan får man fundera på vad applikationen är. Man kan ta fantastiska bilder med tex fast 300/4 på en systemkamera, Clark har exempel på det.)

Vad gäller trackingen, har du kollat på "barn door trackers" https://en.wikipedia.org/wiki/Barn_door_tracker? Det är så enkelt det kan bli.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Barndoor tracker räcker inte för jag vill väldigt gärna ha goto funktionalitet också via Stellarium.
Ang kamera kommer jag köra med Pi kameran nu och får se hur resultatet blir, kanske uppgraderar senare.
Orginaltanken var också att köra med en pi + arduino, men nu tror jag att jag ska skippa arduinon och bara köra med PIn istället, blir ju något simplare design.

Största olösta problemet just nu är helt klart hur jag ska göra för att få ner utväxlingen tillräckligt mycket på axlarna.

Preliminär bild på webinterfacet till teleskopet:
shot_171116_101504.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av sodjan »

> Preliminär bild på webinterfacet till teleskopet:

När det gäller astrofoto så känns enheten "us" for "Shutter speed" felvald.
Om du inte enbart vill fotografera månen...
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygge av 6'' motoriserat teleskop

Inlägg av Virror »

Det går att ställa upp till 6sekunder, det är max av vad kameran stödjer verkar det som.
Skriv svar