Timer till kaffekvarn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Timer till kaffekvarn

Inlägg av ecenier »

Vi har en kaffekvarn som jag använt på den tiden vi hade en Espresso-maskin. För bekvämlighets skull har vi gått över till att bara använda en Moccamaster kaffebryggare. Samtidigt började vi även köpa färdigmalt kaffe eftersom det inte finns något enkelt sätt att dosera många kaffeskopor kaffe med en kaffekvarn. Jag vill kunna mala kaffet rakt ner i kaffefiltret.

Kaffekvarnen mal kaffe en proportionell mängd i förhållande till tiden den mal. Alltså kan man enkelt dosera kaffet genom att koppla in en timer som slår på kvarnen N x dT sekunder där N är antalet koppar kaffe man ska brygga. För vår kvarn är det ca 5,5 sekunder per kopp.

Det finns flera varianter av timers på nätet, men eftersom jag redan har mesta av koden skriven för att styra Nexa-uttag, så har jag gjort en timer baserat på det. Då blir den trådlös och liten.

Jag kopplar alltså in kaffekvarnen i Nexabrytaren som i sin tur pluggas in i väggen. Projektet är då att skapa en apparat som med några enkla tryck mal rätt mängd kaffe på ett reproducerbart sätt.
IMG_3354.jpg

De delar jag använt,
1x RGB led-pinne med 8 LEDs ws2812 (https://www.electrokit.com/neopixel-sti ... 51mm.51739)
1x apparatlåda (https://www.electrokit.com/apparatlada- ... 20mm.42072)
1x tryckknapp
1x 434MHz OOK-sändare
1x microprocessor (PIC12F1840)
1x CR2032 knappcellhållare

Jag började med att borra hål för 8 LEDs. Ritade först upp i Sketcup en pappersmall över hur hålen skulle placeras och skrev ut mallen i skala 1:1.
Limmade den i locket och borrade hålen på rätt ställe för LEDs och knapp.
Kryssen visar var jag ska borra. Anledningen till att de är i offset till centrum av varje ws2812 är att den gröna LED:en som jag tänkt använda sitter där.
IMG_3350.jpg
Locket la jag upp och ner på stenskivan i köket och tryckte i smältlim i hålen för att få en enkel diffuser. LED-modulen smältlimmades sedan på plats med mycket smältlim. Överdrivet mycket. Sedan gjordes även ett kvadratiskt hål för knappen jag hade liggandes.
IMG_3351.jpg
IMG_3353.jpg
Alla delar smältlimmades på plats och kopplades ihop med enhetlig färg på kablarna. Lödningarna är inget som går att använda som referens i utbildningssyfte, men jag hade bråttom, och ingen kommer att titta in i den här lådan.
IMG_3352.jpg
Det gröna kretskortet är en av mina trådlösa multisensorer som jag strippat på onödiga komponenter.
Kortet är vänt så att jag lätt kommer åt ICSP för smidig uppgradering vid behov.

Programmet fungerar så att man trycker på knappen för att väcka den. Den visar då antalet koppar den är inställd på att mala.
Ett tryck till inom 2 sekunder ökar antalet koppar med +1.
2 sekunder efter senaste trycket går den in i väntläge.
Ett dubbeltryck i väntläget så startar den kaffekvarnen. Om man inte dubbelklickar inom 2 sekunder så somnar den igen.

Man kan ställa in malning av 2-9 koppar. En LED tänd motsvarar alltså 2 koppar. Två tända LEDar motsvarar 3 koppar osv. Vi brygger nämligen aldrig en kopp. Däremot 2 eller fler.

Det färdiga resultatet,
IMG_3355.JPG
Jag kan fixa en film om det finns intresse :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Timer till kaffekvarn

Inlägg av Virror »

Filmer är väl alltid av intresse? : D
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Timer till kaffekvarn

Inlägg av ecenier »

En kort film som visar funktionen.


Teoretisk batterilivslängd är drygt 2 år på ett CR2032-batteri.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Timer till kaffekvarn

Inlägg av ecenier »

En film till som visar hur den ser ut efter lite småjusteringar.
Skriv svar