The Final Countdown

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

The Final Countdown

Inlägg av Marta »

The Final Countdown blir mitt absolut sista elektronikprojekt. En enkel nedräkningstimer.
Jag kommer behöva hjälp att realisera hårdvaran. Denna kommer att bestå av två delar.

Första delen hoppas jag skall vara någorlunda problemfri att få hjälp med. En elektronikenhet med en PIC16F1???, 4 eller 6 muxkopplade LED-displayer, ett par ingångar med tryckknappar, en reläutgång med seriekonding som måste pulsas snabbt för att reläet skall dra. Detta för att minimera risken för felaktigt tillslag. Givetvis strömförsörjning med kraftigt backupbtteri och ingång för ok nätmatning.

Kortet blir en bagatell att cadda dubbelsidigt fabrikstillverkat. Sätt det öppet på en träskiva och batteriet (Pb) bakom denna. Låda är en risk om batteriet gasar. En liten CTEK som laddar och linjärreglering till 5V. AC-relä för att känna av om elnät finns. Utgången två grova polskruvar. Enklare kan det knappast bli.
Dock är ett noggrant bygge av största vikt så ingen nybörjare. Felfunktion är ett alterntiv som inte finns.

Andra delen blir jag nog tvingad göra själv efter bästa förmåga. Svårt i mitt eländiga tillstånd.

Programmeringen gör jag själv. Med 4 displayer kan den börja räkna timmar. När c:a 4 dygn återstår växlar den till timmar/minuter. Sedan minuter/sekunder. Sista minuten sekunder och tiondelar. På noll drar reläet och.... M.O.S.

TZ kommer att bli under våren 2018. Gott om tid att bygga.

Är här någon som kan tänka sig vara behjälplig med detta bygge?
PM eller mail.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: The Final Countdown

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det gläder mig att du ser en tid framöver, karenstid för tankar är viktigt!
Så gillar jag att man utesluta tredje, eller annan person! Jag antar att uttrycket "bultad" involverar någon annan som vill färdas till annat ställe!
Vi är nog fler som skulle må bra av att "leka" med en nedräkningsklocka, kanske mer temporärt och inte så giltigt som den till den 5 april aderton.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: The Final Countdown

Inlägg av Marta »

Projektet kommer att realiseras, med eller utan hjälp. Skall jag göra det själv är alternativet en labbplatta. Mycket mera riskbenäget. En liten tråd kan vrida sig och kortsluta. Blybatterier är klart obra utan riktig säkring som jag kanske inte klarar i mitt eländiga skick. Reläet kan dra så händelsen sker oplanerat. Hur som helst blir det inte bättre.

Chansen finns att det sker ett mirakel innan TZ. Då avbryts räkningen givetvis. Om ingen störning utlöst händelsen i förtid.

Självklart betalar jag för bygget. Du kommer att bli nöjd. Skynda skicka PM/mail innan någon annan hinner före. Jag väljer fritt vem det blir om Ni blir många om budet.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: The Final Countdown

Inlägg av überfuzz »

Off topic, jag förstår av ditt inlägg att du mår dåligt, vidare ger rubriken rätt dystra vibbar. Hur är det fatt?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: The Final Countdown

Inlägg av ensten »

Ja, lät ju inge vidare det där ... :cry:

Edit> Läst den andra tråden och förstår nu vad det handlar om.
Senast redigerad av ensten 7 november 2017, 15:21:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: The Final Countdown

Inlägg av Marta »

Intressrad av att bygga? Givetvis ordnar jag schma och kanske även layout i ett vektoriserat ritprogram. Orkar inte KiCAD i detta skick. Allt är väldigt enkelt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: The Final Countdown

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tycker det ska var lite effekter också. En rktig Armageddondisplej och ett tydligt och väldigt ödesmättat ljud när räknaren räknar ner. Den här fantastiska videon av den ukrainska supergruppen Okean Elzi ger bra uppslag, till en sådan displej.

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: The Final Countdown

Inlägg av GeekJoan »

Om det här är vad det verkar vara så vill jag inte ha denna tråd i en öppen del av forumet. Helst vill jag inte ha den alls. Jag kan kanske inte påverka dina beslut och jag kan ha fel i "användningsområdet", men det här känns lite olustigt med take på din andra tråd.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: The Final Countdown

Inlägg av FormerMazda »

Är det ens lagligt att hjälpa till i detta bygget är min tanke.

Marta, ditt största handikapp nu är ditt trötta psyke. Du är precis så hindrad av din kropp som du väljer. Tyvärr är det så krasst.
Självklart säger jag inte att det är lätt nånting av det som händer dig, har nyligen förlorat en farbror som fick benen amputerade. Han blev så deprimerad att han blev sjuk av det.
Samtidigt har jag varit på föredrag av en kille med stumpar till armar och ben, han valde att inte vara handikappad, bara utmanad.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: The Final Countdown

Inlägg av lillahuset »

Skärp er nu!
FormerMazda: Varför skulle det vara olagligt?
GeekJoan: Vad är problemet med den här tråden i en öppen del av forumet? Flytta den till övrigt i sånt fall.

Jag har läst inläggen i Martas andra tråd och lider med henne, delvis för det hon har råkat ut för, delvis och ännu mer för de "käcka" tillrop medlemmar här har presterat. Jag tycker det är snudd på oanständigt även om det förmodligen är väl menat.
Jag tycker man ska respektera att hon tycker att tillvaron är skit och att hon kanske inte vill vara med längre. Men nej, folk blir panikslagna och kommer med en massa hurtiga exempel på att människor har drabbats av både det ena och det andra och lever så bra liv ändå. Döden är för de flesta svenskar både skräckinjagande och tabubelagd. Nejdå, här har vi det så bra, alla bara njuter av livet och vill aldrig dö. Livet har ju sååååå mycket att erbjuda.

Jag vill absolut inte jämföra min situation med Martas men jag tror att jag åtminstone kan, någorlunda, leva mig in i hur hon har det.
För ungefär tio år sedan sedan märkte jag att det var något fel med mina benmuskler. För ungefär sex år sedan fick jag diagnosen "inklusionskroppsmyosit". När jag då sökte på den diagnosen på nätet fick jag exakt en träff. Det var någon sorts "avvikelserapport" från något landsting i Norrland i samband med sjuksköterskestrejken. Nu får man betydligt fler träffar. Enkelt uttryckt är det en muskelsjukdom som är så ovanlig att nästan ingen inom vården känner till den. I Sverige drabbas 10-20 personer årligen. Det finns inte heller något botemedel. Ett sluttande plan mot kollistatus. Inget hopp om bättring. Punkt!

Så vad göra? Inte mycket mer än att försöka leva så anständigt som man kan, så länge som man ids. Efter det tycker jag Martas lösning är helt rimlig. Har man som både hon och jag levt i sextio år kan det kanske vara dags att "checka ut". Själv har jag aldrig haft någon lust att ta livet av mig men inte heller varit minsta rädd att dö. Det kommer med största sannolikhet att bli som före september 1957. Med tanke på hur många människor som har dött kan det knappast vara så farligt. Största nackdelen är väl att man (troligen) förlorar möjligheten att jävlas med de som förtjänar att jävlas med.

Hoppas ni inte har tagit alltför mycket anstöt av det här, det var inte alls menat att chocka er utan bara en rationell redogörelse för hur jag ser på saken. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: The Final Countdown

Inlägg av SeniorLemuren »

En mycket bra analys av situationen. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: The Final Countdown

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag grävde fram Fritiof Nilsson Piratens gravsten och jag plockade fram nedräknaren i videon ovan. Piratens gravsten sade på ett skämtsamt sätt allt om honom själv; det var han som valde texten, ju.

Vad gäller musikvideon där räknaren med sitt ödesmättade dunk är rätt passande.
Jag tror många av oss respekterar både livet såväl som döden, men hur den respekten ser ut kan variera väldigt mycket. Man kan visst ha ett lättsamt förhållande, kanske till och med, med humor och ironi. Om man har sina dagar räknade kan man ju framleva dem i stor mörk dysterhet, eller göra dem bekväma att leva utan att känna sorg och ensamhet.

Om nu, vilket kanske gäller för många, Marta har haft EF som sitt andra hem, är det förklarligt och självklart att det är här hon ska hämta sina krafter och hjälp i sin svåra situation. Att hon ber om hjälp att bygga en räknare för den tid Marta planerat ha kvar, eller om det är en räknare till Jehova Vittnes beräkande domedag, spelar ju ingen roll alls.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: The Final Countdown

Inlägg av FormerMazda »

Ingen kan hitta på nåt annat användningsområde för räknaren än vad den är till för.
Jag förstår att du Marta vill kunna kontrollera åtminstone det då du tappar kontrollen över så mycket annat.

Jag kan dock ändå bara försöka uppmuntra eller ge perspektiv på situationen. Sitter i detta nu med palliativ vård av min dotter på knappa 5 månader, en sådan sak ger en perspektiv. Jag ska aldrig mer gnälla på en egen åkomma även om feber gjort att man kännt sig dödssjuk innan.
Vad jag menar är atr detta är det värsta som hänt dig, hittills . Men man kan överleva mycket värre saker.

Den lagliga aspekten är bara en tanke jag får, det finns enkla tydliga bevis här för vad den är till för, bara så ingen hamnar i knipa för att ha gjort en gärning i god tro typ.
Googlade lite, men hittar inget klart svar. En del har dömts, en del har friats. Var försiktiga bara, det måste man väl ändå få säga till sina forumsvänner utan att nån ska ryta åt en? Likväl som man måste väl få försöka ge Marta några ord som kanske ger nån ljusning?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: The Final Countdown

Inlägg av Marta »

Den del jag vill ha hjälp med är ett enkelt kopplingsur som drar ett hyfsat kraftigt relä som klarar 12V ohc några tiotal ampere. Finns inget som helst farligt i detta. Teoretiskt kan vilken timer som helst göra all mellan att tända en liten LED och blåsa av en nukleär bomb. Då skulle det vara olagligt att t.ex. köpa en CD4060 åt någon. Fast det kanske behövs ett par motstånd och en konding innan den betraktas som farlig...

Då säger vi att den skall nvändas till att bränna av en ståltråd som håller nere locket på en låda. I denna finns en påskhare på en fjäder som skall hoppa upp på påskdagens morgon.
Fast den kan ju också få en vikt att falla som rycker spärren till något som... Tanken är fri, än så länge.

Hur som helst. Behöver hjälp att bygga en snygg timer. Måste ju se prydligt ut på påskmiddgen där haren plötsligt skuttar fram bakom soffan i hörnan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: The Final Countdown

Inlägg av Glenn »

Jag tror inte det är olagligheten som oroar geekjoan, utan snarare den dagen då det blir kvällstidningsrubriker av det, ni kan nog själva klura ut hur dom skulle blåsa upp det utan att jag ger osmakliga exempel..
Skriv svar