The Final Countdown

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: The Final Countdown

Inlägg av tompa74 »

Ser man nu helt rationellt /opersonligt på det här, vad säger det om forumet?
Det är väl knappast en ventil för någon som vill avsluta sitt liv, hade man bett om hjälp för att bygga en timer utan en så underbyggd mening av vad den skall vara till för, så visst.

Vad var och en beslutar om sitt liv är upp till en själv, det kan endast vara en själv som tar det slutgiltiga beslutet anser jag, sedan finns det naturligtvis olyckliga omständigheter där
vett och sans inte funnits på plats när någon beslutat att avsluta sitt liv, var gränsen går där är även det ibland omöjligt att avgöra.

Jag tänker inte vara med och stödja en tämligen personligt okänd människas önskan om att avsluta sitt liv, i princip gör alla det som är medlemmar på EF som situationen är nu tycker jag.
Det är ett STORT beslut att stödja för någon annan och dess anhöriga, jag säger inte att jag är emot dödshjälp, däremot säger jag att det är inte sådant som skall
avhandlas på ett forum som EF, varken direkt eller indirekt.

Jag säger även att jag tror att jag skulle under rätt omständigheter stödja någon som önskar avsluta sitt liv.
Jag hoppas innerligt att jag ALDRIG skall behöva ta ställning till något sådant dock.

Marta:
Jag lider verkligen med dig och har mått dåligt ända sedan jag läst vad som hänt dig, jag vet inte vad jag skulle göra om det skulle hända mig och jag klandrar dig verkligen
inte för dina funderingar och handlingar. Jag önskar dig dock att du hittar ett ljus istället för det mörker du ser omkring dig nu, jag har inga glada tillrop eller fantastiska berättelser om
andra människor för det här handlar om dig och enbart dig, du vet redan att det finns folk utan både armar och ben och allt vad det nu är som har en kämpaanda och vilja att fortsätta livet no matter what,
men det handlar fortfarande inte om just dig för du är en annan person, skulle du bli en av dem som väljer livet så skulle ingen bli mer imponerad än mig och jag skulle gärna dela din resa om du skulle välja att
berätta den, jag kommer ändå följa den oavsett vad du väljer, om du som sagt väljer att berätta den men det vore såklart trevligare om du valde att vara kvar ett bra tag till.
Var går dina funderingar kring det jag skrivit? Det är det enda som betyder något i frågan.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: The Final Countdown

Inlägg av Marta »

Nu är diskussionen riktigt off-topic. Jag är nu bara intresserad av hjälp med ett simpelt bygge som jag dessvärre inte klarar själv för att jag är handikappad.

Veroboard och ett par displaymoduler som är byggda för mux gör det till ett snabbt bygge för någon med två händer. Hen klarar det säkert på ett veckoslut. Har dessvärre ingen möjlighet få upp schema och förslag på utförande just nu. Det kommer snarst möjligt. blir nog lite skakigare än vanligt. Får sätta fast papperet med tape på bordet så skall det nog bli någorlunda.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: The Final Countdown

Inlägg av swesysmgr »

lillahuset skrev:Varför skulle det vara olagligt?
Jag är övertygad om att det är olagligt men du får fråga en jurist för att få ett säkert svar.

Om Stephen Hawking beslutat sig för att göra exit i förtid p.g.a. fysiskt handikapp då hade det varit en stor förlust för övriga mänskligheten.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2359
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: The Final Countdown

Inlägg av ajje »

Jag är ganska så övertygad om att det är lagligt.

Det är inte olagligt att hjälpa någon att ta livet av sig så länge personen i fråga utför handlingen själv.
En läkare kan till exempel skriva ut en dödlig dos medicin utan straffrättsliga problem, det strider dock mot socialstyrelsens regler och kan medföra indragning av legitimationen, men brottsligt är det inte.

Den som kan tänka sig att hjälpa Marta med detta bygge ansvarar inte för vad hon tänker använda det till, oavsett vad man kan läsa mellan raderna i den här och den andra tråden.
Skriv svar