Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag virat alla röda trådar (Vdd).

Nästa steg blir att vira alla blåa trådar (Gnd).

Först därefter koncentrerar jag mig på alla signaler.

MVH/Roger
PS
Jag är faktiskt väldigt förvånad över hur bra det går, jag har t.ex inte en enda gång riktat virpistolen mot mig för att se vart det löjligt klena hålet är som jag skall stoppa virtråden i, funkat perfekt varje gång, är väl som gjord för att vira :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag dragit alla ledningar som skall gå till jord, allt blått är således förbundet med jord medans allt rött är förbundet med Vdd, gult hanterar bara inkommande spänning till regulator (7805).

Nu har jag bara svart (dvs signal) kvar.

MVH/Roger
PS
Jag råkade dra LED-jord ovanifrån (sett ur etikettsynvinkel), lite retligt för man vill ju att jord skall smygas in underifrån men så blev det alltså inte :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag virat på.

Eftersom all matning är virad så har jag börjat med signalerna (svart).

Har kommit så långt att jag bara har BCD+segmentsignaler kvar.

Orkar dock inte mer ikväll.

Bifogar ett par bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Måste vara en skön träning för psyket att hålla sig slikt koncentrerad. Vira på bara ;-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Lasp :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu klar med min virning :)

Återstår obligatorisk felsökning.

Jag kommer dock rotera projekten lite dvs mitt rörslutsteg skall felsökas härnäst (tre projekt som är färdiga för felsökning nu).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu felsökt min virning.

Hittade två fel där det ena inte var så stort men det andra hade gjort så att i praktiken inget hade funkat (ingen klock-puls till vippan), det obetydliga felet handlade om att jag glömt vira in filter-kondingarna som används om man vill nyttja riktig rotsationsenkoder, rätt idiotiskt egentligen att bygga in en extra felmöjlighet ty funktionen behövs inte i mitt fall.

Jag bifogar ett par bilder på hur primitivt men roligt jag jobbar :D

MVH/Roger
PS
Först markerar jag förbindelserna med ett snett streck som lutar säg 60 grader, sen när jag checkar allting så ritar jag ett nytt streck över det gamla som typ lutar 120 grader och får då ett kryss för att den förbindelsen är okej, för övrigt har jag nyttjat pipande diodtest rätt flitigt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag monterat den 10-poliga plinten och Reset-knappen.

Plinten monterade jag genom att dra solid kabel från vir-stiftlisten, ingen större ide' att vira i ena ändan, liksom.

Sen borrade jag ett hål och monterade en standard återfjädrande tryckknapp för Reset.

I morgon ska jag bygga de analoga delarna på två komponentadaptrar (DIL16).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag monterat en lyt över inkommande matning som blir tacksam för krokodilklämmorna från agget när jag testar, rätt bra att ha annars ändå.

Eftersom jag hoppas kunna montera denna utan lödkolv på min lindningsmaskin så siktar jag på att RK05 blir bra att najja ihop med lyt-benen.

Jag har testat att 5V (Vdd) ut fås vid 12V matning, gissar lite slarvigt att 7805 tål 24V för det är vad jag enklast får ut från min motorstyrning.

De båda svindyra (typ 30 spänn/st från ELFA) DIL16 komponentadatrarna är bestyckade med alla diskreta analoga komponenter.

Nästa steg blir att trycka dit IC-1 (HC74) och IC0 (4093) samt börja med att nyttja rotationsenkodern från Bourn's tänkte jag för det blir minst antal ingångar som behöver fungera samtidigt som jag börjar med verifiering av IC0's utgångar, steget efter det är min hemmabyggda rotationsenkoder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort en video på hur upp/ner-pulserna distinkt genereras var för sig och inte samtidigt, jag vrider alltså fram och tillbaks på det tillfälliga stimulit (rotationsenkoder från Bourns) och inte någon gång får man pulser på CU/CD samtidigt.



MVH/Roger
PS
I morgon ska jag trycka i kretsar för LSB, börjar med en siffra åt gången och skulle bli mycket glad om det funkade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu monterat alla kretsar.

Blev nästan bra direkt, jag lyckades dock böja ett par ben på IC när jag tryckte i det men när jag korrigerade det så blev det att funka helt klanderfritt efter typ 100-talet virningar, kan Ni fatta :)

Här en video på hur bra det fungerar:

Nu ska jag bara byta till min riktiga encoder som ju dessutom behöver ett par LED-matningar men jag har verifierat att dom finns som dom ska dvs montage av läsgafflarna skall inte innebära några problem.

Nu ska jag bara lura på hur stor jag vill att min KCE skall vara, en hel del av storleken kan jag inte göra nåt åt men den där sista biten är intressant också för jag vill inte att kortet skall "fladdra" för mycket när det är på plats.

Ett relativt stort problem märker jag dock nu, regulatorn (7805) blir varm redan på 8V in, räknar man dock på maxström hos de fina LED-dispalayerna jag så tacksamt fått av Lasp (tack Lasp!) så hamnar man med 330Ohm förkopplingsmotstånd på runt 10mA/segment men nu är det så att om alla segment är tända (modell en 8:a) och dessutom på alla positioner så drar arrangemanget hela 280mA.

Jag hade tänkt försörja 7805 med 24V för det är det jag har enklast tillgång till, (24-5)*0,28=5,3W.

En "naken" TO220 tål typiskt 2W, så jag kommer behöva kylfläns om jag inte alternativt går över till typ 1k (som jag dock inte har som motståndsnät), 1k och 3mA är sedan inga problem, vet inte riktigt varför jag snöade in mig på 10mA :humm:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror faktiskt det blir enklare att köra en kylfläns på säg 30 K/W (och grov uppskattning om 150 grader) istället för att byta motståndsnät för jag är faktiskt rädd för att sabba sakerna som ju nu så fint fungerar.

Annars råkade jag se att jag faktiskt har 4st 1k DIL motståndsnät.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Magnus_K »

Ser ju ut att fungera kanon Roger! Väldigt bra gjort med tanke på dessa virningar :tumupp:

Angående den varma regulatorn. Sätt en personlig prägel på kylflänsen och gör den av ölburksaluminum :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack min vän :)

Fast jag har nu kikat i alla mina tre ELFA-kataloger, där den äldsta (2008) är absolut bäst.

Men när jag hittade nån fläns på runt 18K/W så ville jag kolla i senare katalog både för att jag älskar att sitta i soffan och bläddra i kataloger och för att få ett hum om den fortfarande fanns att få tag i.

Vad händer?

Jag hittar inte en enda kylfläns för att de nyare katalogerna fullständigt suger!

Ett tag tänkte jag att jag skulle skriva till ELFA och klaga (samt berömma dom för det faktum att dom faktiskt ändå trycker upp kataloger) för jag börjar få lite kött på benen vad beträffar "ELFA-idiotier" men jag vet att sånt bara skulle ge mig ångest, samtidigt som dom egentligen borde höra min sakliga kritik.

MVH/Roger
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Janson1 »

Häftigt att du gör detta för hand dessutom med virning och lyckas! Grattis. Detta ser jag som ett Arduinojobb, har du funderat i dom banorna? Jag ser att du använd ett sånt kort som bas till nåt annat med egen krets...
Skriv svar