Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Fick precis testat DIR+U/D och det funkar kanon!

Drog bara mina utgångar från givaren/gafflarna direkt till en D-vippa där jag sedan mätte på dels Q, dels på förlängd CLK och jag fick klockrena svar i responsen, DIR skiftar alltså snällt 1/0 beroende på riktning och den hasardar inte dvs det är stabilt, CLK tuggar sedan på med en negativ puls under tiden för då "hacket" glider över läsgafflarna.

DIR+U/D: optionen tycks jag således ha koll på (inte utan prototypens ursprungliga tips, dock).

Nu är frågan vad jag vill implementera i min CPLD.

Mitt KOS-projekt nyttjar för närvarande kommersiella rotationsenkodrar och U/D-pulser, jag gillar det.

Men frågan är om min CPLD skall ha U/D eller DIR+CLK eller kanske båda?

Jag skulle faktiskt föredra DIR+CLK för sådana räknare har jag redan caddat för min CPU.

Nu finns det kretsar för bådeoch så ur den synvinkeln är det inte så noga men min CPLD skulle lika gärna kunna vara insnöad på endast ena modellen, bara välja egentligen men ärligt, DIR+CLK är den mest logiska (har jag surt fått lära mig :) ).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 5 december 2017, 21:52:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Jag ser inga avkopplingskondensatorer. Hoppas du har jordplan och spänninsplan.
Intressant kommentar.

Dock är grejen att det inte går att placera ut några avkopplingskondensatorer av den enkla anledning att denna adapter är tänkt att kunna användas för flera olika kretsar och då vet man inte vilka ben som gör vad, så att säga.

Planen i min gratisversion av Eagle är bara två, ett på ovansidan och ett på undersidan, jordplan kan man fixa men det är ärligt lite B för det är inget enskilt plan utan fyller bara ut resten, så att säga (som man dock kan göra från båda sidorna).

Så nåt jordplan har jag tyvärr inte.

Sen ångrar jag lite att jag autoroutade kortet men jag orkade inte routa manuellt just då.

MVH/Roger
PS
EDIT: Ändrade stavfel, bara.
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 december 2017, 23:03:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

En avkopplingskondensator 3~4cm från en snabb logikkrets med 0,2mm (?) ledare gör nog varken till eller från. Du får en loop på ≈ 7cm och det är mycket mycket mycket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att jag faktiskt kommer vira det här projektet, det får bli lite stort men kretsar har jag ju :D

Jag tar med mig lärdomarna från hur man nyttjar en rotationsenkoder till mitt KLD-projekt (Knoppson LED Device mha CPLD) och kommer uppdatera det färdiga programmet med DIR och RST, Up/Down skippar jag (det räcker ju att ha en variant samtidigt som jag rent obstinat fick lärt mig av prototypen att DIR+CLK är mest kompakt vad gäller kapslar).

Jag kommer dock först testa en riktig rotationsenkoder som jag kommer köpa i veckan.

Sen kommer jag skala 4 olika längder av virtråd a' 100st, det blir lite svettigt :)

MVH/Roger
PS
Bifogar bild på KLD-projektet, XCR3128XL CPLD i mitten, fyra motståndsnät (DIL16) närmast till vänster och sen en DIL40 som hanterar fyra stycken 7-segments LED. Det intressanta är att jag behöver inte cadda om kortet för att addera två signaler (DIR+RST) eftersom jag har reserverat ett gäng testpunkter (TP) på kortet, man drar alltså antingen direkt till CPLD-TP eller så dra man till plint/hylslist och en tåt emellan plint-TP och CPLD-TP.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Rotationsenkodern är nu beställd: 35-491-55

Jag kommer inte riktigt köra igång det här projektet förrän jag fått testat en riktig rotsationsenkoder.

Annars är alla vir-socklar plockade så det är bara att börja placera och fixera med 100nF avkoppling på varje krets vilket jag naturligtvis gör innan virning.

Sen tror jag det räcker med att kapa till och skala 200 virtrådar för man kan göra uppskattningen 17kretsar*~16pin/"2pin/kabel"=136 kablar.

Jag kommer satsa på 200st och då bara med en enda längd (5cm isolering dvs 10cm långa EXKLUSIVE skalarens "vik och håll-emot-längd" som jag kallar CUT så om CUT är 1cm så behöver den oskalade kabeln vara 12cm).

CUT måste finnas för annars kan inte kabeln skalas ordentligt med mitt skalverktyg (den röda på bild), det gäller ju liksom att ha en liten stump att hålla i när man gör skalningen.

Först kommer jag alltså placera ut alla socklar på ett EU-kort modell öar, sen kommer jag fixera deras diagonaler/matningar med tenn och därefter löder jag även in avkopplingskondingar modell små keramiska 100nF från Murata.

Jag tar detta steget före skapandet av 200 virtrådar.

Kretsarna kommer att kopplas tämligen nära varandra så jag räknar med att 5cm virtrådslängd räcker MEN om det inte gör det har jag gamla rester kvar från mitt tidigare CPU-bygge så den biten löser sig.

Jag har en plan :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 december 2017, 22:57:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Bara så att Ni ser att jag inte bara snackar...

Kastade om min plan lite (för jag kände för nåt "hjärndött" :) ) och kapade 100 virtrådar, orkar inte mer ikväll.

I morgon hoppas jag orka 100 till och kanske, om jag får flyt på det, så orkar jag skala alla trådarna också.

Minsta ansträngningen i morgon blir ändå att kapa 100 virtrådar till.

Sen räknar jag med att jag också kommer igång med att sätta dit virsocklarna på kortet (och kanske skjuter på skalningen).

Känner mig taggad nu när virtrådskapningen är på gång OCH att jag riktigt har bestämt mig för att vira :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag kapat färdigt, totalt 200 virtrådar blev det.

Jag tycker det är skönt att det här rätt träliga jobbet är över men jag vet att skalning inte heller är nån lek och till skillnad från kapningen måste den göras dubbelt så många gånger dvs hela 400ggr!

Men jag gläds över mina 200 virtrådar med optimal längd och tror faktiskt jag kommer satsa på att placera ut socklarna i morgon istället för skalningen känns så tråkig, samtidigt lägger jag då alla mina virtrådar i en Samla-låda [IKEA].

Ska bli kul att placera ut socklarna och få ett hum om hur det kommer att bli rent storleksmässigt och mekaniskt, tror t.ex att jag kommer borra ett hål i veroboard (öar) för RST-knappen, bara försänka den i PCB liksom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Klippte du dem en och en, eller hade du en pappbit, 12 cm bred och lindade tråden runt och klippte upp längs pappbitens kanter?? :wink:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av rvl »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Klippte du dem en och en, eller hade du en pappbit, 12 cm bred och lindade tråden runt och klippte upp längs pappbitens kanter?? :wink:
Jag klippte dom en och en, inte lika smart som du :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

En sån skulle man ha haft men soundbrigade's ide' är ju så enkel och briljant på samma gång så att man blir förbannad på sig själv hur korkad man är? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För trettio år sedan hade jag köpt färdigkapad/skalad virtråd. Då var det andra tider och eftersom det virades mycket var socklar och tråd skapligt billigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Tråd hade jag sedan förut (typ 100m svart, "löneförmån" från mitt jobb), men jag köpte även nyligen nåt kilo billig och bra virtråd från detta emanenta forum också, så virtråd har jag.

Socklar har jag också fått tag i billigt från EF men dom flesta fick jag asbilligt köpa av Tema då jag "lurade" honom att sälja mig hela hans lager, jag fick socklar till ett värde om över 10000 för typ 1000, så socklar har jag.

Socklar har jag även både fått och fått köpa billigt av några trevliga killar här på EF.

I paketet hos Tema ingick även diverse viretiketter vilket kompletterade de få jag hade väldigt bra.

En annan löneförmån från jobbet var typ 500 viretiketter (skulle gissa att företagets lager var på 10000 viretiketter av detta slag) av en snillrik modell dvs 14/16-kombi dvs 14P på ena sidan och 16P på andra sidan.

Förrådet av virgrejer är således komplett.

Ikväll känner jag mest för att placera ut och fixera alla socklar, skalning skjuter jag nog på.

MVH/Roger
PS
ELFA snittar ungefär hutlösa 40 spänn per sockel, tyvärr har jag varit tvungen att komplettera nån enstaka DIL-storlek från dom.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag äger nu en riktig rotationsenkoder enligt ovan.

Men jag säger då det att Bourns är nog det sämsta märket på marknaden för:
1) Rotationsenkodern är helt i plast (förutom mutter plus taggbricka)
2) Axeln är fjantiga 6,3mm dvs det är onödigt svårt med ratt
3) Detenten/hacken känns mycket plastiga dvs är varken roligt eller hållbart i längden

Vilken jävla skit, säger jag bara!

MVH/Roger
PS
Kommer ihåg när jag för några år sedan köpte en dyr stereo-pot till mina förstegsbyggen, den var för det första på fjantiga 6,3mm som axel men vad som var värre, förutom att den även knirrade, var att vridmotståndet var noll, suck vilket skitmärke!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag testade nu min nya rotationsenkoder från Bourns utan att den kommer att användas i detta projektet.

Den funkade bra, helt klockren respons.

CW/CCW omkastade igen dock :)

Video:

MVH/Roger
PS
Rotationsenkodern från Bourns fungerar tydligen bra men den är så fruktansvärt plastig (och jag hatar 6,3mm axel) så jag vill leta efter en annan typ inför mitt bygge av ett CRT-oscilloskop (KOS), relativt billig är den dock.
Skriv svar