Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
basshead
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 april 2006, 16:21:14
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av basshead »

Hej Roger.

Det som jag kan bidra är med kunskaper från div optiska/induktiva pickuper och läsgafflar från fordonssidan.
Där är det uteslutande pulser som ligger ur fas ifall man använder sig av 2 olika pulståg. Oftast har man 2 för att identifiera vart övre dödläget är i cykeln på 720*.

När jag tittar på din post #1 så ser det ut som båda dina pulser ligger i fas. Ifall du måste ha dom i fas så blir det mycket svårare att identifiera vilket som kommer först i tid. Dvs vilket håll det roterar. CW eller CCW.
Man kan utläsa position även med signaler i fas pga stigande och fallande flank ser olika ut. Men det kräver en signalbehandling som är väldigt snabb.

Har du inte möjlighet att förskjuta ena gaffeln lite? Då slipper du rotera/förskjuta själva signalkällan.

Förstod jag dig rätt?

Mvh. Kim.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

basshead skrev:Hej Roger.

Det som jag kan bidra är med kunskaper från div optiska/induktiva pickuper och läsgafflar från fordonssidan.
Där är det uteslutande pulser som ligger ur fas ifall man använder sig av 2 olika pulståg. Oftast har man 2 för att identifiera vart övre dödläget är i cykeln på 720*.

När jag tittar på din post #1 så ser det ut som båda dina pulser ligger i fas. Ifall du måste ha dom i fas så blir det mycket svårare att identifiera vilket som kommer först i tid. Dvs vilket håll det roterar. CW eller CCW.
Man kan utläsa position även med signaler i fas pga stigande och fallande flank ser olika ut. Men det kräver en signalbehandling som är väldigt snabb.

Har du inte möjlighet att förskjuta ena gaffeln lite? Då slipper du rotera/förskjuta själva signalkällan.

Förstod jag dig rätt?

Mvh. Kim.
Hej basshead!

Det här var ett mycket intressant inlägg, tack!

Dock är det så avancerat att jag inte riktigt förstår.

Post #1 kan du dock glömma, jag har testbyggt den och det fungerar inte.

Men om du tittar på mitt senaste schema så tror jag att det kan fungera, observera att jag bara tror det och att jag behöver testbygga den för att veta.

Vad säger du om den?
Har du inte möjlighet att förskjuta ena gaffeln lite? Då slipper du rotera/förskjuta själva signalkällan.
Den här kommentaren är intressant också men vad menar du och varför skulle det göra skillnad?

Ärligt, jag är väldigt dålig på elektronik men jag kämpar på :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Din sista ritning begriper jag inte.

Om du titta på pulståget i hörnet.
Den undre är klockningen och räknaren reagerar bara på positiv flank.
Den undre styr om räknare ska räkna upp eller ner.

Om du läser från vänster till höger så är u/d hög när klockan gör en positiv flank och räknare tar ett steg ner.

Om du läser från höger till vänster så är U/d låg när klockan gör en positiv flank och räknare tar ett steg upp.

Protte
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen Protte, är det så enkelt alltså?

Den ena gaffel-signalen drar man alltså helt sonika till Clock :D

Ja, det var ju väldigt enkelt.

Jag har dock inte fattat riktigt än men jag anar vad du så tacksamt försöker berätta.

Gissar att jag behöver åka buss en stund för att fatta.

Tack i alla fall för din fina ritning :)

MVH/Roger
PS
Hur monterar jag gafflarna? Kan dom sitta så att dom kan belysas samtidigt, eller? Du behöver inte svara, jag kommer nog på det fast inte ikväll :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av rvl »

Ja nåt ska du ju få klura ut själv... Sen när "polletten triallar ner", så kan du jämföra funktionen med övriga hjälpsamma(?) inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

rogerk8 skrev:Fasen Protte, är det så enkelt alltså?

Den ena gaffel-signalen drar man alltså helt sonika till Clock :D

Ja, det var ju väldigt enkelt.

Jag har dock inte fattat riktigt än men jag anar vad du så tacksamt försöker berätta.

Gissar att jag behöver åka buss en stund för att fatta.

Tack i alla fall för din fina ritning :)

MVH/Roger
PS
Hur monterar jag gafflarna? Kan dom sitta så att dom kan belysas samtidigt, eller? Du behöver inte svara, jag kommer nog på det fast inte ikväll :)
Äntligen

Den här lösningen är inte idiotsäker man tappar lite när man vänder rotationen men om man gör en prescaler och har 10 hål i hålskivan så märks det inte.

Gafflarna monteras så att den ena lyser mitt i ett hål och den andra i kanten. Med 10 hål behöver det inte vara samma hål.
Räknar det åt fel håll byter man U/d och clock med varandra,
gafflarna har ju varsin LED.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Ja nåt ska du ju få klura ut själv... Sen när "polletten triallar ner", så kan du jämföra funktionen med övriga hjälpsamma(?) inlägg.
:D , hoppas du tar detta rätt för jag tycker verkligen om din kommentar!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Har du åkt lite buss nu?

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här ska jag bygga för att jag är en envis jävel :D

Ärligt, jag fick höra att det fanns vissa små problem med den klassiska lösningen medans jag bara inbillar mig att min lösning inte har dom problemen.

I vilket fall vill jag testa.

Först kommer jag testa med återfjädrande tryckströmställare där CU/CD förhoppningsvis genereras enbart utifrån sekvens dvs har man tryckt CW före CCW så ska CU genereras och har man tryckt CCW före CW så ska CD genereras, det kanske blir tvärtom men det är inte det viktiga, det viktiga är att inte både CU/CD genereras samtidigt.

Inom några dar tror jag mig sen ha ett par läsgafflar i min ägo, dessa ska jag sedan limma ihop antiparallellt och så ska jag klippa till en cirkulär bit av min 0,5mm kopparplåt som jag sedan kommer borra ett enda hål i som täcker båda läsgafflarna för jag tycker det känns riktigt.

Så nästa vecka kanske jag kan köra ett verkligt test.

Denna konstruktion lurar jag dock på om jag inte ska vira, synd bara att vira saker som jag sedan inte kommer ha användning för så kanske jag kör kopplingsdäck istället, fem kretsar får jag plats med.

Jag tycker faktiskt att virning är riktigt bra för enstaka permanenta installationer.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu provbyggt min krets, det funkade naturligtvis inte :D

Men jag har inte gett upp ty jag kan ha kopplat fel.

Visst liv fanns det dock i kopplingen, när man tryckte på ena knappen så fick man symmetrisk typ 100Hz fyrkant ut på ENDAST ena utgången, tryckte man sedan på andra knappen så blev det tvärtom.

Detta tyder på att det ändå kan fungera så i morgon kommer jag gå igenom kretsen ordentligt.

MVH/Roger
PS
Egentligen borde jag ha virat det här från början men virning är faktiskt pseudopermanenta grejer så det synd att slösa virsocklar på nåt man inte avser nyttja permanent, samtidigt är viretiketter klockrena.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu analyserat kretsen grundligt men jag hittar inga fel.

När jag trycker på ena "Direction-knappen" så får jag instabil fyrkant som efter en liten stund tom ger konstant hög signal, när jag sedan trycker på andra knappen så dödas fyrkanten och jag har noll volt ut för typ CU.

Håller jag på såhär så spelar dock endast ena CU/CD-utgången åt gången dvs signalerna beter sig egentligen riktigt, om det inte vore för fyrkantsgenereringen som alltså tom driver "kapacitivt" och dör efter en stund, mycket knepigt för det finns inga kondingar med i kretsen.

Men jag repeterar, CU spelar helt själv och utan att CD reagerar när man trycker i rätt sekvens om och om igen, den andra utgången spelar sedan på samma korrekta sätt om man trycker sekvensen åt andra hållet, ALDRIG spelar både CU/CD samtidigt.

Jag misstänker nu att jag borde haft kvar min reset-krets så kanske jag inför den innan jag kapitulerar helt och kör enligt prototypens tacksamma tips.

Jag begriper bara inte varför kretsen oscillerar med typ 50Hz.

MVH/Roger
PS
Det ÄR förresten 50Hz, jag ser det när jag triggar på Line och signalen står still (jfr stroboskop :) ).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får ingen ordning på min lösning.

En sak är dock säker, jag VILL ha upp/ner-pulser för jag tycker den typen av krets är mest logisk för HC192 har t.ex Carry/Borrow ut som jag tycker kretsen skall ha.

Dock verkar mitt gamla kopplingsdäck från typ sen jag var 14 ha gjort sitt, tåtarna ramlar ur och kretsarna sitter inte fast så jag kommer kassera detta kopplingsdäcket och bygga om kretsen på mitt nya Vellemann-däck som jag köpte för bara nåt år sedan.

Det blåa åker i soptippen i morgon, men först ska jag använda kopplingen som "mall" och klona den till det nya kopplingsdäcket.

Jag ger mig nämligen inte, jag ska ha upp/ner-pulser!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag på att jag är en idiot :D

Den mest naturliga räknaren är ju naturligtvis den som har en Up/Down-ingång och en Clock-ingång.

Jag kom på det för jag har själv caddat ihop sådana iom mitt CPU-projekt mha en CPLD där jag i princip byggde allt mha NAND-grindar inklusivet t.ex stackpekarregister med Up/Down och Clock.

Men nu plötsligt flera år senare vill jag inte lyssna när trevligt folk talar om saker för mig, nej jag ska minsam stoppa huvudet i sanden likt en struts som nån sa och köra mitt race.

Visst är det kul att försöka lösa saker på egna sätt men ibland måste man ju vakna lite.

Så jag har vaknat :)

Jag har alltså bestämt mig för att vira ihop detta kort så att det ändå kan nyttjas för permanent installation åtminstone prototypmässigt vilket är virnings stora styrka.

Jag kommer nyttja HC190 som är en Up/Down-dekadräknare med Clock-ingång och sen kommer jag sno prototypens ritning och hoppas det funkar med ett stort hål i skivan där båda läsgafflarna ser ljus samtidigt.

Dock kommer jag införa en HC14 för att dels generera en "signal-shaper" dels får man då positiv logik dvs när det lyser så har man hög nivå, så vill jag ha det även om det förmodligen inte behövs.

Sen kommer jag vira även de analoga komponenterna som i detta fallet är väldigt få men de är (i tur och ordning):
1) 100nF för-konding
2) 7805-TO220 pga att LED drar över 100mA som är max för käcka 78L05
3) 100nF filterkonding
4) 330R: CH1 LED-motstånd
5) 10k: CH1 Opto-motstånd
6) 330R: CH2 LED-motstånd
7) 10k: CH2 Opto-motstånd

Dessa kommer jag montera på en så kallad komponentadapter (har två kvar sedan CPU).

Nu ska jag bara planera layouten för det här och ta fram ett virbart schema.

Den kommer bli lite stor men det bjuder jag på :D

MVH/Roger
PS
Förlåt, prototypen.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av rvl »

Den verkar ha trillat ner nu. 8)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Roger har åkt buss.......

330 ohm i DIL kåpa har jag lovat, höll i plywooden med schemat till godislådan idag så den skickar jag i morgon.

Protte
Skriv svar