Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Roger gillar inte sådana apparater, har han fått oss att förstå. Men ändå .... det var ju intressat, förresten! :humm:
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6109
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Biker »

rogerk8 skrev:Precis :)

MVH/Roger
Du har glömt texten Knoppson i ritningen ovan
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är för att det inte är nån färdig "produkt", bara en testuppkoppling som dessutom inte fungerar kan jag nämna när jag nu testbyggt den :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Winke wanke wonke lite här nu, stopp your hästar einem kleinem stund ....

I din ursprungliga skiss har du ritat in optiska läsgaffalr men i din labkoppling har du vanliga tryckknappar. Skillnaden blir ju egentligen väldigt stor eftersom dina tryckknappar lär generera mängder av kontaktstudsar. Kommer din krets att ta hand om det?

Någon har nämnt något om färdiga rotationsgivare, vilka, vad jag fattar det som INTE behöver något extra.

http://howtomechatronics.com/tutorials/ ... e-arduino/

https://www.sparkfun.com/products/9117

Du får helt eneklt rita upp på ett rutat papper hur pulserna ser ut till din mockapojäng. Dessutom har du inte räknefunktionen med och jag ser inte hur du får till upp/och-nedräkning på ett enkelt sätt.
Normalt tar man signalerna från en encoder och lägger den ena till U/D-ingågen på en räknare och den andra på klockan (du ser i länen ovan hur det funkar). Nu får du ju ha en extra krets.
Labbkopplingen har återfjädrande tryckströmbrytare för att kunna emulera en KCE, det är sedan direkt felaktigt att kontaktstudsar skulle vara nåt problem i min koppling, SR-vippan tippas nämligen distinkt åt endera hållet och behåller sitt värde när man släpper (ty 11 in), det kan alltså studsa hur många gånger som helst men det enda S' t.ex kan göra är att sätta vippan, det andra tillståndet kan sedan bara nås via R' (och dess första "studs").

Jag har haft en tanke på rotationsencoder (som jag planerat klart i mitt KOS-projekt dvs mitt CRT-skåp) men jag gillar inte det mekaniska mecket med ett par trissor eller kugghjul, en KCE vore både roligare och bättre.

Fast kan verkligen inte mitt ursprungliga tänk fungera?

rvl pratar om att det behövs nåt minne (men en vippa ÄR ett minne) och visst, den gaffeln som får ljus den måste kommas ihåg så att nästa gaffels ljus blir indikationen på riktningen och då kan det antingen hända att samma gaffel får ljus igen (CCW) eller så får andra gaffeln ljus (CW).

Nej, jag ger inte upp det här med en cirkelskiva med ett enda hål i och två gafflar, känner att det borde gå att lösa.

MVH/Roger
PS
Jag kanske borde förklarat detta men jag ska ha denna upp/ner-räknare till min lindningsmaskin som jag iofs gjort klart i dagarna men den fungerar dåligt pga bristande kraft samtidigt som jag bestämt att jag vill kunna linda både framåt och bakåt.

Längst ner i den här bilden http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1349906 ser du hur jag har tänkt använda en rotationsencoder, på tacksamt tips från EF, principen med KCE tänker jag blir densamma.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:...(ritad i Paint förståss)...
:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat interfacedelen för min KCE och kallat den för KCI.

Jag tror denna är klockrent fungerandes därför har den fått ett projektnamn, nu behöver dock interfacesignalerna genereras och jag skall gnugga geniknölarna för att få till det på mitt vis ÄVEN om jag uppskattar väldigt mycket ditt förslag, rvl (mycket för att det kan bli där jag hamnar).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Roger, sista bilden är precis som jag föreslog tidigare i veckan.
74HC192 har ju upp/ner och klockingång och får du bara att ena läsgaffeln är mitt i ett hål och den andra är precis i kanten så kommer din lindningsmaskin att fungera.

Ska jag skicka 74HC192, 4511 och displayer? Är hemma om en vecka.

Protte
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5771
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av rvl »

Nja, den typen har väl bara upp och ned självklockade utan separat klockingång?

Men ja, att montera gafflarna bredvid varandra och ha så pass stort hål att båda ser hålet samtidigt en liten del av varvet borde gå bra. Men visst ska det väl gå att få till det på Rogers vis också, men kanske behövs lite mera logik och vippor jämfört med vad nästan alla andra föreslår.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Har jag skrivit fel ur minnet är det 190-191 som har klockingång och upp/ner?
Och 192-193 som har en upp räknare och en ner.

Hur som jag har alla fyra typerna på lager Roger!

Protte

PS Roger, det är så mycket enklare om man använder rätt grejor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

prototypen skrev:Roger, sista bilden är precis som jag föreslog tidigare i veckan.
74HC192 har ju upp/ner och klockingång och får du bara att ena läsgaffeln är mitt i ett hål och den andra är precis i kanten så kommer din lindningsmaskin att fungera.

Ska jag skicka 74HC192, 4511 och displayer? Är hemma om en vecka.

Protte
Hej Protte!

HC192 (dekadräknare, obs) har bara en Upp-ingång och en Ned-ingång som båda reagerar på positiv flank, observera att den inte har nån klockingång för det behövs inte på den modellen.

Min tanke är sedan att läsgafflarna skall vara separerade så mycket att, kring hålet, så har endast en läsgaffel åt gången ljus, då borde man ha en distinkt skillnad mellan åt vilket håll skivan roterar dvs om A är täckt så kan B vara öppen och om sedan B är täckt så kan A vara öppen.

Det här ska gå, watch me :)

MVH/Roger
PS
Det är mycket likt det du säger här:
...får du bara att ena läsgaffeln är mitt i ett hål och den andra är precis i kanten så kommer din lindningsmaskin att fungera.
Men varför måste det vara som så med "mitt i ett hål" vs "precis i kanten"? Varför inte "mitt i ett hål" vs "blockerad"? Jag menar, "mitt i ett hål" då är det en distinkt nolla och "blockerad" då är det en distinkt etta och det är väl turordningen hos dom som bestämmer riktningen, eller?
Senast redigerad av Spisblinkaren 5 november 2017, 20:24:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

prototypen skrev:Har jag skrivit fel ur minnet är det 190-191 som har klockingång och upp/ner?
Och 192-193 som har en upp räknare och en ner.

Hur som jag har alla fyra typerna på lager Roger!

Protte

PS Roger, det är så mycket enklare om man använder rätt grejor.
Checkade precis i min käcka Toshiba databok över HC-MOS som jag olovandes köpte via farsans jobb typ 87, det är precis som du skriver. Tackar annars för implikationen att du kan fixa kretsarna åt mig men numera har jag rätt gott om 74-kretsar :) Jag har faktiskt allihop, det enda jag inte har är eventuella DIL14 motståndsnät (330 Ohm), det går annars att pressa i sju motstånd i en DIL-sockel också :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Nja, den typen har väl bara upp och ned självklockade utan separat klockingång?

Men ja, att montera gafflarna bredvid varandra och ha så pass stort hål att båda ser hålet samtidigt en liten del av varvet borde gå bra. Men visst ska det väl gå att få till det på Rogers vis också, men kanske behövs lite mera logik och vippor jämfört med vad nästan alla andra föreslår.
Intresserad fråga, varför ska dom se hålet samtidigt?

Är det inte rimligare med tvärtom dvs att dom skall se hålet vid olika tidpunkter?

Jag tycker att denna typen av elektromekanik är mycket svår att förstå.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Jag tycker att denna typen av elektromekanik är mycket svår att förstå.
Jo vi har noterat det och ser med spänning fram mot upplösningen.
Vissa här har nog tagit fram popcornen medans andra föredrar annat. :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

330 ohm DIL har jag, skickar tillsammans med schemat till godislådan.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad trevligt, tack ska du ha!

MVH/Roger
Skriv svar