Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Dom här gafflarna har jag tänkt köpa: https://www.elfa.se/sv/laesgaffel-mm-60 ... cache=true

Annars har jag tänkt ut ett nytt schema, bifogar detta.

Hoppas jag löst det, eller vad säger Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av tecno »

Har ITR-8403 http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... R8403.html

En femmas stycket + porto
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Jag kan lägga med 2 st läsgafflar med inbyggd förstärkare med hysteres och inbyggt pullup motstånd.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket snällt av dig Protte men jag har precis beställt av tecno.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Allt du ritat kan du skippa om du använder 74190 förutom läsgafflarna, typ..... Men nu har jag ju träffat dig........ Så du får väl hållas

Sedan kan du lägga läsgafflarnas lysdioder i serie med varandra, sparar lite ström och ett motstånd.....

Prutte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Ärligt talat (ta det här på rätt sätt) men jag börjar bli lite irriterad på hur folk här inne hela tiden talar om för mig hur jag borde göra istället för att hjälpa mig med det jag faktiskt frågar om dvs om min ide' funkar eller inte och om den inte funkar så uppskattas naturligtvis förslag till förändring/förbättring.

Jag fattar inte varför detta inte går fram till folk.

Tror Ni verkligen att jag designar saker för att bli sågad jäms med knäna av folk som vet bättre eller bli hänvisad till färdiga lösningar?

Jag byggde min allra första rörförstärkare modell Williamson genom att jag plankade det schemat men det är första och enda gången jag kommer göra det, jag kommer ta fram lösningar som fungerar oavsett om jag får hjälp eller inte OCH oavsett hur många onödiga komponenter som jag eventuellt använder.

Copycats finns det tillräckligt av!

Så det så :)

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tar det såfan på rätt sätt.

I princip ALLA försöker hjälpa dig, men man får fan gå på tå för om hjälpen inte är vad du anser vara hjälp så kommer dessa utfall.
Om någon säger att du har en komponent i onödan ÄR DET hjälp.

Det enda du egentligen vill höra är beröm och ryggdunk börjar jag inse.

Allt annat tar du som kritik.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Och din lösning fungerar inte annat än i vissa specialfall.
Varför har du så svårt att ta till dig väl beprövade lösningar? Är det någon form av "kan själv syndromet"?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Folk tycks alltid ha nåt "syndrom" i det här landet och visst jag kanske har "kan-själv-syndromet", so what?

Jag skulle dock hellre vilja kalla det för nyfikenhet och glädje med att försöka hitta egna vägar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Ärligt talat (ta det här på rätt sätt) men jag börjar bli lite irriterad på hur folk här inne hela tiden talar om för mig hur jag borde göra istället för att hjälpa mig med det jag faktiskt frågar om dvs om min ide' funkar eller inte och om den inte funkar så uppskattas naturligtvis förslag till förändring/förbättring.

Jag fattar inte varför detta inte går fram till folk.
Vi har nog förstått, men lägger just inte tid, ork och lust på att analysera en variant när det finns andra varianter som är så otroligt mycket enklare. Varför lägga energi på att analysera något som är för komplicerat.
rogerk8 skrev:Copycats finns det tillräckligt av!
Jag förstår att den där meningen var illa menad, eller du ville nog uttrycka dig nedlåtande över dem som läser datablad, applikationsrapporter, söker lösningar på nätet istället för att köpa dyrt från ELFA och elda upp sina surt förvärvade slantar på varianter som säkert hundratals hobbysietr redan skippat för att de var dåliga.
En kollega hade ett valspråk: EN GOD INGENJÖR ÄR EN LAT INGENJÖR. Att ständigt uppfinna hjulet på nytt är ju inget renderar ett nobelpris.
Du har din metod att lösa problem och konstruera saker och tycker kanske att vi är efterapare eller copycats för att vi väljer lösningar som är beprövade och fungerar. Vi kanske tycker du är besynnerlig som ger dig på lösningar som antingen inte fungerar, eller är tveksamma och kanske oftare, har en lösning som fungerar klockrent.

Det är ingen som (längre) dömer dig, men döm inte själv och var beredd att ställer man en fråga får man inte alltid det svar man ville ha från början.

Och i det här fallet, att använda komponenter som direkt löser ett problem är sunt konstruktionsarbete.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra inlägg där soundbrigade!
Man skulle komplettera med, innan du ställer en fråga på Sef, redogör gärna för vad du vill åstadkomma, och vilka resurser som finns.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Människan är av naturen lat, nu finns ju undantag, varför bestiga mount Everest om man inte fotvandrar dit.
Varför har vi integrerade kretsar, man kan ju gräva upp lite kisel själv och processa några transistorer och koppla ihop till NAND grindar, det går att göra ALLT med NAND grindar, även räknare.

Människan är en lite unik art då vi kan föra den samlade kunskapen vidare till nästa generation. Undantag finns.
Varför då inte använda lite av vad andra har uppfunnit/forskat fram.

När jag kommer hem ska jag lägga ut en bild med två kretskort som är kompatibla med varandra som visar att det lönar sig att använda rätt saker.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill be om ursäkt för min framfart igår, jag har ingen bra ursäkt.

Jag står dock för att jag personligen drivs av att åtminstone försöka komma på en fungerande lösning själv, jag tycker nämligen att det "forskningsarbetet" (som andra kallar "uppfinna hjulet på nytt") är mycket stimulerande och lärorikt, sen är det samtidigt som så att den lösningen inte behöver vara världens bästa vilket ger mig marginaler för att klura själv.

På den här stigen är jag dock ofta vilsen så jag kommer alltid uppskatta konstruktiv kritik.

Slutligen har soundbrigade rätt i det han säger men jag driver inget företag.

MVH/Roger
PS
Hoppas jag nu fått sista ordet i den här frågan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

prototypen skrev:Människan är av naturen lat, nu finns ju undantag, varför bestiga mount Everest om man inte fotvandrar dit.
Varför har vi integrerade kretsar, man kan ju gräva upp lite kisel själv och processa några transistorer och koppla ihop till NAND grindar, det går att göra ALLT med NAND grindar, även räknare.

Människan är en lite unik art då vi kan föra den samlade kunskapen vidare till nästa generation. Undantag finns.
Varför då inte använda lite av vad andra har uppfunnit/forskat fram.

När jag kommer hem ska jag lägga ut en bild med två kretskort som är kompatibla med varandra som visar att det lönar sig att använda rätt saker.

Protte
Intressant inlägg.

Just det faktumet att man kan bygga en hel dator (det är egentligen bara permanentminnet/HD man inte kan realisera i NAND) mha ENBART NAND-grindar kom jag faktiskt på själv för bara några år sedan när jag konstruerade min första mycket primitiva (6809-inspirerad) CPU mha en Xilinx CPLD, det här kan låta duktigt men i det konstruktionsarbetet försökte jag nyttja NAND till precis hela CPU-kärnan, nu gick detta tyvärr inte för ECS (Xilinx trevliga utvecklingsprogram mha grindar, obs) kunde inte hantera hasarder som krävs för flank-triggade vippor så jag blev till slut nödgad att använda fördefinierade vippor, vilket retar mig än idag :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skissat på en prototyp till min KCE som rvl så roligt döpte projektet till.

Jag har klurat fram och tillbaks och tror mig kommit fram till att mina reset-kretsar faktiskt inte behövs så jag har tagit bort dom.

Nästa steg blir att testbygga detta, jag kommer då emulera själva givar-delen med ett par tryckströmbrytare som Ni redan sett ovan (gjorda i träslöjden :) ), dessa brytare är dock naturligtvis inga upp/ner-brytare utan de måste tryckas på i rätt sekvens likt givaren vid skarpt läge, vänster först och höger sen hoppas jag ger pulser ut på endast ena AND-grinden (mindre noga vilken just nu), höger först och vänster sen hoppas jag sedan ska ge pulser ut på endast andra AND-grinden.

Vad tror Ni, kan detta funka?

MVH/Roger
PS
Jag tror mig förresten kommit på ett trick, läsgafflarna tänkte jag smältlimma ihop men åt samma håll är nog inte så lämpligt för IR-LED lär ju ha lite spridningsvinkel MEN om man antiparallellar dom så borde det eventuella problemet vara löst, eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar