Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Här får Ni nåt att skratta åt :D



MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Förstår inte riktigt grejen med det, klipper dom snett eller? :)

MVH/Roger
Tänk lite som plåtsax för höger- och vänsterhänta. På jobbet var de med rött handtag för höger och grönt för vänster.
Man kan klippa plåt från sig och mot sig och eftersom det blir olika grepp får man ha olika saxar.

Fast med ett hack får du väl knappast pulser från två givare som ger dig upp- och nersignaler.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av ie »

På jobbet var de med rött handtag för höger och grönt för vänster.
Är det inte tvärtom, dvs som på sjön, grön lanterna till höger och röd till vänster?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:
rogerk8 skrev:Förstår inte riktigt grejen med det, klipper dom snett eller? :)

MVH/Roger
Tänk lite som plåtsax för höger- och vänsterhänta. På jobbet var de med rött handtag för höger och grönt för vänster.
Man kan klippa plåt från sig och mot sig och eftersom det blir olika grepp får man ha olika saxar.
Fattar ändå inte riktigt, vadå klippa plåt från/mot sig?

Jag menar, är man t.ex högerhänt så håller man ju liksom saxen i höger hand och bara klipper (även om jag har märkt att det knappast är så bara) samtidigt som tricket tycks vara att vinkla ner saxen åt sidan när man klipper och kanske det är här röd/grön kommer in?
Fast med ett hack får du väl knappast pulser från två givare som ger dig upp- och nersignaler.
Det är klart jag får ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en bild på hur jag har tänkt mig början av KCE-bygget.

Sen har jag tänkt snickra till ett "hörn" bestående av en 95mm lång bit 21X95 i botten (som jag spikar 4mm-plyfan i), hörnet kommer sedan täckas från sidorna av två bitar 4mm plyfa med dimensionerna 95X95mm, på det sättet får jag en ganska snygg "hörn-rink", i denna hörn-rink kommer jag sedan montera cirkelskivan med dess 6mm axel+två mutter framifrån OCH jag monterar cirkelskivan så att avståndet till högerväggen blir högervägg -3 (-5 är dock säkrare), mao blir avståndet mellan centrum av cirkelskivans 6mm gängstång och högerväggens inre vägg 80/2-5=35mm.

Wish me luck :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av ie »

Vet inte om det blir begripligt, men...

När du klipper så kommer t ex vänstra sidans plåt att böjas uppåt och du kan då inte svänga höger, då saxen kommer att ta emot. Däremot går det bra att svänga åt vänster. Men den andra saxen är det tvärt emot.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, jag tycker det var bra förklarat för jag tror jag börjar förstå.

Kan det vara som så att käftarna är omkastade för rött/grönt?

Dvs i ena fallet ligger yttre (säg vänstra) käften så att den klipper uppåt i andra fallet så ligger den käft som klipper uppåt på andra sidan?

Tack för ditt förklaringsförsök!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tagit ett babystep mot mitt mål med en fungerande rotationsenkoder.

Jag har byggt en testrigg för rotationsenkodern.

Den är dock inte riktigt klar, jag behöver borra lite för de antiparallellade läsgafflarna.

Men jag har fått, lite tillfälligt, satt dit själva cirkelskivan med axel.

I morgon ska jag montera gafflarna.

MVH/Roger
PS
Jag är övertygad om att det här kan fungera och anledningen är att min och rvl's variant kommer kunna stega igenom precis alla de fyra logiska tillstånd som två läsgafflar medger och på endera sättet går det att ta vara på den informationen på ett tillräckligt sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag borrat för och monterat de antiparallellt smältlimmade läsgafflarna från ELFA/Telefunken.

Min plan nu är 5 färger av enkeltrådig kopplingstråd från Vellemann:
1) LED1_Katod, LED2_Katod, OPTO1_Katod, OPTO2_Katod, najjas ihop och får svart kabel.
2) LED1_Anod: Grön
3) OPTO1_Anod: Gul
4) LED2_Anod: Orange
5) OPTO2_Anod: Lila

Skriver in detta på mitt papper...vänta...OK.

Annars är min plan att nyttja prototypens fina motståndsnät för då blir luminansen under trevlig kontroll samtidigt som jag redan caddat för detta (14P dock), 28 extra virtrådar, so what :)

Men för att ha ett lager virtrådar funderar jag nu på att skapa 100st av 4 olika längder (som jag redan nämnt), bara att sätta sig och kapa+skala nån insnöad dag snart :)

MVH/Roger
PS
Jag var lite klantig när jag borrade hålet för gafflarna, mätte snällt upp 12mm för benen men nyttjade 16mm av nån kufisk anledning för jag har 12mm träborr, pga detta fick jag svårt att centrera gafflarna samtidigt som skruvgodset blev väldigt litet MEN detta är en ren test-prototyp där jag ska återanvända både cirkelskivan och gafflarna så det spelar ingen som helst roll hur amatörmässigt detta blev/blir, det enda som spelar roll är om cirkelskivan med dess hack löper mellan gafflarna ordentligt och det gör dom, tyvärr skrapar det i i väggarna på gafflarna ibland och detta för att varken "lagret" eller cirkelskivan är perfekt (läs att cirkelskivan dessutom är lite sned) men jag tror detta duger för ett första test, nästa steg är alltså dit med kablarna och sedan inkoppling till min ytterst primitiva testuppkoppling (alla motstånd kommer förresten husera på kopplingsdäcket).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Mellanlagrar...

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5781
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av rvl »

Fungerade den?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad är det för fråga, kan du inte se videon, eller? :)

MVH/Roger
PS
Bifogar en statisk bild också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Ingen jublande respons på att min rotationsenkoder faktiskt fungerar, vill jag lova.

Ett enda inlägg efter videon som bekräftar att den fungerar och det var en fråga OM den fungerar :D

Och Ni anklagar mig för att vara konstig :humm:

Anyway, jag tackar lillahuset och rvl för denna framgång!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av ensten »

Grattis Roger!
:tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack ensten, men det hade aldrig gått utan bl.a rvl och lillahuset för jag förstår inte sånt här elektromekaniskt, dock insåg jag efter lite analyser, hjälp och tryckströmställartest att båda läsgafflarna måste få ljus samtidigt också (så att alla fyra tillstånd gås igenom) för om man tänker lite och t.ex roterar medurs där skivan först blockerar båda gafflarna och säger att blockering är en nolla, då har man i tur och ordning 00, 01, 11, 10, 00 osv där 11 innebär att båda gafflarna får ljus samtidigt.

Lite kul det här men jag är inte så pigg på att vira ihop 14 kapslar för att få det här att fungera, lurar på två alternativ och det ena väldigt enkla är trots allt soundbrigades tacksamma tips om en enda krets, det andra är en jobbigare variant men jag kan få användning för den i andra sammanhang och har caddat ett kort för den (men det blev aldrig skickat till Kina), programkod (grind-cad) finns i princip redan, KLD accepterar (16 bitar, A-F ingår som output) både parallell och seriell input modell skiftregister men nån CU/CD eller U_D/CLK finns inte programmerat.

Vore kul att få ordning på denna KLD-CPLD även om QFP (Quad Flat Package) med <1mm benavstånd suger :)

Samtidigt borde jag porta konstruktionen till en modernare CPLD som inte är obsolete, så kanske jag gör det när jag ändå håller på och samtidigt inför antingen CU/CD eller U_D/CLK.

KLD behöver bara 4 motståndsnät för att driva 4 LED-siffror (med en pwm-ingång behöver man inte ens det).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar