Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

I samband med mitt läsgaffelbehov fick jag flera bud, jag är ganska säker på att jag fick direktreklam från ELFA i mejlen och tecno erbjöd mig några läsgafflar till en mycket rimlig penning.

Jag köpte två läsgafflar ( 75-401-37 ) av ELFA och hade turen att få 10st läsgafflar av tecno.

Nu visar det sig emellertid nåt intressant, tecno's läsgafflar måste jag såga "sönder" för att limma ihop två gafflar så att de blir belysta samtidigt i ett lagom stort hål.

Med ELFA's variant slipper jag dock det för mekaniskt har Telefunken tänkt på ett helt annat sätt som alltså passar mig, här kan jag bara limma ihop två gafflar som jag ju vill, jag behöver INTE såga i dom mao.

Så efter mitt högtalarelementmontage i morgon så kommer jag starta produktionen av givardelen hos min rotationsenkoder.

MVH/Roger
PS
Jag har spelat in en video där jag nyttjar mina två knappar men den blev så dålig att jag inte orkar ladda upp den till youtube. Jag har en hel del problem med kontaktstudsar, naturligtvis.
Senast redigerad av Spisblinkaren 22 november 2017, 22:05:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Här har du en bra beskrivning som du kan lära dig av: https://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_en ... ry_encoder
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, en lagom lång artikel dvs inte en hel bok slängd i ansiktet :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Nästan rektangulär är den bit jag menade att du skulle klippa bort från den cirkulära, istället för att jäklas med borr. Tre raka sidor plus en böjd sida från den ursprungliga cirkeln, alltså nästan rektangulär.
Nu fattar jag :D

Bra tips, jag klipper alltså två spår (12cc) från periferin av cirkelskivan inåt ungefär lika djupt som brett, längst in stannar jag och plockar bort Cu-flärpen mha metall-utmattning (böj, böj och böj igen :) ), då har jag ett perifert hack på ungefär 12X12mm.

Fixturen av läsgafflarna känner jag är enkel åtminstone testmässigt att fixa till men om jag samtidigt skall tänka slutmontage så fattar jag inte, det får nog bli lite ombygge samtidigt som det viktiga är att få testat själva rotationsgivaren, jag tror inte att det kommer att fungera förrän jag ser det och detta pga min allmänna osäkerhet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Det har varit mycket högtalare ikväll men nu är dom klara.

I morgon ska jag ta tag i plåtcirkeln som jag först kommer att rita upp på millimeterpapper mha en passare, sen kommer jag klippa ut cirkeln ur pappret och nyttja dubbelhäftande tejp för att fästa den på min kopparplåt, sen körnar jag i mitten och nyttjar tuschpenna samt plåtsax och klipper ur cirkeln, slutligen klipper jag, på tacksamt tips från rvl, helt sonika ut ett c.a 12X12mm hack i cirkeln, gafflarna jag tänker nyttja (från ELFA) bygger 6mm/st så att hamna där omkring känns bra.

MVH/Roger
PS
Ledsen tecno att jag inte blev att använda dina fina läsgafflar men ELFA's passar mina behov bättre (vill ju inte behöva såga i gafflarna för att kunna få det att fungera).
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av rvl »

Du har alltså ingen "riktig" passare, som kunde rita i plåten direkt?

Ett alternativ för att klippa hacket i plåtkanten, kunde vara att borra ett antal minder hål på rad och fila till det till ett snyggt avlångt hål. Med hel ytterkant minskas risken att plåtkanten skulle hugga i läsgaffeln om toleransen är tajt och nåt går snett.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Jag börjar med att be om ursäkt för att jag inte kan formulera mig mildare men jag undrar om det kan vara annat än ek i din skalle.

Ska det vara så fruktansvärt svårt att acceptera (förstå?) att kvadraturkodning är det enklaste/bästa sättet att hålla reda på hur många varv, och delar därav, en axel har roterat.
Det är en MYCKET enkel, lättförståelig och tillförlitlig teknik som har använts i evigheter utan att ha konkurerats ut av andra tekniker.
Att du skulle hitta på något bättre är naturligtvis inte omöjligt men JÄVLIGT osannolikt.
Om du nu inte var så envis skulle du inse att du inte skulle behöva såga i tecnos gafflar om du använde dig av kvadraturkodning.

Menmen, dagens mantra är ju "kan själv". Och det är ju delvis sant. Hur går det med skivspelaren?

Avslutningsvis vill jag bara meddela att jag inte menar något illa med ovanstående rader. Jag bara tycker det är synd att en så energisk och kreativ människa som du ska fastna i en idiotisk återvändsgränd.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av rvl »

Min bild från första sidan kanske är en kopparplåt? Se på färgen. 8)
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32725
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Klipp ut i papp eller masonit.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt min cirkelskiva, det blev med ett 12X12mm hack som rvl föreslog i övrigt blev det en liten utmaning att klippa ut den ur 0,5mm Cu, jag klippte fel inte bara en gång utan två gånger där jag vid första gången bara tänkte att "Nåväl, jag kan ju sätta hacket där" men så klippte jag fel en andra gång och svor högt.

Det var alltså svårt att se och känna om man följde linjen eller inte (väldigt ovan vid plåtsax), min klippning stack då inåt en aning men den andra skavanken kommer jag "snygga till" mha lödkolven (för nu är den lite spetsig ifall man skulle få för sig att känna på cirkelskivan när den roterar...).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av YD1150 »

Sen finns det olika plåtsaxar om du behöver klippa till höger eller vänster.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Plåtsax
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Förstår inte riktigt grejen med det, klipper dom snett eller? :)

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av SeniorLemuren »

YD1150 skrev:Sen finns det olika plåtsaxar om du behöver klippa till höger eller vänster.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Plåtsax
Jag testar alltid mina länkar innan jag postar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, nu har jag öppnat ett mycket trevligt brev från prototypen.

I det fanns:
1) En nära nog A3 stor plywood-skiva med ett påklistrat schema på den rörförstärkare han tacksamt nog skänkte till mig för drygt en vecka sedan, gick liksom inte att få loss schemat så att han sågade ut det ur elorgeln och blev tvungen att skicka det via snigelpost :D
2) 4st (trevligt nog två fler än jag behöver men så brukar jag ju ha sönder saker också) läsgafflar av den mer raffinierade sorten med inbyggd förstärkare (Sharp GP1A53HRJ00F), mycket roligt men jag är skeptisk till behovet, kommer köra ELFA's enklare "normala" läsgafflar till att börja med, dessutom upptäcker jag nu att dom inte har några fästkragar alls, hallå eller?
3) 6st motståndsnät DIL16 (även här två stycken fler än jag behöver, motståndsnät är dock svåra att ha sönder men det uppskattas), DIL14 hade dock räckt men rent allmänt gillar jag DIL16 bättre mycket för att det är en hel byte, vem vet, jag kanske leker lite med punkten (DP) också :)

När det gäller motståndsnäten har jag ju kommit på att 1 motstånd per LED faktiskt duger så antingen nyttjar jag ett halvt av dessa motståndsnät eller så nyttjar jag fyra stycken, dock är jag faktiskt inte så pigg på att kapa upp och skala 28st extra virtrådar bara för att nyttja motståndsnäten MEN det blir "snyggare" samtidigt som ni alla vet vad jag tycker om behovet av snyggt.

Här kommer lite bilder :)

MVH/Roger
PS
Bilderna på schemat borde egentligen inte ligga i den här tråden men jag vet att Protte följer den här tråden så jag har lagt dom här, dock kommer jag nu även lägga bilderna i aktuell tråd dvs http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=89231
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tog egentligen ett kort på två av tecno's fina läsgafflar också för några dar sedan för jag hade tänkt ladda upp det, tyvärr glömde jag bort det i all min högtalar-stress och pga det system med bilder jag har (stavas EF...) så var det enklare att ta ett nytt kort, här kommer det.

Jag är alltså mycket tacksam över dess fina hela 10st (trots att jag bara beställde två) läsgafflar men tyvärr passar dom sämre mekaniskt i mitt tänk.

Slutligen kan jag berätta att jag dels aldrig har ägt en enda läsgaffel i hela mitt liv (skaffade dock en som jag lite korkat hade tänkt nyttja för att kontrollera hastigheten hos min skivspelare, innan jag kom på den enkla stroboskopskivan) dels har jag nu hela 17st :D

Dessa är lite vagt:
1) 1st Omron (Electrokit)
2) 2st Telefunken (ELFA)
3) 4st Sharp med förstärkare (prototypen)
4) 10st Everlight (tecno)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar