Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Berätta om dina pågående projekt.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

Hej alla glada! Efter mycket om och men har jag hittat ett projekt som jag tror till och med jag skulle klara av. Det är ett väldigt simpelt sådant, men jag tror att jag kommer kunna ta mycket lärdom av processen.

Summa summarum, jag ska tillverka en powerbank. Batterierna jag kommer använda mig av är iPhone 6-batterier, och jag kommer använda tre stycken som jag parallellkopplar med varandra.

Material:

iPhone 6-batterier (3st)
Integrerad krets 1 (vet ej modellnamn, men används i syfte att ladda telefonen)
Integrerad krets 2 (TP4056, laddar upp powerbanken)
Av/på-knapp
Kablage
Lödtenn
Lödstation

Vad batterierna beträffar, så är det batterier som egentligen är till för att sitta i Apples telefon "iPhone 6".

Specifikationer:

Batteritid: 6.91Whr/1810mAh
Spänning: 3.82V
Ström: ?

Batterierna kopplas egentligen in i telefonens kretskort, med en liten kontakt. Däremot kan man skära av kontakten ifråga (man skär i ett kringliggande plasthölje och inte i själva batteriet), för att få fram plus respektive minuspolen, alltså anoden och katoden.

Jag läste på lite om seriekoppling vs parallellkoppling. Om jag förstått det rätt, så är det bästa tillvägagångssättet att parallellkoppla batterierna, för att på så sätt inte påverka spänningen, utan iställlet strömmen. Detta torde vara mAh, eller hur? Jag vill ju kombinera batteriernas batteritid så att de fungerar som "ett enda stort batteri".

Enligt mina beräkningar så bör en parallellkoppling av tre iPhone 6-batterier generera följande värden:

Batteritid: 5430mAh
Spänning: 3.82V
Ström: Fortfarande ett "?".

Jag vet att en vanlig adapter som man får med när man köper en iPhone laddar din mobiltelefon med 1A. Vissa adaptrar laddar med 2A eller till och med 2.4A, varvid om du kopplar in laddkabeln i datorns USB-uttag så laddar den med 0.5A, alltså långsammare. Jag är lite osäker på vad min kommer ge ut, men det får jag väl testa med en multimeter om jag inte lyckas räkna ut det på något vänster.

Att parallellkoppla batterierna är alltså steg ett av mitt projekt. Det kommer ett fortsättningsinlägg på denna tråd då jag måste gå och kojsa nu, men bilder och kopplingsscheman utlovas!

PS. Mjukvara för att rita kopplingsscheman efterfrågas!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av TomasL »

Personligen, tror jag nog att detta är ett lite för avancerat förstaprojekt, jag tror du skall göra något enklare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det tror jag med. Dessutom är det inte så mycket vinst, om man tittar lite ekonomiskt på det.
Är du ganz Anfänger inom elektronik, skulle jag nästan rekommendera ett kit av något slag.
Någon föreslog nätaggregat - något man absolut har behov av. Du kan bygga andra sorters apparater som kan vara bra att ha, t ex signalgivare.
Förstärkare är alltid kul. Du kan köpa kompletta byggsatser med komponenter, eller tomma mönsterkort och plockar ihop eget.


Sedan är det här ett internationellt forum (det finns några medlemmar från Finland), så du borde kallat dig Sceienc ... Sienc ... äsch, Vetenskapspojken är ett bra namn ändå.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Magnus_K »

Hej Vetenskapspojken!

Kul att du hittat något du vill göra. Ska bli spännande att följa. :tumupp:
Om jag får ge dig lite tips, så kommer dom här.

Batteribank.
MÅNGA sk powerbanks innehåller Lijon batterier av storleken 18650. Det är mitt tips att kika på det istället för ett specifikt telefonbatteri.
Det finns många anledningar till varför jag valt det istället. Tex hållare, laddkretsar, guider och livslängd.
Om du inte kan slakta ett laptop-batteri på såna celler så kolla tex på nkon.nl, som säljer äkta celler till bra precis. Akta dig för fejk-celler på tex eBay.

Mjukvara för schema.
Det är en djungel men själv använder jag Diptrace, liksom många på forumet. Där kan du enkelt gå från schema till mönsterkort.
Andra förslag som brukar dyka upp är Eagle och Kicad.

Spänning och ström.
Har för du labba lite själv men som tips så använder jag en sån här när jag meckar med USB prylar. Bara att sätta i serie mellan dator/laddare och din enhet. Obs länken är generell, leta runt lite på nätet om det är någon specifik som föredras.

Hoppas det hjälpte lite och lycka till!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Nerre »

Det stora problemet är väl att de där iPhone 6-batterierna redan har en batteriskyddskrets i sig, så det blir kaka på kaka att koppla ihop tre såna med en balanseringskrets.

Ska du bygga en powerbank med flera celler så är det betydligt enklare att använda "råa" celler (utan en massa extra elektronik i) tillsammans med en balanserings- och skyddskrets.


För att hjälpa dig lite på traven här så har du helt enkelt börjar din projektplan i fel ände.

Börjar med att läsa på hur man kopplar ihop flera battericeller. Det finns flera viktiga saker man måste skydda sig mot:
1. Om cellerna inte är 100% identiska (och de tär de aldrig) så kommer de att laddas och laddas ur olika snabbt. Det innebär att man måste styra laddningen av varje cell för annars kommer man antingen avbryta laddningen innan den ena cellen är fulladdad, eller så kommer man att överladda den andra cellen (med brand/explosionsrisk som följd).
2. Om cellerna kopplas ihop direkt med varandra finns alltid en risk att den ena cellen laddas från den andra, så batteriet laddar ur sig självt.

Det finns som sagt var färdiga kretsar som löser mycket av detta, men ditt problem är alltså att det redan sitter såna kretsar i de batterier du tänkt använda, och de kretsarna är inte konstruerade för att hjälpa till att koppla ihop flera batterier.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av xxargs »

LiIon-batterier är kanske inte det första man skall labba med som nybörjare, på 'min tid' så var det torrbatterier som gällde och när de första NiCd-batterierna dök upp i konsumentnivå så var det redan där lite spännande eftersom där kunde trådar faktiskt börja glöda om man kopplade fel - med torrbatterier var sådant tämligen riskfritt. Alla kopplar fel förr eller senare, jag lovar, många gånger dessutom - med mer erfarenhet så blir det mer sällan men risken blir ändå aldrig helt noll.

När man pysslar med nakna LiIon-batterier (batterier utan skyddskrets) så bör man ha redan lite experimentvana inklusive ett antal göra bort sig rejält sessioner och det ryker och luktar illa och saker gått sönder och teoretiska kunskaper i bagaget eftersom det blir mycket mer än bara lite glödande tråd om man gör fel. kika på your-tube filer om brinnande LiIon/LiPol-batterier för att förstå vad som händer när man gör rejält med fel - ett rum blir kolsvart med giftig svart rök på enstaka sekunder och personer där kan bli total desorienterad och kanske inte hittar vägen ut innan det är försent - också att man inte kan se eller hittar termit-glödbranden som senare blir storbrand av det hela.

kort sagt insatsen är ganska hög om man håller på med LiIon/LiPol-batterier om man inte vet vad man gör - jag skulle rekommendera att du till en början gör experimenterar på uppladdningsbara NiMh-batterier istället - dom gör också ganska ont om man gör fel, med glödande trådar, plast som smälter och annat, men det fyller i alla fall inte rummet med giftig rök och startar brand på några få sekunder...

En sak till batteri med skyddskretsar, de skyddar bara sig själv, kopplar man flera skyddade batterier i serie så är det inte alls säkert att skyddskretsen klarar av spänningen som blir över batteriet när kretsen stänger ned batterier och det blir obehagligheter - batteriskyddskretsarna är inte idiotsäkra, speciellt om de börja användas i en miljö och i seriekopplingskedjor som de inte är designade för.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

TomasL skrev:Personligen, tror jag nog att detta är ett lite för avancerat förstaprojekt, jag tror du skall göra något enklare.
Okej, ja det är inte omöjligt att jag tagit mig vatten över huvudet. Du får gärna föreslå något enklare :)
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

soundbrigade skrev:Det tror jag med. Dessutom är det inte så mycket vinst, om man tittar lite ekonomiskt på det.
Är du ganz Anfänger inom elektronik, skulle jag nästan rekommendera ett kit av något slag.
Någon föreslog nätaggregat - något man absolut har behov av. Du kan bygga andra sorters apparater som kan vara bra att ha, t ex signalgivare.
Förstärkare är alltid kul. Du kan köpa kompletta byggsatser med komponenter, eller tomma mönsterkort och plockar ihop eget.


Sedan är det här ett internationellt forum (det finns några medlemmar från Finland), så du borde kallat dig Sceienc ... Sienc ... äsch, Vetenskapspojken är ett bra namn ändå.
Ganz Anfänger? I min bok låter ett labbaggregat som en betydligt svårare mackapär att bygga om man är en idiot som jag haha.

Tack för komplimangen, tänkte att jag inte är en riktig vetenskapsman ännu liksom ;)

Oavsett så är jag fast besluten om att göra detta!
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

Magnus_K skrev:Hej Vetenskapspojken!

Kul att du hittat något du vill göra. Ska bli spännande att följa. :tumupp:
Om jag får ge dig lite tips, så kommer dom här.

Batteribank.
MÅNGA sk powerbanks innehåller Lijon batterier av storleken 18650. Det är mitt tips att kika på det istället för ett specifikt telefonbatteri.
Det finns många anledningar till varför jag valt det istället. Tex hållare, laddkretsar, guider och livslängd.
Om du inte kan slakta ett laptop-batteri på såna celler så kolla tex på nkon.nl, som säljer äkta celler till bra precis. Akta dig för fejk-celler på tex eBay.

Mjukvara för schema.
Det är en djungel men själv använder jag Diptrace, liksom många på forumet. Där kan du enkelt gå från schema till mönsterkort.
Andra förslag som brukar dyka upp är Eagle och Kicad.

Spänning och ström.
Har för du labba lite själv men som tips så använder jag en sån här när jag meckar med USB prylar. Bara att sätta i serie mellan dator/laddare och din enhet. Obs länken är generell, leta runt lite på nätet om det är någon specifik som föredras.

Hoppas det hjälpte lite och lycka till!
Tack så mycket! Ja, jag utlovar uppdatering snart! Saken är den att jag är på semester för tillfället och återkommer på fredag, så det blir först till helgen! Däremot så tackar jag för förslagen på mjukvara för att rita kopplingsscheman, detta kan jag ju sitta med just nu! Varför jag valt just dessa batterier är för att jag har dem hemma, men jag ska absolut kika på dina alternativ också!

Jag har i alla fall gjort lite research som jag kommer presentera i ett senare inlägg när allt är färdigt. Du får gärna kommentera det om du ser några felaktigheter!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av TomasL »

Vetenskapspojken skrev:
TomasL skrev:Personligen, tror jag nog att detta är ett lite för avancerat förstaprojekt, jag tror du skall göra något enklare.
Okej, ja det är inte omöjligt att jag tagit mig vatten över huvudet. Du får gärna föreslå något enklare :)
Gjorde det i din andra tråd.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

Uppdatering 1 - Research

Jag är väl medveten om faran med att punktera något av dessa batterier, i synnerhet då de är sprillans nya!

Nu har jag tagit reda på lite specifikationer kring batterierna jag kommer att använda mig av:

iPhone 6-batteri

Ström: 1810mAh
Spänning: 3.82V
Typ av batteri: Litiumjon-batteri

Jag ämnar parallellkoppla dessa 3 batterier. Enligt mina beräkningar så kommer det bli 5430mAh, varpå spänningen förblir 3.82V.

Jag kommer att använda mig av två moduler, integrerade kretsar, eller vad man nu ska kalla det. Efter det att jag parallellkopplat ihop batterierna och testat ström och spänning med multimeter, så är det dags att löda dit en så kallad TP4056.

Denna lilla modul möjliggör uppladdning av batteripacket. Man kopplar in en kabel (micro-USB type B), och sedan ska även en inbyggd liten LED-lampa lysa. Förmodligen rött om det inte är fulladdat, respektive grönt vid fulladdat batteri.

Den andra modulen, vilken jag inte kan modellnamnet på, är till för att ladda upp mobiltelefonen med ström från batteripacket. Denna har en USB typ A-kontakt (har dålig koll på de olika typerna av USB men tror att det är en sådan i alla fall). Ja, den standardiserade som finns i datorer och så vidare. Denna fungerar även som stepup-modul som gör om spänningen till 5V, vilket alla USB-uttag har. Spänningen kommer ju vara 3.82V utan denna modul, så detta är nödvändigt.

Vad batterierna beträffar, så ska jag skära bort dess integrerade kretskort för att få fram anoden och katoden. Jag kommer att vara mycket försiktig. Det värsta som kan hända är att det börjar brinna och jag brinner inne, då får jag väl mecka elektronik i himmelen (eller helvetet) istället.

Som sagt så är jag bortrest just nu, men bilder på mecket kommer när jag kommer hem igen! Däremot så ska jag ta och se till att fixa ett litet kopplingsschema!
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Vetenskapspojken »

TomasL skrev:
Vetenskapspojken skrev:
TomasL skrev:Personligen, tror jag nog att detta är ett lite för avancerat förstaprojekt, jag tror du skall göra något enklare.
Okej, ja det är inte omöjligt att jag tagit mig vatten över huvudet. Du får gärna föreslå något enklare :)
Gjorde det i din andra tråd.
Just det. Ja, vi får väl se hur det går. Hoppas du håller tummarna i alla fall :)

Jag har dock en kompis som är väl insatt i elektroteknikens värld som skulle kunna hjälpa mig om jag kör fast, så det är i alla fall en slags säkerhet!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Nerre »

Vetenskapspojken skrev: Jag ämnar parallellkoppla dessa 3 batterier. Enligt mina beräkningar så kommer det bli 5430mAh, varpå spänningen förblir 3.82V.
Nu har du inte gjort läxan jag rekommenderade:
Börjar med att läsa på hur man kopplar ihop flera battericeller.
Börja t.ex. här
https://www.eevblog.com/forum/projects/ ... batteries/
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av adent »

Lyssna inte för mycket på negativa rösterna! Men som alla har sagt hundra gånger, det finns risker med lithium-batterier.

Läs Nerre's länk så är det bara att köra sen! (ev. med bara två batterier då).

MVH: Mikael
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vetenskapspojkens första projekt - En hemgjord powerbank

Inlägg av Nerre »

Fast den sidan jag länkade till säger ju att man måste ta hänsyn till vad tillverkaren av batterierna specificerar. Och här finns det väl ingen tillgång till dessa data? Det är batterier som säljs som reservdelar, inklusive skyddskrets, och skyddskretsen kommer att plockas bort och cellerna kopplas direkt parallellt... Utan balansering av laddningen?
Skriv svar