Oskars nördhus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Tack för sympatierna :)

Det är en bra inställning att se det som en tävling. Jag har väl liknande sätt att hantera det på, men ibland tryter tålamodet!

Jag å lillgrabben skall äta lunch, sen får jag barnvakt å kan börja gjuta
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Glenn »

Kan du inte helt enkelt använda en pump som pumpar avloppet till avsedd plats ? ..så bygger man ju avlopp om huset ligger lägre än brunnen, eller avloppsledningen ?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Det blir ju lika omfattande jobb som att åtgärda ledningen mellan trekammarbrunnen och gamla dyngbrunnen, vattnet skall ju dit. Antar att du menar att en pump skulle installeras i trekammarbrunnen? Den måste ju i så fall ha en nedgrävd ledning till dyngbrunnen eller en infiltrationsbädd?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Glenn »

jag fattade det som att trekammarbrunnen hade sjunkit och dräför blev det för dåligt fall ?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Jo den verkar ha sjunkit, men det kan vara felaktigt gjort också bara. Problemet är att upploppet på trekammarbrunnen är under nivån på ledningen till dyngbrunnen. Så första biten går det i uppförsbacke. På den sträcka vi grävt upp rör det sig om drygt en decimeters nivåskillnad åt fel håll. Tror det är därför det inte fungerar, det gör att nivån i trekammarbrunnen blir för hög. Den där rensöppningen i pärkällarn måste tätas ändå, jag fixar det först så får vi se. En annan möjlig lösning är att gräva upp hela ledningen mellan trekammarbrunn och dyngbrunn och försöka få till rätt nivå och lutning. Eventuellt slå upp i dyngbrunnen och göra en lägre anslutning till ledningen.

Jag borde ha försökt rita en skiss på hur det hela hänger ihop....
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Oskars nördhus

Inlägg av ensten »

I mitt första hus hade betongrören ”flyttat” sig så vi hade cirka 20cm motlut på ungefär 5 meters sträcka. Blev dyr grävning :(

Som tur är så är detta numera glömt och begravt då detta hände i mitten av 80-talet.
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: Oskars nördhus

Inlägg av sc3 »

Grannen min pumpar vattnet från sista kammaren till infiltrationsbädden, det borde gå att göra lika för dig, stoppa in slangen från pumpen i befintligt utloppsrör tills det börjar luta utför? (med reservation att jag läst inläggen för dåligt :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Det där med pumpen måste övervägas. Jag skall prata med rörkrökare på måndag och höra mig för med de som har nån erfarenhet av sånt här.
Gjorde den där skissen, ful å hemsk, lite överdriven och inte speciellt skalenlig som Doc Brown skulle ha sagt. Problematiken kanske framgår i alla fall.
20171118_144606.jpg
Jag är inne på att vi skyndsamt skall gräva upp ledningen till gamla dyngbrunnen och "knäcka till" den så att den där uppförsbacken försvinner. Jag är ensam att vilja dra igång grävningen, kämpar mot sambon och hennes släkt som tycker vi skall avvakta och se om det funkar nu när jag gjutit igen gamla rensluckan.

Så här blev det för övrigt. Nån stackars ättling kommer att få knacka sönder och bära ut de här cirka 100kilogrammen finbetong .. eller så blir det jag om några år. Inser i efterhand att det kanske blev i rejälaste laget, men ingen kommer att knuffa omkull det där av misstag!
Det for några kalorier idag, handblandat i lagårn 50m bort och burit ner betongen i pärkällaren i hinkar. Använde nästan 5st 25kg säckar.
20171118_130113.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av sodjan »

Ganska klart att du bör/ska ha fall från trekammarbrunne till "gamla dyngbrunnen"!
Om det finns utrymme för fall till anslutningen (ser ju ut så på bilden :-) ), så är det
ju en ganska enkel operation. Med upplutet där så kommer det alltid att finnas
risk för att ett stopp i utloppet från trekammarbrunnen, och då rinner ingenting...

Sen är så är det ju frågan om separationen i 3-kammarbrunnen fungerar som det
ska med för hög vätskenivå...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Håller med sodjan.
Och det får aldrig finnas stående vatten i ett avloppsrör. Annars ber man om problem.
Det är beräknat att vattnet ska hålla en viss minsta hastighet vid olika flöden, och är då en bit rör helt fylld så kan man ju ganska enkelt räkna ut att hastigheten just där är väldigt reducerad.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Jo, jag skulle som sagt vilja att vi drar igång grävarn och försöker få till den där ledningen mellan trekammarbrunnen och dyngbrunnen innan det blir ordentlig kyla. Än så länge är det enkelt att gräva. Men jag har som sagt en hel släkt med förståsigpåare som hävdar att det kommer gå ändå, eller att det är för mycket jobb just nu. Sett över hela sträckan mellan brunnarna är jag säker att man kan få till fall utan att göra nytt hål för inlopp i dyngbrunnen.

Känns farligt att chansa att det kommer fungera vintern igenom....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av danei »

Efter trekammarbrunnen ska det å andra sidan inte finnas några fasta partiklar i vattnet. Så det borde inte vara kritiskt. Om det inte är för stor höjdskillnad.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Nä, det är nog lungt vid utloppet ändå. Jag tror snarare att risken för problem är i ledningen/ledningarna till husen då det ofta kommer backa upp vatten i dom. Det händer ju bevisligen då vatten minst två gånger letat sig så högt upp i ledningen som fram till "nördhuset". Känns som det kan bygga på med "material" i ledningen som aldrig får chansen att åka hela vägen till trekammarbrunnen.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Borre »

Hur lång sträcka handlar det om?
Spontant tänker jag att det bara är att sätta igång och gräva, framförallt när ni har egen grävare och problemet inte är akut än. För det är lika mycket jobb, eller sannolikt mer, sen när/om det blir akut.
Det kanske fungerar som det är, men uppenbarligen är det på gränsen så att fixa det hade för min del helt klart varit värt jobbet och slippa oroa sig för problem framöver.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av sodjan »

Undrar om trekammarbrunnen fungerar som den ska med ett för högt vattenstånd?
Kanske större risk att material som skulle stanna i brunnen åker med till utloppet
och det kanske får problem att åka vidare "uppströms". Dessutom är stillastående
vatten i en avloppsledning att be om problem.

Jag ser ingen som helst anledning att *inte* fixa fallet mellan trekammarbrunnen
och "gamla dyngbrunnen"...

Inom parentes så har vi haft en del problem i föreningen med avloppen i en del lgh.
Mycket beror det på att ledningarna (gjutjärn ingjutet i betongplattorna) har fått en
del rostflagor på insidan. Det, tillsammans med lågt utnyttjande i samband med
badrumsrenoveringar, har medfört stopp och översvämningar i en del lägenheter.
Lösning hos oss har varit att "fräsa" gjutjärnsrören så att rosten minskar. I de 4-5
lgh som vi har gjort detta har problemen minskat/försvunnit. Ett problem är också
att i vissa lgh så har de ingjutna rören dåligt fall. Inte mycket att göra åt, man
skulle behöver bila upp halva lgh för att åtgärda det...
Skriv svar