Oskars nördhus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Glenn »

Du kan ju göra en fuling och sätta upp några el-element också, och ställa termostaten på typ 15 grader ?

Jag bor i ett hus som ursprungligen var värmt med direktverkande el, men nu luftvärmepump primärt, nån enstaka gång det varit riktigt kallt har vi kört elelement på utsatta ställen (typ toalett och sovrum), och så eldar man förstås i kaminen också om man är hemma och vaken.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av sodjan »

Ja, det är inte klart att man kan bara kan "slänga in ett vedträ till" som
man gjorde innan. Komplettera med en braskamin för det gosiga...

Morsan har bergvärme sedan 10 år tillbaka. Går som en klocka.
2-plans hus från 1925.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Det är nog så att bergvärmen saknar förmågan att leverera den där riktiga toppeffekten som behövs när temperaturen ute störtdyker. För vår del så blev komforten totalt sett ändå mycket, mycket bättre. Pannan fick hela tiden jobba på gränsen av vad den klarade av att leverera. Detta eftersom huset snabbt kyldes ut när elden slocknade. På kvällen hade man eldat upp behaglig värme i huset, i med ett sista lass med ved i pannan och isäng. Sedan när man steg upp på morgonen var det 13 grader i köket :evil:

Bergvärmen håller jämn värme hela tiden :tumupp:
Vi har i "stora huset" kombinerat bergvärmen med en kamin i vardagsrummet. Den hjälper till det där lilla extra och vi kan också sänka kurvan något för att få pumpen att gå snålare och motivera oss att elda :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Borre »

tecno skrev:
fördelen med bergvärmepump att man är oberoende av yttertemperaturen.
Nåja, en sanning med modifikation. En god vän satte in sådant i huset sitt nu på äldre dar för att slippa ved eldandet men han och gumman är inte nöjda då de inte får samma gosiga värme nu längre med bergvärmepumpen.
Det hänger nog till stor del på att elementen, eller vad han har, inte är dimensionerad för den lägre framledningstemperaturen värmepumpen ger jämfört med de kanske 60 grader eller ännu mer vedpannan gav.
Det är därför bergvärmepump fungerar bäst med golvvärme där det inte behövs lika hög framledningstemperatur, då kan pumpen jobba effektivt och ändå värma tillräckligt.

Vi har bergvärme och är väldigt nöjd, framförallt när man hör hur mycket grannarna betalar för fjärrvärmen, som åtminstone en av grannarna tror är jättebilligt jämfört med vår pump. :)
Det börjar nog däremot bli dags för en ny pump snart, nuvarande har gått i 16 år.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

sodjan skrev:Även om investeringskostnaden är högre så är ju fördelen med bergvärmepump
att man är oberoende av yttertemperaturen.

Och det är ju lite ironiskt att luftvärmepumpen sparar el då det egentligen
inte behövs (ur ett nationellt perspektiv)... :-)
Luftvärmepumpen sänker inte effektuttaget nämnvärt jämfört med elvärme när det är som kallast, så nätet behöver vara dimensionerat för lika stor överföring.

Däremot sänker den effektuttaget rejält när det är lite varmare men det fortfarande behövs rejält med värme. Det sparar rätt mycket på förbrukningen av bränslestavar i kärnkraftverken och vattenmängden i vattenkraftverken.

P.S. vilken lyxig luftvärmepump som ändå orkar ner till såpass låga temperaturer. Den jag har i 100m2 hus orkar bara ensam ner till enstaka plusgrader, sen behövs det elvärme för att hålla 20 grader inomhus.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Henry »

Tänkte det samma att det var inte dåligt att ändå ge +10 innetemp vid hela -28,4 för värmepumpar klarar ju normalt inte av att ge någon större värme vid låga temperaturer. Jag hörde dock för en liten tid sedan om nyare pumpar som var mer gjorda för klimat i norr och såg en gång på ett paket på nätet "Ger värme ned till -30". Ja det stämmer väl att den ger värme men verkligen inte några +20 utan säg tex bara en +5 i ett litet hus och med tex en -30 ute.

För att komma upp till tex några +20 så får det nog till en rätt bra större värmepump för att kunna dra ut mer värme från kall luft men då kan det börja kosta.

Luftvärmepump fungerar inte perfekt längst där uppe året runt i motsats till lite längre ned och framförallt tex ända här nere där det installeras luftvärmepumpar både till höger och vänster och just nu är det också +2 ute och de fungerar fint året runt här utan problem då det väldigt sällan går ned till ens några -10.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Huset är ju litet, totala ytan på alla rum har jag mätt upp till 42m² - jag tycker att luftvärmepumpen gör ett strålande jobb så här långt. Har igen aning om vad elförbrukningen skulle ha blivit om jag körd med 100% el och eldning vid behov (när man skall vara i huset). Helt klart är att om jag inte hade haft luftvärmepumpen skulle jag känna mig tvingad att hålla så låg inomhustemperatur att det skulle ta emot att knalla över och sätta sig i kylan och jobba med något i huset - jag hade nog velat elda upp värmen först och det tar omkring 2 timmar.
Jag var lite orolig att toaletten skulle bli olidligt kall, eller kanske till och med farligt kall - med tanke på vattenrör, men det verkar lungt. Man får bara komma ihåg att ALLTID lämna dörren till toaletten öppen när man lämnar huset.

Ett litet extra elvärmeelement borde nog ändå finnas på toaletten. Sedan blir nog lösningen på riktigt låga yttertemperaturer att återigen koppla in elpatronerna på kökspannan och ha dem som backup. Då får man ställa rumstermostaten på 15 grader, så startar aldrig elpatronerna om det inte är så att luftvärmepumpen kroknar.

Luftvärmepumpen är en Thermia Aura och skall ju mycket riktigt kunna ge någon slags värme ända ner till -30.

Tyvärr har jag inga andra spännande nyheter och fix med nördhuset att dela med mig av för tillfället. En sak som jag planerar för är en musik/datorhörna i vardagsrummet, som även är tänkt att husera en gästsäng. Jag skulle även vilja hitta en plats i nördhuset för mitt fullhöjds serverrack som just nu står i mitt gamla hobbyrum i huset i Gargnäs. Saknar verkligen att ha linuxservern att pyssla med, det är ett av mina verkliga långkörarprojekt - automation med linuxservern och en rackmonterad FET låda med relän och även styrning av sekundärur med 24V pulser (styrlådan är under uppbyggnad sedan 7 (!) år tillbaka). När andra går mot trådlösa smarta hem så föredrar jag att dra kabel, vilket i alla lägen fungerar :)
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Zhorts »

MiaM skrev: Luftvärmepumpen sänker inte effektuttaget nämnvärt jämfört med elvärme när det är som kallast, så nätet behöver vara dimensionerat för lika stor överföring.

Däremot sänker den effektuttaget rejält när det är lite varmare men det fortfarande behövs rejält med värme. Det sparar rätt mycket på förbrukningen av bränslestavar i kärnkraftverken och vattenmängden i vattenkraftverken.

P.S. vilken lyxig luftvärmepump som ändå orkar ner till såpass låga temperaturer. Den jag har i 100m2 hus orkar bara ensam ner till enstaka plusgrader, sen behövs det elvärme för att hålla 20 grader inomhus.
Absolut MiaM, värmepumpar är bra för energiåtgången (alltså medel över ett år). Däremot inte för toppeffekten, och det verkar vara relativt många som helt byter ut sina gamla el-element, för "värmepumpen är ju på 4 kW". Jodå, när det är +4 ute stämmer det. När det blir smällkallt får man ju inte ut 4 kW ur pumpen, inte ens med tillskottsvärme, och behöver de gamla fula elementen igen.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Glycol79 »

Jag har en Toshiba på 6kW i vårt hus på 180kvm fördelat över 1,5 plan. Huset är byggt på 70talet, tegel med trästomme och kopplade 2glas i fönster. Med andra ord ingen superisolering.
Från början var det direktverkande el. Och pumpen sattes upp direkt vid inflyttning. Den stod konstant på 22 grader. Och lyckades hålla det ner till -20. Vid -29 som var kallast här orkade den bara upp till 19 grader. Den blåste fortfarande varmt men avfrostade så tätt att huset hann kylas. När den sen gick så var det full fart hela tiden. Tyckte nästan synd om den :) Idag kör vi vattenburet med stora dubbelkonvektor radiatorer, 22mm koppar runt kåken. Och en CTC ecoel panna med ecoair 109. Max framledning har varit 45grader vid -20.
Det är bra komfort men betydligt högre elförbruking jämfört med bara luft/luft.

Funderar nu på om jag skall koppla på garaget som är mitt friliggande nördhus, eller om jag skall smälla upp en luft/luft på det.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Glycol79:
Luftvärmepumpen torde till slut betala sig. Du kan också likt mig känna att du kan kosta på några extra behagliga inomhusgrader.

I övrigt kan jag nämna att i varmgaraget, som står på skogsfastigheten vi köpte i somras på norra sidan landsvägen (ca 300m bort), där går det nästan exakt samma mängd kWh som i nördhuset. Nu i december månad gick det 100kWh mindre i garaget än i nördhuset. 1090kWh i nördhuset och 999kWh i garaget. Garaget är 88m² och vi håller 2 till 4 plusgrader i det med hjälp av en 5kW värmefläkt. Jag hade nog hoppats att elförbrukningen där inte skulle vara så hög i garaget. Jag tänker försöka spara ihop lite pengar och kanske sätta en luftvärmepump där också.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Igår var en stor dag för "skogslabbet". De här godingarna följde med mig hem i skuffen!
20180528_205123.jpg
Advantest R3361A 9,2kHz till 2,6GHz spektrumanalysator med TG (tracking generator)
HP8752A VNA med 3GHz option aktiverat, så den går till 3 i stället för 1,3GHz som frontpanelen säger. OBS färgskärm :)
BBC MA5D bänkmultimeter.

Ser fram emot många timmar med näsan framför frontpanelerna på de här pjäserna. Ser riktigt trevliga möjligheter att lära mig mätmetoder och att kunna verifiera funktion på förstärkare, filter, antenner mm.

I dagarna skall jag köpa in crimptång och material för att kunna tillverka lite mätkablage. Vill kunna göra både SMA och N kablage. Skall börja med att anskaffa crimptång till N kontakt och RG213. Denna tror jag skall fungera:
https://www.ebay.com/itm/Hexagon-Crimpe ... SwEeFVRO1d

Ihop med dessa kontakter:
https://www.ebay.com/itm/10pcs-Connecto ... Swo4pYdd~o

Något jag nog måste fixa är en instrumentvagn. Har skissat på en hemmasnickrad i trä. Sedan tänkte jag använda riktiga ESD hjul, lägga aluminiumplåt på de två hyllplanen och förbinda alltsammans med hålband av metall som får gå utmed kanterna på vagnen. Sidorna skulle göras i MDF och undertill en ram av 45x45. Tja, det kanske skulle funka?
Kass på att rita annat än streckgubbar och jag har inte tid med 3d cad :)
20180530_131719.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Magnus_K »

Det var mig en fin uppgradering av instrumentparken!

Tänkte bara nämna det här då du planerar att köpa en hex-tång.
Jag fick precis hem en sån här från Electrokit-> https://www.electrokit.com/produkt/crimptang-for-koaxialkabel-set/. Väldigt stiligt kit som crimpar det mesta. Med alla olika käftar så var det ett bra pris tycker jag.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Ja det känns väldigt, väldigt roligt. Framförallt hoppas jag att jag får lära mig massor. Brukar ibland låna hem instrument från jobbet då jag behöver mäta något, men det är bökigt och känns vanskligt om något skulle hända (jag krockar med en älg ex). Har en aktiv probe som jag designat som blir första projektet att utvärderas med de nya instrumenten.

Ja det var ett fint paket med prylar de hade på electrokit! Nu är redan tång beställd via ebay, men jag tackar för tipset. Ser ut att vara samma tång och typ käftar som de jag beställt som finns i electrokit paketet.
Jag planerar komplettera med ytterligare käftar allt eftersom. Finns också billigt på ebay.

Har precis fått avisering om att beställningen med lågförlust RG213, lite adaptrar (N till BNC), samt en liten aluminiumlåda till den aktiva proben finns att hämta. Får uppdatera tråden när jag börjat köra igång instrumenten och provat de lite, just nu har jag inte ens hunnit sätta i kontakten på något av dem!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Trådens läsare kanske kom ihåg problemen med avloppet?

Tidigt i sommar blev det stopp igen, på samma ställe - nära inloppet i slamavskiljaren / trekammarbrunnen. Det gick ganska lätt att åtgärda med rensband den här gången eftersom jag hade kvar den speciella anordningen jag gjorde av ett stuprör som jag använde för att kunna sikta in rensbandet in i inloppsledningen som kommer från husen.

Nu har vi påbörjat åtgärd av ledningen mellan trekammarbrunnen och gamla dyngbrunnen. Denna ledning består av de ursprungliga cementrören från 50 talet som nära trekammarbrunnen övergår i 110mm plaströr. Problemet med ledningen mellan de två brunnen är att när trekammarbrunnen installerades såg man inte till att få rätt lutning på denna utloppsledning. Vattnet som kommer från trekammarbrunnen går närapå halva sträckan av de 15 metrarna mellan brunnen i UPPFÖRSBACKE :doh:
Planen är att gräva upp hela sträckan och vinkla till så att ett korrekt fall fås på ledningen. Sedan kommer vi att "provköra" några dygn (utan att fylla igen grävningen) så att trekammarbrunnen får fyllas och så skickar jag ner en kamera och kontrollerar om inloppsledningen hamnat ovanför vattenytan. Fungerar inte det får vi tänka ut en plan B. Jag hade tänkt flytta ner utloppet på trekammarbrunnen, men utsidan av tanken var inte direkt slät och det ser svårt ut att hitta en plan yta att ta upp ett hål på.

Nåväl, vi börjar med en översiktsbild innan grävningen påbörjades.
20180715_102454_1.jpg
Första "spadtagen". Jag och min sambo har ett lite annorlunda upplägg när vi gör sådant här. Jag är fullständigt oduglig på att köra maskiner, det får hon fixa! Hon är uppvuxen i sin fars traktor, samt har kört hjullastare, truck och grävmaskin professionellt i flertalet år i Atikgruvan i Gällivare.
20180715_103138.jpg
Däremot är jag en fena på att hantera en spade. Allt eftersom ledningen kom närmare grävde jag fram den för hand så att den inte skulle skadas. Vi vill nämligen använda avloppet in i det sista och sedan göra om ledningen över en dag (förhoppningsvis).Här kommer biten närmast trekammarbrunnen fram.
20180715_133729.jpg
Kolla den fantastiskt katastrofala lutningen på ledningen ..
20180715_124823_1.jpg
Ett par timmar senare såg det ut så här. Bra träning att skotta fram ledningen.
20180715_210902.jpg
Med hjälp av vattenslang och tumstock kontrollerades nivåskillnaden mellan ändarna på ledningen. Jag fick det till att bortre änden mot gamla dyngbrunnen låg 30cm under utloppet på trekammarbrunnen. Fullt möjligt att få till en ledning med bra fall alltså. Om det ändå hade gjorts rätt från början.

Eftersom den gamla ledningen ormar sig ganska mycket i en båge tror jag att jag skall sätta en 15° böj på rören på lämpligt avstånd från gamla dyngbrunnen och gå med nya ledningen på sidan om den gamla. Då behöver jag inte riva bort allt gammalt. Räcker med några sektioner närmast de två brunnen.

Är väldigt tacksam för den lilla Kobelco grävaren som svärfar och hans bror har. Hade vi fått hyra en maskin hade detta blivit kostsamt.

Nu kommer vi inte ha någon brådska utan inväntar en sval och ledig dag att fortsätta och lägga nya ledningen på plats. Måste skaffa några rörböjar och lite annat småplock också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

Fundering: Kan det ha gjorts "ganska rätt" från början men marken sen ha satt sig av nån anledning, så att det blivit oönskad lutning fram och tillbaka?

I så fall, finns det nån anledning att misstänka att det händer igen?


Förslag: När ni ändå grävt upp detta, släng ner nån slang för att lägga kabel i, och lägg gärna med nån slags "bra att ha"-kablage. Jag skulle absolut slängt ner nån kabel av nätverks-TP-typ och kanske även en för starkström. Detta kommer ju visserligen att hamna mellan två brunnar utan anslutning till omvärlden, men framöver kanske det är dags att gräva nån mer stans och då kan det kanske komma till nytta. Eller så är det bara jag som föreslår onödigt förberedande :)
Skriv svar