Oskars nördhus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Kastar om ämnet lite igen ..
En prototyp på sladdhängare. Gjord av en överbliven bit golvlist och dörrfoder (biten nertill med slitsarna). Sågade slitsarna med klyvsågen och "fräste" med denna till bredare spår.
20171030_173939.jpg
Alla dessa sladdar är något som verkligen är svårt att få ordning på. Man kan snurra ihop dom å trycka ner dom i lådor, men då lyckas man aldrig krångla loss precis den sladden man vill ha. Tanken är att denna skall användas till oscilloskopprober och annat jag använder ofta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Glenn »

Det tar ju dock sådan plats om man gör sådär, jag hade en liknande lösning förut men var "tvungen" att sätta upp två raccoskåp där istället.

Vore nice att hitta en bättre lösning som inte trasslar och är mer platseffektiv.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av danei »

Vad är det för stil på de brytare du tar bort? Jag skulle vilja komplettera i mitt hus med brytare som går i samma stil som de befintliga.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

De såg ut så här:
http://www.sakan.se/prylar/infaellda-br ... gQ8unZrxGE

Måste kolla om jag har kvar dem. De kan ha åkt i återvinningen. Det låter knäppt nu när jag skriver det, jag som aldrig kastar något, men jag tror att de var fula och slitna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av danei »

Den skulle nog passa hyfsat, men jag har den här modellen.
https://img.tradera.net/images/840/2576 ... d15072.jpg
Det slutar antagligen med renova för mig med.

Ditt projekt ser ut att bli bra.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Oskars nördhus

Inlägg av LeCanard »

Ett tips: Vänd den så att plankan kommer nedåt och slitsarna uppåt. Så att inte kontaktdonen 'trängs' med plankan när det börjar bli fullt.

LeCanard
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Oskars nördhus

Inlägg av baron3d »

Hyvla plankan så att slitsarna pekar lite uppåt.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Sverige »

MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

Det tar sig! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Jag skulle tänka efter ett par vändor och eventuellt ordna självdrag-ventilation i skåpet med nätverksprylarna. Typ till exempel den sorts galler som kan sitta ovanför/under kylskåp eller liknande. Som det är nu så verkar det bli en helt sluten låda, dessutom i takhöjd.

Jag skulle försöka inreda alla garderober med hyllor nu medan det fortfarande är lite "snickerimässigt" i huset och du säkert har prylar för att städa sågspån å sånt bättre än vad du kanske har framöver.

Elcentralen tycker jag ser utmärkt prydlig ut. Tänk på att de där centralerna är i princip outslitliga. Jag skulle aldrig byta ut en sån i gott skick mot moderna automatsäkringar förutom för grupper där säkringen förväntas lösa ut då och då, exempelvis för labbhörnan. Däremot är ju jordfelsbrytare riktigt bra. Kör minst två olika, så att elsaker utomhus (värmepumpen, lampor, motorvärmaruttag och vad du nu kan tänkas ha) inte delar jordfelsbrytare med kylskåpet. Se till att kylskåpet delar jordfelsbrytare med något du ofta använder, t.ex. lampan i taket i något rum där lampan ofta tänds. Alternativet är väl att ha nån slags nollspänningslarm på kylen.

Hållarna för kablar kanske du kan ha på utsidan av dörrarna till garderoberna - det är ju ändå en yta som inte går att använda till så mycket annat.

Jag hade nog monterat skenor eller motsvarande och djupare/större hyllplan. En lysrörsarmatur på undersidan av den understa hyllan ger riktigt bra belysning.

I min semipermanentprovisoriska labbhörna har jag just nu en såndär Lundquisthylla med hyllplan om massiva 120*60cm, och de hyllplanen är stora nog att använda som ett mindre skrivbord så jag har ett hyllplan som bordsyta, ovanför det ligger en 2*36W lysrörsarmatur som praktiskt nog är precis lagom lång att kunna ligga på stagen i de vertikala delarna av hyllan. Ovanför där ett par hyllor för instrument och diverse prylar. Lysröret är väl kanske inte det bästa att ha som hylla, men armaturen dubblerar faktiskt som hylla åt oscilloskopet. Lysröret ligger precis lagom högt för att inte vara i vägen för att komma åt hela bordsytan, men samtidigt lågt nog för att jag inte ska få ljuset i ögonen.

Om du monterar lysrör eller andra ljuskällor som kan flimra, t.ex. LED, lågenergi och liknande, så är ett tips att dra fram trefas och sprida ut ljuskällorna över alla tre faserna. Då kommer de åtminstone flimra förskjutet så totala ljusutstrålningen blir jämnare. Lysrörsarmaturer för 2*36W och liknande går ofta att dela elektriskt även om det kanske inte är formellt rätt att göra så, så att de kan drivas med två faser. De mindre på 2*18W har däremot ofta gemensam reaktor för båda rören och går inte att dela.

P.S. angående kalla golv så är värmeledningsförmågan i ytskiktet en klart påverkande faktor. Parkettgolv känns kallare än trägolv pga att parkettgolvet leder bort värmen från fötterna bättre än trägolvet. (Trä har ju en rätt låg värmeledningsförmåga i sig, det är förresten därför tjocka balkar av trä kan vara rent av bättre än stålbalkar när det gäller brandsäkerhet. Innan träet har brunnit såpass att det tappat för mycket hållfasthet så har stålet smält och brakat ihop för länge sen, tydligen).

Men förutom risken att tappa komponenter i springorna så är ju springorna svåra att städa också. Där kan det samlas alla möjliga och omöjliga sorters damm och kvalster, så laminatgolvet verkar vara ett utmärkt alternativ.

Annars om det är linoleumgolv i nåt rum (kanske köket t.ex.?) så skulle jag behålla det om jag vore dig. Förutom att det kräver lite försiktighet så är det nog en av de golvsorter som både håller rätt bra och som garanterat inte lär avge några olämpligheter (typ jämför hur sjuttiotalets plastgolv och tillhörande lim kunde lukta - och fundera på hur nyttigt det verkligen kan ha varit att andas in). Jag brukar använda vanligt grönt yes diskmedel som skurmedel när jag städar de rum jag har med linoleumgolv. Har läst lite olika bud, men det blir rent och fint med yes så det känns bara dumt att chansa på nåt starkare som dels inte behövs och dels kanske kan skada golvet.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Tror att baronen menar att snedställa kanten på golvlistbiten som används för att fästa biten med slitsar, och att göra det på ett sådant sätt så att biten med slitsar får en liten lutning "uppåt". Bra tipps!

Lecanard:
Enda jag inte gillar med det är ni den lilla detaljen att mitt estetiska tänk med att använda bitar av allmogelist raseras.

MiaM:
Mycket bra idéer! Att sätta arbetsbelysning under hyllan kommer jag nog göra, om jag får tag på lämpliga armaturer.
Centralen byttes eftersom det inte gick att sektionera elen i mindre grupper. Alla säkringsplatser användes, samt att all belysning och uttag i rummen gick på samma säkring. Med några få undantag då. Med den nya centralen får jag möjlighet att om jag vill möblera om och även installera kontaktorer om jag vill styra något. Den gamla gjorde sitt jobb, men till det jag ville göra i huset var den en begränsning jag inte ville ha.

Bra tanke om ventilation i IT garderoben! Den är mot ytterväggen, så jag kan enkelt borra upp för en 100mm ventil.

Tipset med kabelhållare på garderobsdörrarna gillar jag! Som du säger är det outnyttjad yta.

I både hall och kök är det linoleumgolv. Det kommer att behållas för det är i bra skick och snyggt dessutom!
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

Jag tänkte iofs ventilationshål in mot rummen, men ut genom ytterväggen är ju än bättre. Fast för att få cirkulation är det nog bättre med två hål, även om det kanske inte är helt nödvändigt.

Hmm, egentligen vore väl nån slags bimetallstyrd ventil bra här, men sånt har jag bara sett på växthus och det kanske inte funkar så bra. Sätt nån sensor som påminner om att det är dags att öppna/stänga ventiler :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Jo jag insåg det sedan. Fast nu är det så att "IT garderoben" är ju än så länge bara är ett överskåp. Cirka 45cm högt, så det blir svårt att få till naturlig konvektion med ventil upptill och nertill på dörren bara. Har inte bestämt än om skrivaren åker in där. I så fall blir det i utrymmet under, som är en garderob i full höjd. Jag tror jag avvaktar och ser om det ens behövs någon ventilation, tror inte det. Switchen, som är det som jag tycker kan avge värme i någon omfattning, känns än så länge iskall vid beröring, har bara en POE last än så länge.

En bild säger mer än tusen ord
20171109_191814.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Du ska inte bygga ett omfattande nätverk i huset? Har "några" 19" RJ45 CAT6-paneler för slitskontaktering som inte används... *shameless plug* ;)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Kontakterar man med "Krone" verktyg?

Ja intressant är det ju, men kanske överkurs .. hmm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Ja precis så. Kjell&Co har ju nån billig kopia som funkar alldeles utmärkt att pressa fast ledarna med.

[edit]
Äsch, trodde jag. Så billig var den inte. Har för mig det var betydligt mindre än så när jag köpte...
Skriv svar