Oskars nördhus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Jo, grävningen blir till våren. Vintern tog mig på sängen och slog till med full kraft. 50cm snöfall och sedan -25 på det. Sedan fanns det andra anledningar också, så luften gick som ur mig. Det verkade ju också fungera sedan när jag hade gjort pågjutningen och förlängningsröret. Kunde aldrig se att vattnet steg upp i röret.

Förrän .. min sambo backspolade vattenfiltret vi har i storhuset. Då fick jag för mig att springa över och kolla .. då stod vattnet bara 20cm under kanten på det 1,5m långa plaströret. Just då insåg jag att vi har andra problem än bara hög vattennivå i trekammarbrunnen. Det är förmodligen en propp också. Jag orkar inte skriva en ny historia, så jag kopierar in ett fejjan inlägg jag gjorde något dygn senare efter att vi fick problem igen:

Vi har under en tid haft gemensamma belägenheter med Londonborna. Närmare bestämmt en fettpropp i avloppet! Vi har senaste dygnet haft fortsatta problem med baktryck i ledningarna. Enbart mitt pågjutna rensrör har räddat oss från ytterligare en skitöversvämning i pärkällaren. Nivån steg i röret så pass som 20cm under kanten. När jag fick se detta insåg jag att vi har större problem än hög vattennivå i trekammarbrunnen. Började så smått förstå att vi har mest troligt en propp nära inloppet i trekammarbrunnen. Fick hjälp av bäste svärfar att pumpa ut brunnen för att försöka inspektera. Hur inspekterar man trekammarbrunn när man bara har tömningsluckorna att titta genom? Enkelt, man tejpar fast sin smartphone på en pinne, startar kameran och filmar! Kunde på så sätt tydligt se vart inloppsröret befann sig och att det var helt igenproppat med en äcklig vit massa. Jag tänker inte ladda upp filmmaterialet, det var ingen vacker syn. Några timmar senare med hälp av remsband och ett stuprör att styra rensbandet med och proppen åkte! Avloppet fungerar nu bättre än någonsin och förhoppningsvis klarar vi oss fram till sommaren. Vi måste nämligen åtgärda den för höga nivån i trekammarbrunnen också, det är det som från början sett till att proppen kunnat bildas. Det blir att gräva upp och dra om avloppsledningen. Pust

En sak som inte framgår ovan är att jag var inte riktigt säker på om de båda husen hade var sin ledning i trekammarbrunnen eller en gemensam, det senare skulle ju förklara det extrema backtrycket om proppen var precis vid brunnen. Min smartphoneinspektion uppdagade ju sanningen även när det gäller detta!

Proppen hade säkert tagit god tid på sig att bildas och jag känner mig lugn att det kommer fungera fram till våren nu. Ledningarna måste ändå grävas om, då det är den tokiga nivån i trekammarbrunnen som gjort att proppen kunde bildas.

Nu kan jag förhoppningsvis gå vidare och fixa med annat i "nördhuset" i vinter, är sjukt nöjd att vi fick upp avloppet! 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Jamen det var ju skönt att du hittade en fettpropp och inte något värre som inte löses med rensband. :tumupp:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Ja det var en enorm lättnad. En underskattad detalj i livet är att kunna sitta på porslinstronen och vara säker på att trycket på spolarknappen kommer att ge förväntat resultat utan några hemska konsekvenser såsom att det som spolas ner i stället skall dyka upp i nån källare ...

Efter att ha jobbat med avloppet hela den där dagen när vi fick upp proppen var jag väldigt nöjd när jag efter middagen satt kvar en bra stund i kökssoffan å smuttade på min Norrlands 2,8a jag firade segern med! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Förresten, den där potatiskällaren. Får en känsla av att den är något som grävts efter att huset rests. Såga ett hål i golvet och så gräva sig ner en bit i marken. :D
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Det var säkert precis så det gick till. Någon gång får jag fixa till den där jordkällaren, den är ju bedrövligt gjord. Inga väggar, det är ju bara jord. Det borde gå att mura upp nåt med lättbetong. Det får bli i samband med att avloppet dras om, för då får man ju gräva en tunnel ut under husgrunden för ledningen. När det är klart kan man göra en ordentlig vägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

En miniuppdatering:
Fick tag på en passande glödis till "klonken" en på 3W och som bara är 30mm lång. Från Ebay

Blev precis den visuella effekt jag var ute efter! Det verkar inte bli överdrivet varmt heller. Jag kan utan problem hålla fingret på den röda linsen. Någon gång blir det att byta till LED lampa. Tyvärr kunde ju inte elbutik.se svara på hur lång den som MadModder tipsade om var:
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=397630
20171211_204216.jpg
Har beställt lite prylar, nätverksuttag mm, så att jag under julhelgen kan jobba lite mera med inredandet. Tänkte bland annat flytta skrivaren bort från hurtsen den står på utmed skrivbordet. Skulle vilja ställa skivspelaren där i stället! På ingång är också 3st 6-uttags grendosor av vilka 2st skall monteras på hyllan ovan skrivbordet och användas till mätinstrument, labbagg osv. Ytterligare en grendosa kommer att sättas ståendes på väggen ovanför skrivbordet, för att kunna driva utrustning man testkör exempelvis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Electricguy »

Men fasen vad snyggt!
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Oskars nördhus

Inlägg av KLset »

Intressant att läsa om boendet och prövningarna. Vad har ni för internetanslutning där ute i vildmarken?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Kul att du läser och gillar :)

Vi trummar iväg databitarna på en gammal ihålig torrtall och beräknar CRC mha "on the fly" räknesticka i eldens sken :mrgreen:

Skämt åsido, det är NET1 eller Telia 4G som gäller. Vi har valt NET1 eftersom det från början fanns en del fördelar med fri datamängd. Nu är vi kvar där mest för att det fungerar bra och är stabilt. De har en tjänst med fast IP som vi har bytt till då jag vill kunna experimentera lite med uppkopplade prylar.

Fiber skall grävas norrut från närmsta samhället Sorsele, men bara halvvägs fram till oss. Det fattas 2 mil. Sedan är det osäkert när grävningen ens blir av då hela företaget som tagit på sig detta gått i konkurs. Man kan med lite ovilja utifrån hur jobbet sköts på andra sträckor göra tolkningen att den lokala entreprenören aldrig avsåg driva projektet iland utan bara kvitterat ut pengar så länge det gick och aldrig lagt de resurser som krävdes för att nå målet.

Lite surt är det då vi flyttade ifrån en helt underbar uppkoppling med fiber rakt in i lillkåken i Gargnäs.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Oskars nördhus

Inlägg av KLset »

Oskar skrev: Vi trummar iväg databitarna på en gammal ihålig torrtall och beräknar CRC mha "on the fly" räknesticka i eldens sken :mrgreen:
Den var bra.

Kul att möjligheterna till att bo nära naturen ökar även för de som livnär sig med hjälp av internet. :) Dessutom drar det ju in pengar utifrån till "byn". Ja, om man spenderar lokalt vill säga.

Edit: Redigerar lite och låter det inte vara osagt att jag tycker det är lockande när man får se och läsa om hur ni bor! :D Är född stadsbo men har spenderat många somrar och vintrar som liten hos släkt i Norrbotten. Glada minnen kommer tillbaka när man ser de fina bilderna och berättelserna. Det överraskade faktiskt mig själv att det biter så hårt i en. Kanske är det blodet som vill hem! Man är ju norrlänning ändå. :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Kan jag konvertera nån stadsbo med mitt skrivande är ju lyckan gjord! :)

Vi har "grannar" på andra sidan älven, bilvägen är det nästan 9mil dit - fågelvägen kanske 4km. Maken i huset är VD för ett byggföretag "söderut" och frun jobbar som lärare i Sorsele. De har 3 mil till postlådan! Ändå funkar det (för maken) att jobba på distans med visst deltagande på plats när det behövs.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

Om fiber grävs fram till två mil från er så kanske kanske det går att ordna någon mer privat radiolänk sista biten?

P.S. finns det ingen möjlighet till DSL?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Ja det skulle kunna vara en möjlighet om och när det blir av, nu är det ju som sagt lite osäkert om någon kommer driva bredbandsprojektet vidare. Blir inte sådan utrustning som krävs för en 2 mil lång radiolänk hiskeligt dyr? Kanske krävs någon form av tillstånd också då det borde bli frågan om lite mera avancerad radioutrustning.

Ang DSL. Jag är ganska säker att den möjligheten inte finns, men jag har ju inte kollat. Byarna som ligger härifrån och ner till samhället är av ungefär samma karaktär som vår, d.v.s ett par enskilda gårdar i en grupp och ungefär hälften av husen används säsongsvis eller ett par gånger om året av släkt till de ursprungliga bofasta. Det är väldigt få hushåll utspridda på en lång sträcka. På de fyra milen är det kanske 20 eller möjligen 30 hus med permanent tända lampor. DSL är väl beroende av relativt kort avstånd till växelutrustningen och abonnenten? Jag tror jag har bättre hastighet med NET1 än vad som skulle vara möjligt med DSL. Se resultat från test nyss! Inte så tokigt tycker jag.
BBK_Resultat_2017.12.13_07.32.54.png
Dessutom verkar det som om det aldrig drogs nån egen telefonledning till "nördhuset". I en garderob i storhuset kommer luftledningen från nördhuset in och där gick ledningen in i en strömbrytare och därifrån vidare ihop med ledningen som grenade ut sig i storhuset. Möjligen var det då ordnat så att strömbrytaren var som standard vald till "ungdomarna" i storhuset och de svarade i telefonen. Vid behov kunde de be den i andra änden ringa upp på nytt och efter de lagt på luren kasta om brytaren om den som ringde ville prata med föräldrarna. Bara spekulation utifrån hur det såg ut när vi flyttade in, en annan möjlighet är ju att det kan ju ha varit en egen ledning tidigare, men efter att föräldrarna gått bort och även sedan paret som bodde där senare flyttade ut och huset började användas enbart som gäststuga ansågs det onödigt ha kvar den gamla ledningen och abonnemanget, därav specialaren med strömbrytaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Oskars nördhus

Inlägg av mrfrenzy »

Kan du bara hitta en plats med fri sikt så är det inga problem med 20km radiolänk. Det finns en kalkylator här där du kan välja platser på kartan https://airlink.ubnt.com/#/ptp
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Sedär! Riktigt intressant :)
MEN .. jag var rädd för detta, höjdskillnaderna på vägen mellan blir ett problem...
radiolank_1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar