Oskars nördhus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Electricguy »

Blir ju hur bra som helst det här!
Perfekt ställe att ha din släpbara Compaq på, ansluten till det världsomspännande datanätverket. :D
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Jag tackar och bugar för de glada tillropen!

Vi börjar väl så smått med "kammarn" där labbrummet inretts. Nya tapeter, nya golvlister och klickgolv var väl det jag tidigt visste jag ville ha in. Eftersom jag gillar det gamla stuket så ville jag ha tapeter som kunde ha hört hemma i 40, 50 talet och så allmogelister.

Här har jag börjat riva lite tapeter. Garderoberna skall användas till förvaring av komponenter och mätinstrument som inte används. Högst upp i ett av överskåpen kommer nätverkskabel från Ubiquity WLAN bryggan som förbinder storhuset med nördhuset. Således är också el indragen i detta skåp, med en egen säkring i centralen. Tanken är att nätverket till alla rum skall in i detta skåp och anslutas till en switch.
20170703_185659.jpg
20170703_185704.jpg
Appropå elen, så här såg det gamla ut. Återkommer med foto på det nya när elektrikern fått tummen ur och kopplat in det sista så att kåpan på centralen går att sätta på plats.
20170704_123817.jpg
Efter att jag rivit bort de tapeter jag kunde följde ett par veckors gruvande för själva tapetseringen, som var min första. Till slut rekryterade jag svärfar, som varit med förr och han assisterade och resultatet blev lyckat!
20170805_101126.jpg
Ett par misstag gjorde vi, men inget som inte gick att dölja med lite vit målarfärg! ;)
20170805_164702.jpg
Påbörjat klickgolvet. Det här gick på ett par timmar så var det klart. Tanken är att lägga samma golv i vardagsrummet senare.
20170807_195314.jpg
Schneiders Renova uttag och brytare som jag gillar skarpt. Här har jag också målat och satt dit de nya listerna. De köpte jag av en äldre herre med egen såg och hyvleri bara 1,5 mil bort. Oslagbart pris. Tror att lister och dörrfoder till detta rum, plus tillräckligt med extralister för ett rum till i samma storlek gick på 500kr.
20170812_085504.jpg
2017-08-13 Kunde jag ställa in skrivbordet och använda rummet för första gången för hemmajobb. Kunde samtidigt lämna igen nyckeln till svärföräldrarnas lillstuga. En skön känsla att ha något eget.
20170813_130554.jpg
Vi går tillbaka till "IT garderoben", så här såg det ut nyligen. Har en del sladdar till som skall in här, därför har jag inte gjort klart. Bland annat skall jag dra en kabel till elmätaren som kan användas för att läsa av blinket på elmätaren och därmed logga förbrukningen i huset. Jag är av den åsikten att kan man dra kabel så gör man det, i stället för att samla in data trådlöst, för det strular i regel bara :)
20171016_174812.jpg
Ville ha en hylla ovanför skrivbordet för att husera ljudanläggning och ge plats för mätinstrument och labbaggregat. Ville ha trä för att inte göra känslan i rummet (Ernstigt va?) för modern. Köpte färdiga konsoler i trä och limträskivor. Dessa betsades med lackbets från Herdins (Mörk ek).
20171019_144338.jpg
Limträskiva som hyllplan
20171019_144327.jpg
Ena delen av hyllan uppe. Här skall ljudanläggningen stå. Tanken är att hyllan skall gå runt hörnet.
20171020_095653.jpg
Nu är vi framme i nutid när det gäller labbrummet. Så här ser det ut idag.
20171101_220752.jpg
Vill eventuellt ha en liten verktygstavla ovanför skrivbordet, men jag har inte bestämt mig. Jag tar det lite eftersom detta. Skrivaren som står på hurtsen tror jag skall få maka på sig in i IT garderoben också.

Här trivs jag!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Zhorts »

Jag känner ju spontant att det är för få vägguttag... om jag utgår från mig själv så går det alltid åt minst dubbelt så många som man först tänkt sig. Visst kan man sätta grendosor, men det blir sällan lika enkelt att få det välorganiserat och snyggt.

Men det blir snyggt, det blir det! Tidsenligt men fräscht.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Jag kommer att komplettera med några utanpåliggande. Att utöka det infällda ansåg jag vara för mycket jobb.
Sedan skall jag sätta grendosor, i alla fall två st 6-uttags precis ovanför hyllan där mätinstrumenten och ljudet kan kopplas in. Finns ett par urtag baktill på hyllorna för kabeldragning.
Om jag hade byggt helt nytt hade jag nog gått bananas med den infällda eldragningen och satt uttag med någon halvmeters mellanrum eller så, det är helt riktigt att man aldrig kan ha för många uttag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Glenn »

La du laminatgolvet direkt på trägolvet utan nåt emellan ? ..jag hade nog satt ett lager skum mellan.

Eller jag hade nog inte lagt laminatgolv alls, jag gillar "riktiga" trägolv :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Det var ett sånt laminatgolv med skum redan pålimmat under. Tror att det blivit för svajigt med ytterligare lager av skum.

Jo det gör jag också, men jag tyckte det var för mycket jobb att snygga till trägolvet. Jag får kompromissa ganska hårt med vad som finns tid och resurser att göra och det optimala resultatet.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Oskars nördhus

Inlägg av ahlsten »

Risken för borttappade komponenter är säkert mindre på laminatgolv, och det är lättare att rulla kontorsstol på. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Glenn »

Ah, aldrig ens sett att det finns sådana laminatgolv.

Laminatgolv har ju fördelen att man kan återställa golvet under senare om man vill.


När min syster flyttade in i en lägenhet för många år sedan så var parketten rätt risig, hon hade dit nån hantverkare och frågade vad han skulle ha för att lägga in laminatgolv ovanpå, och han tittade på henne som hon var dum i huvudet och sa typ "Tycker du att jag ska lägga LAMINATGOLV ovanpå en handknackad ekparkett ? jag VÄGRAR att medverka till något sådant!" ..Sen förklarade han att han däremot kunde ombesörja slipning och lackering, vilket han också gjorde, och det såg verkligen nytt ut sedan, till ungefär samma kostnad som ett laminatgolv.

..Inte riktigt samma situation som din, men en kul anekdot :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Kul historia Glenn :)
Jag håller med att det hade varit helgerån att lägga laminat på ett sådant golv. Fördelen är som sagt att det går att ångra sig i framtiden.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av tecno »

Ah, aldrig ens sett att det finns sådana laminatgolv.
Ja alltid lär man sig nåt nytt, har aldrig sett detta heller :tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser riktigt mysigt ut. Hoppas vinterstormar tystas med ljuv musik. Men nog borde det vara ett underlag innan laminatet.
Finns med folie för att stoppa lite kyla. Kolla gärna in olika typer av laminat på Byggmax, man kan nu få fuskklinker som klick.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Laminat är kallt att gå på...
Det finns ekparkett som klickgolv ju. Byggmax har 4-stavars lackad ek för 179kr/kvadrat. Kan slipas också.
Har lagt några såna golv och det blir bra. Mysigare att gå på trä. Dock måste man lägga underlagsskumplast då. :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Det dragiga golvet avhjälps nog i detta fall inte med annat än bättre isolering och golvvärme och det ligger utanför budget just nu. Men nog har du rätt i att laminatgolven i många fall saknar en del när det gäller känsla och bekvämlighet. Att det fanns laminatgolv som gick att slipa visste jag inte. Ekgolven jag sett i laminatutförande tycker jag hade för små "block" eller vad man skall kalla det. Jag var mer ute efter att efterlikna grova plankor.

EDIT:
Att tillägga, jag har gott om tjocksockar ;)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av tecno »

Dock måste man lägga underlagsskumplast
Nej det *måste* man inte, det går mycket bra med lump papp också om än mera tidsödande men å andra sidan blir det bättre rätt lagt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Glenn »

Jag la ju laminatgolv i mitt "labb" hemma då det ursprungligen hade heltäckningsmatta från ca 1976, rev bort mattan och lade skum under och det är inte kallt så det stör, å andra sidan får man gå genom garaget med målat betonggolv för att komma dit så då är väl fötterna härdade :)
Skriv svar