Oskars nördhus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av AndLi »

Har man en egen grävmaskin verkar det slöseri på en så pass otänkbar framtida dragning. Hade nog tvekat även om jag hyrt (vilket jag gjort och grävt ner vatten utan extra slangar)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

MiaM:
Så resonerar en äkta nörd! :)
Fast jag skippar nog slangen. Angående om installationen var "rätt från början" och att det möjligen i stället beror på sättningar.
Jag tror inte det. Den gamla cementledningen har jämn lutning hela vägen, det är bara det att den "missar" (skjuter över) utloppet på trekammarbrunnen. Jag tror att man struntade i att gräva upp och anpassa utloppsledningen när nya brunnen grävdes ner.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Oskars nördhus

Inlägg av limpan4all »

Ledsen om jag förstör för dig.
Men med så nära ett vattendrag så kommer du innom några åt tvingas att ha ett minireningsverk som reduserar BOD, fosfor och kväve.
Just nu kommer du nog undan då du kör ut "klarvattnet" från trekammarbrunnen i en gödselbasäng, men när våra myndigheter inser att du inte längre behöver en gödselbassäng (ingn djurhållning) så är det rökt för dig.
Eller om dom någon gång bestämmer sig för att inspektera din gödselbassäng och hittar något fel...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Det är jag väl medveten om limpan!

Avloppet är ett flera års projekt. Det vi gör nu är för att få det att fungera. Nästa år skall vi fimpa den gamla avrinningen från dyngbrunnen. Det kommer att gå in i en nedgrävd grusbädd i stället för som idag ut i ett öppet dike.
Att ha avrinningen in i en grusbädd är som jag förstått det så som det skall vara för att ett enskilt avlopp skall vara godkännt idag.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Oskars nördhus

Inlägg av limpan4all »

Jag tror inte att du kommer att få en sådan lösning godkänd vid nyanläggning så nära ett vattendrag som mynnar ut i östersjön.
Eller ännu värre dom godkänner det nu och tvingar dig att ändra det inom 10 år. Eller redan nästa år...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Nedgrävd grusbädd är enligt ansvarig på kommunen, samt rörkrökarna i trakten, det som gäller.
Klart att det kan komma nya regler, men jag tänker planera utifrån vad jag vet idag. Reglerna kring enskilda avlopp upplever jag som ganska "tröga" och när det kommer en skärpning kan man klara sig länge på dispens. Det skulle få stora konsekvenser för många ute på landsbygden om man plötsligt skärper upp regelverket.


EDIT:
Det är ju en förbättring, inte nyanläggning.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Oskars nördhus

Inlägg av limpan4all »

Finns inget som heter förbättring när det gäller avlopp.
Nåväl jag är drabbad av dessa nya "skitregler". Och här funkar det minsan inte med att bara infiltrera ens i grusbädd. Trots att inget av mit avloppsvatten någonsin kan nå vattendrag/Östersjön.
Skriv svar